طرح انتقال آب " بهشت آباد" بدون مطالعات زیست محیطی انجام نمی شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ارزیابی زیست محیطی طرح انتقال آب بهشت آباد هنوز تصویب نشده است، گفت: تا زمان تصویب مطالعات ارزیابی، طرح انتقال آب کارون موسوم به بهشت آباد اجرا نمی شود.

به گزارش ایمنا به نقل پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری در حاشیه کارگروه استانی گرد و غبار در گفت وگو با خبرنگاران در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان، درباره طرح انتقال آب بهشت آباد و چگونگی تصویب آن در شورای عالی آب بدون داشتن مجوزهای زیست محیطی، اظهار کرد: شورای عالی آب درباره انتقال آب از یک نقطه به نقطه دیگر تصمیم گیری می‌کند، اما این تصمیم زمانی اجرایی می‌شود که مطالعات زیست محیطی و بودجه طرح به تصویب برسد.

وی با بیان اینکه شورای عالی آب وظیفه سیاستگذاری کلان دارد افزود: این مساله مانند آن است که برای ساخت اتوبانی از اهواز به اصفهان تصمیم گیری شود، اما اجرای آن مشروط به تامین بودجه و تصویب مطالعات زیست محیطی است.

کلانتری افزود: وزارت نیرو باید درباره تصویب طرح بهشت آباد پاسخ بدهد و سازمان محیط زیست فقط مطالعات زیست محیطی طرح را برعهده دارد.

کلانتری همچنین از اختصاص ردیف بودجه به طرح‌های انتقال آب در سال آینده اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: من کاری به بودجه ندارم و اصلا در تعیین ردیف بودجه دخالتی نداریم، زیرا کار سازمان محیط زیست فقط ارزیابی طرح ها است.

وی تاکید کرد: طرح‌های انتقال آب همانند سایر طرح‌های راهسازی و راه آهن و... ارزیابی می‌شوند.

بر اساس این گزارش، دست کم ۱۵ طرح انتقال آب، در لایحه بودجه سال آینده دارای ردیف هستند که طرح‌های انتقال آب کارون به فلات مرکزی و طرح انتقال آب خزر به سمنان پرحاشیه‌ترین آنها هستند.

طرح بهشت آباد نیز که برای انتقال یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب از کارون به استان‌های اصفهان، کرمان و یزد برنامه ریزی شده از جمله این طرح هاست. اخباری مبنی بر تصویب این طرح در جلسه اخیر شورای عالی آب منتشر شده است.

کلانتری در سفر قبلی خود به اهواز در تیرماه امسال، از اظهار نظر درباره طرح انتقال آب بهشت آباد خودداری کرده و گفته بود: این طرح هفت هشت سال پیش برای مطالعات محیط زیستی به این سازمان ارجاع شده بود، اما اخیرا دوباره به این سازمان ارجاع نشده است.

حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در آبان ماه امسال در سفر به اهواز گفته بود: طرح انتقال آب بهشت آباد از سال ۸۲ ردیف اعتباری داشته اما با توجه به اینکه طرح ارزیابی زیست محیطی آن در حال انجام است، هنوز فعالیت جدی ندارد و تاکنون اجرایی نشده است.

کد خبر 401987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.