سیاست‌های تخریب منابع آبی چندین برابر ۴۰ سال پیش است

بسته اخبار محیط زیست آخرین جمعه پاییز ۹۸ اختصاص دارد به وعده تصویب لایحه حمایت از محیط بانان تا پایان سال، صدور حکم متفاوت برای شکارچی متخلف، پایان ناامید کننده نشست اقلیمی رهبران جهان در مادرید و انتقاد عیسی کلانتری از سیاست آبی کشور که در ادامه می خوانید.

به گزارش ایمنا، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سیاست‌های تخریب منابع آبی ما چندین برابر ۴۰ سال پیش است و در آینده‌ای نزدیک مشکلات بیشتری درباره مسائل آب خواهیم داشت.

عیسی کلانتری با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص مقابله با گرد و غبار افزود: اشتباهات در این زمینه باید بررسی شود. خوزستان تنها استانی است که در بدترین شرایط آبی کشور، معضل آب ندارد. دو سال پیش که شاید بدترین شرایط را داشتیم ۱۰ میلیارد مترمکعب آب جهت کشاورزی صرف شد.

کلانتری عنوان کرد: زمانی که طرح‌های توسعه نیشکر مطالعه شد، قرار بود پس از سه سال از تنها ۲۳ هزار مترمکعب آب برای این طرح‌ها استفاده شود اما دو سال پیش که بدترین شرایط آبی خوزستان بود، بیش از ۳۴ هزار مترمکعب آب برای این طرح‌ها مصرف شد.

۱۵۰ میلیون یورو بودجه پسماند در سال ۹۹

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مبلغ ۱۵۰ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی و ۱۰ هزار میلیارد ریال حاصل دریافت عوارض فروش کالاهای مخرب محیط زیست در بودجه سال ۹۹ برای ساماندهی مدیریت پسماندها در کشور پیشنهاد شد.

حسن پسندیده افزود: سالانه ۲۱ میلیون تن پسماند عادی (خانگی)، ۳۲ میلیون تن پسماند صنعتی، ۸ میلیون تن پسماند خطرناک و ۱۷۰ هزار تن پسماند پزشکی و مراکز وابسته درمانی در کشور تولید می‌شود که در هر بخش نیازمند توجه ویژه و ایجاد زیر ساخت‌های فنی و عملیاتی مناسب است.

محیط بانان تا پایان سال منتظر تصویب لایحه خود باشند

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امیدوار هستیم که تا پایان سال لایحه حمایت از محیط بانان به تصویب رسیده و اجرایی شود.

اصغر دانشیان معاون در خصوص لایحه حمایت از محیط بانان اظهار کرد:لایحه حمایت از محیط بانان که فکر می‌کردیم طی چند ماه به تصویب می رسد هم اکنون بامشکلاتی از سوی شورای نگهبان مواجه شده است .

دانشیان گفت: زمانی که بحث مالی این لایحه در مجلس مطرح شد شورای نگهبان بر آن ایراد گرفت و گفت دولت تاکنون بر این موضوع ورود و قبول نکرده است.

وی ادامه داد:دولت باید بار مالی لایحه محیط بانی بر عهده بگیرد، براین اساس اگر این موضوع مورد موافقت قرار گیرد به شورای نگهبان فرستاده می شود که پس از بر طرف شدن ایرادات دوباره به مجلس ارسال می شود.

معاون محیط زیست گفت : امیدوار هستیم که تا پایان سال این لایحه به تصویب رسیده و اجرایی شود.

شکارچی متخلف در نطنز به ۲۱ ماه حبس محکوم شد

علیرضا غلامی سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نطنز  گفت : برای متخلف شکار و صید در منطقه حفاظت شده کرکس به اتهام  شکار  یک بز وحشی، نگهداری و حمل اسلحه و مهمات غیر مجاز حکم قضایی صادر شد.

وی افزود: دادگاه کیفری نطنز  به استناد  بند  ۶،۹و ۱۸ قانون قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز  و بند ب ماده ۱۲ و ۱۴ قانون شکار و صید  متهم را به پرداخت دو فقره جزای نقدی به مبلغ بیست میلیون ریال  و تحمل حبس به مدت ۲۱ ماه محکوم و اسلحه و مهمات و ادوات شکار  متهم به نفع دولت (سازمان کاشف) ضبط شود.

حکم متفاوت برای متخلفان محیط زیست در ارسنجان فارس

 حسن  ابراهیمی رئیس اداره محیط زیست ارسنجان اعلام کرد:  ۲ متخلف به اتهام  شکار غیر مجاز پرنده در منطقه کوه خم ارسنجان دستگیر و  با رای قاضی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شهرستان ارسنجان، به ۵۴۰ ساعت خدمت عمومی رایگان، محکوم شدند.

قاضی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شهرستان ارسنجان این حکم را با هدف حمایت از حیات وحش و محیط زیست منطقه صادر کرده است.

پایان مایوس کننده نشست اقلیمی مادرید

مذاکره‌کنندگان درباره موضوع اصلی یعنی افزایش اقدام جهانی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای به توافق رسیدند اما درخصوص چند موضوع مهم دیگر نتوانستند به توافق برسند.

در نشست مادرید اتحادیه اروپا و کشورهای کوچک جزیره‌ای به دنبال اقدام بیشتر و سریعتر بودند اما طیفی از کشورهای دنیا از جمله آمریکا، برزیل، هند و چین مخالفت کردند.

توافق‌نامه نشست مادرید قرار بود روز جمعه (۱۳ دسامبر) نهایی شود اما برای آن به دو روز و شب مذاکره بیشتر نیاز بود.

۲۷ کشور اتحادیه اروپا جمعه توافق کردند که تا سال ۲۰۵۰ "کربن‌خنثی" شوند (به استثنای لهستان). کربن-خنثی یا اقلیم-خنثی یعنی تولید گازهای گلخانه‌ای با جذب این گازها از جو زمین خنثی شود. گازهای گلخانه‌ای که خودروها و نیروگاه‌ها تولید می‌کنند با درخت و جنگل‌کاری و فناوری‌هایی که دی اکسید کربن را زیر زمین دفن می‌کنند از جو زمین بازجذب می‌شوند.

استفاده سوخت مازوت در کلیه واحدهای صنعتی ممنوع است

معاون پایش و نظارت اداره‌کل محیط زیست تهران گفت: استفاده از سوخت مازوت بخاطر ایجاد آلودگی در کلیه واحدهای صنعتی ممنوع است و اگر واحدی تخلف کند به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

محمد رستگاری افزود: هفته گذشته در این استان  از فعالیت دو کارخانه سیمان تهران و شمال که از سوخت مازوت استفاده می کردند، جلوگیری شد.

وی افزود: تنها کارخانه سیمان تهران اقدام به تامین سوخت گاز کرد و  با مجوز اداره کل محیط زیست فعالیت آن مجدد آغاز شد.

چوپان‌ها، گله گرگ‌ها را کشتند و محکوم شدند

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد از دستگیری دو چوپان که چهار قلاده گرگ را تلف کرده بودند، خبر داد.

مرتضی شیرزور در این باره اظهار کرد: دو چوپان که با مسموم کردن گوشت، چهار قلاده گرگ را تلف کرده بودند و سرگرگ‌ها را برای دریافت مژدگانی از صاحب گله‌ها (به رسم کهنه کله گرگی)در روستاهای بخش احمدآباد مشهد  می‌چرخاند، پس چند روز تحقیق و کار میدانی توسط یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان مشهد شناسایی و دستگیر شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد، ضرر و زیان وارده به محیط زیست بابت از بین بردن چهار قلاده گرگ ۱۶۰میلیون ریال دانست و گفت: متخلفین باید این مبلغ را به حساب خزانه دولت واریز کنند.

ترامپ به گرتاتونبرگ: استراحت کن و سینما برو

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا روز پنج‌شنبه در واکنش به انتخاب شدن گرتا تونبرگ، نوجوان سوئدی فعال محیط زیست به عنوان شخصیت سال مجله تایم، به او پیشنهاد کرد که استراحت کند و به سینما برود.

او در پیامی توییتری نوشت: «خیلی مسخره است. گرتا باید یاد بگیرد که چگونه خشم خود را مدیریت کند، سپس با یک دوست به دیدن یک فیلم خوب قدیمی برود. استراحت کن گرتا، استراحت.»

پس از انتشار این پیام توییتری، گرتا نیز بیوگرافی خود در صفحۀ شخصی توییترش را تغییر داد و در معرفی خود نوشت: «نوجوانی که مشغول کار روی مدیریت خشم خود است. در حال حاضر استراحت می‌کند و با یک دوست یک فیلم خوب قدیمی را می‌بیند.»

مجله آمریکایی «تایم» که روز چهارشنبه اعلام کرد این نوجوان ۱۶ ساله را به دلیل رهبری جنبش جهانی علیه تغییرات آب و هوایی، به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۹ میلادی انتخاب کرده است، روی جلد خود در کنار انتشار تصویری از او نوشت: «نیروی جوانی».

پیش از این گرتا روز سه‌شنبه نیز پس از آنکه ژایر بولسونارو، رئیس جمهور راستگرای برزیل او را به دلیل برجسته کردن مشکلات بومیان برزیل «pirralha» (بچه لوس و بداخلاق) توصیف کرد، همین عبارت را در بیوگرافی توییتری خود افزود.

ژایر بولسونارو مقابل خبرنگاران گفته بود: «گرتا مدام تکرار می‌کند که بومیان به دلیل دفاع از آمازون کشته شده‌اند... فضایی که رسانه‌ها در اختیار این بچه لوس و بداخلاق می‌گذارند، حیرت انگیز است.»

گرتا در ماه اکتبر نیز در واکنش به سخنان ولادیمیر پوتین در جریان کنفرانسی در مسکو، بیوگرافی توییتری خود را اینگونه تغییر داد: «یک نوجوان مهربان اما کم اطلاع.»

رئیس جمهوری روسیه در ماه اکتبر ضمن انتقاد از سخنرانی گرتا تونبرگ در سازمان ملل، میزان اطلاعات او از ساز و کار جهان را زیر سوال برده و گفته بود که هرچند گرتا تونبرگ «مهربان» است اما برخی گروه‌ها با اعمال نفوذ بر او، از وی در راستای نیل به اهداف خود سوءاستفاده کرده‌اند.

او گرتا را متهم کرد که خواسته‌هایی «غیر واقع بینانه» دارد.

کد خبر 401990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.