تسکین درد با روغن اکالیپتوس

گیاه اکالیپتوس دارای خواص زیادی مانند تقویت سیستم ایمنی بدن، مراقبت از دندان‌ها، کاهش استرس و تسکین درد است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اکالیپتوس درختی همیشه سبز است که ارتفاع آن به ۸۰ تا ۱۰۰ متر می‌رسد؛ برگ این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند فلاوونوئیدها و تانن‌ها است که به کاهش التهابات کمک زیادی می‌کند. این گیاه به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و خلط آور خود در پزشکی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به بررسی بعضی خواص اکالیپتوس در درمان بیماری‌ها می‌پردازیم:

تقویت سیستم ایمنی بدن

برگ‌های گیاه اکالیپتوس سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئید بوده که از بدن انسان در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند، البته برگ اکالیپتوس خوراکی نیست و جهت درمان تهیه دمنوش این گیاه استفاده از برگ‌های خشک شده آن توصیه می‌شود. بررسی‌های اخیر محققان  نشان می‌دهد روغن اکالیپتوس می‌تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن را تحریک کند.

مراقبت از دندان‌ها

این گیاه در بسیاری از دهانشویه‌ها استفاده می‌شود، زیرا عصاره برگ اکالیپتوس می‌تواند به تقویت سلامت دندان‌ها کمک کند؛ برگ‌های این گیاه سرشار از اتانول و نوعی پلی فنوال است که با باکتری‌های ایجاد شده در حفره دندان و بعضی بیماری‌های مرتبط با لثه مقابله می‌کند.

کاهش استرس

بررسی‌های محققان نشان می‌دهد استتشاق روغن اکالیپتوس می‌تواند فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک را کاهش و فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک را افزایش دهد؛ این روند منجر به کاهش استرس و افزایش آرامش افراد می‌شود. نتایج یک مطالعه‌ نشان داد میزان استرس افرادی که قبل از عمل جراحی روغن اکالیپتوس استنشاق کردند، به طور قابل توجهی کاهش یافت. علاوه بر این، مصرف روغن اکالیپتوس می‌تواند در ماساژ درمانی برای برطرف کردن درد ماهیچه‌ها و رفع استرس به کار رود، زیرا به جریان خون بیشتر و سریع‌تر کمک می‌کند.

تسکین درد

استنشاق اسانس اکالیپتوس نقش موثری در کاهش درد دارد، زیرا این گیاه حاوی ترکیبات ضد التهابی زیادی مانند لیمونن است که می‌تواند نقش مسکن را ایفا کند. نتایج یک مطالعه‌ نشان داد استنشاق روزانه روغن رقیق شده اکالیپتوس برای مدت ۳۰ دقیقه، درد را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد؛ برخی پزشکان طب سنتی برای درمان عفونت‌های قارچی و زخم‌های پوستی نیز از این گیاه استفاده می‌کنند.

کد خبر 402021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.