نگران ناصر حجازی‌ها باشیم

مخدوش کردن تابلوی مزین به نام ناصر حجازی، انحلال یک شورا، استیضاح یک شهردار و تغییر در تعداد اعضای شوراهای شهر از مهمترین عناوین بسته خبری این هفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همزمان با سالروز تولد مرحوم ناصر حجازی، اسطوره باشگاه فوتبال استقلال شورای شهر تهران که قبلا مصوب کرده بود نام بلوار فردوس غرب به اسم مرحوم ناصر حجازی تغییر پیدا کند، این تصمیم را عملی کرد و تابلوهای این بلوار به اسم ناصر حجازی در سراسر خیابان نصب شد.

نکته قابل تامل درحاشیه این نامگذاری، در آستانه نصب تندیس ساخته شده ناصر حجازی در این بلوار اتفاق افتاد؛ برخی افراد مجهول الهویه در اقدامی عجیب روی یکی از تابلوهای مزین شده به نام ناصر حجازی رنگ سیاه پاشیدند و این اسم را از روی تابلو پاک کردند.

با اینکه خیلی سریع این تابلو توسط نیروهای شهرداری به شرایط عادی و سالم خود بازگشت و نام ناصر حجازی روی آن مجددا واضح و مشخص شد، اما بیم آن می‌رود که رفتارهای اینچنین بازهم تکرار شوند.

این حساسیت با صحبت‌های همسر مرحوم ناصر حجازی بیشتر نیز خواهد شد؛ وی درباره مخدوش کردن تابلو خیابان ناصر حجازی گفت: در هر جامعه‌ای چندین آدم بیمار هم وجود دارد که قبلا همانند این کار را روی سنگ مزار ناصر کرده‌اند. اسم آقای حجازی با این کارها از بین نمی رود. او در قلب مردم است. وقتی در قلب مردم باشید به هیچ شکل از قلبشان بیرون نمی‌آیید. شاید خواست خداست که مردم او را دوست دارند. این خیابان ۲۴ تابلوی دیگر دارد و با مخدوش کردن یک تابلو، اتفاقی نمی افتد. تا به حال دو بار سنگ قبر ناصر را عوض کردم. به نظرم این فرد یک آدم روانی است.

در تهرانی که تندیس مشاهیرش دزدیده می‌شود و همچنان مدیریت شهری نمی‌داند وظیفه حفاظت از این تندیس‌ها به عهده شهرداری است یا پلیس، مخدوش کردن تابلوهایی که مزین به نام بزرگان کشور در عرصه‌های مختلف می‌شود، می‌تواند فصل تازه‌ای از برخوردهای نازیبای شهروندان با زیبایی‌های شهر باشد.

گرگان؛ اصلاح شعار هواداران مهم‌تر از رسیدگی به نامه‌ها 

جلسه این هفته شورای شهر گرگان، درحالی که مسائل و چالش‌های بزرگ شهری را مدتهاست بدون بررسی رها کرده، به دعوت از اعضای تیم و هواداران تیم بسکتبال شهرداری گرگان اختصاص یافت.

درحالی برخی اعضای شورا در این جلسه بر ضرورت اعمال برخی اصلاحات در شعارهای طرفداران و هوداران تیم بسکتبال شهرداری گرگان تاکید کرده و دغدغه خود را حذف یا اصلاح شعارهای هواداری قرار دادند که فائزه عبداللهی یکی از اعضای شورای شهر گرگان در جلسه قبلی به تاخیر چندماهه در مطرح کردن نامه ها و لوایح مصوب کمیسیون در صحن علنی شورا اعتراض کرد.

برخی از نامه های مطروحه در جلسات علنی شورا مربوط به شش ماه قبل با این وجود در این جلسه تنها یکی از نامه‌های ارسالی به صحن شورا فرصت قرائت پیدا کرد که در نهایت به دلیل اختلاف نظر اعضا و البته کمبود وقت بررسی این نامه به جلسات بعدی موکول شد.

آبادان؛ استیضاح شهردار به دلیل نارضایتی مردم

در جلسه غیرعلنی استیضاح شهردار آبادان که با حضور تمام اعضای شورای شهر برگزار شد حسین حمیدپور شهردار آبادان نتوانست اعضای شورای شهر را قانع کرده و پس از ۷۵۶ روز مدیریت شهری با ۶ رای مخالف برکنار شد.

رئیس شورای شهر آبادان در این خصوص گفت: اعضای شورای شهر صدای نخواستن شهردار را به صورت رسا از مردم شنیده و پس از طرح سوال از شهردار، رای به رفتن شهردار دادند.

ناصر کعبی اظهار کرد: متاسفانه کم کاری‌های زیادی از سوی شهرداری در نقاط مختلف شهر به چشم می خورد که شایسته مردم شهر و حتی شهرداری نبود، البته از سوی شهرداری در زمان تصدی حمیدپور کارهایی در سطح شهر انجام شد اما به هیچ وجه کافی و مناسب نبود که اگر غیر از این بود شاهد این حجم بالا از نارضایتی ها در میان مردم نبودیم.

تهران؛ شورا ۷۵ نفره می‌شود؟

سال ۹۴ طرحی از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد تا به موجب آن تعداد اعضای شوراهای اسلامی شهرها کاهش پیدا کند. محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفته بود: "در طرح جدید ارائه‌شده برای تعیین تعداد اعضای شوراهای اسلامی شهرها، فرمولی منطقی‌تر از گذشته برپایه میزان جمعیت مدنظر قرار گرفته است. در صورت تصویب این طرح تعداد اعضای شورای اسلامی شهر تهران از ۳۱ نفر حال حاضر در دوره آینده به ۲۱ نفر کاهش یافته و تعداد اعضای شورای اسلامی شهرهایی با بیش‌از دومیلیون نفر جمعیت مانند مشهد مقدس ۱۳نفر و دیگر شهرها براساس جمعیت ۱۱، ۹، هفت و پنج نفر می‌شود."

بعد از تصویب این طرح، اعضای شوراهای شهر خصوصا در شهرهای پرجمعیت ازجمله تهران دست به انتقاد و اعتراض زدند.

پس از چند سال گذشتن از آن سال و برگزاری یک دوره انتخابات با تعداد جدید شوراها، بار دیگر صحبت تغییر در تعداد اعضای شوراها مطرح شده است؛ مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به اصلاح قانون جدید شوراها که به مجلس شورای اسلامی نیز ارسال شده، از افزایش تعداد اعضای شوراهای شهر خبر داد و گفت: پیشنهاد داده‌ایم کلانشهر تهران با توجه به جمعیت بیش از ۱۰ میلیون نفری که دارد نیاز است که اعضای آن از ۲۱ عضو به ۷۵ عضو افزایش یابد و امیدواریم که در دوره فعلی نماینده‌های مجلس به این جمع‌بندی برسند و با این افزایش موافقت کنند.

دبیر مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس، در واکنش به این پیشنهاد شورای عالی گفت: بی‌تردید تعداد ۲۱ نفر عضو شورای شهر برای تهران نمی‌توانند ۹ میلیون جمعیت شهر تهران به علاوه یک میلیون جمعیت شهرری و حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت تجریش را پوشش دهند.

محسن علیجانی زمانی تاکید کرد: آنچه مسلم است شورای شهر با تعداد ۲۱ دستگاه اجرایی در حوزه مدیریت شهری در ارتباط است و همکاری موثر در این بخش به محله محوری یا منطقه محوری نیاز دارد به این معنا که باید از یک پایه و قاعده قدرتمندی برخوردار باشد تا مردم در امور شورای محله و مناطق ۲۲ گانه مشارکت کنند و ماحصل آنها اعضای شورای شهر را تشکیل دهند که نیاز است تعدادشان به ۷۰ نفر افزایش یابد

بوشهر؛ انحلال یک شورای شهر

حجت الاسلام عبدالحمید خدری، عضو هیات حل اختلاف استان بوشهر، در خصوص صحت انحلال شورای شهر آب پخش اظهار کرد: عصر امروز در جلسه هیئت حل اختلاف استان، با جمع‌بندی نهایی نظرات اعضای جلسه مبنی بر تخلفات متعدد از سوی شورای شهر آب پخش، درنهایت رأی به انحلال این شورا داده شد.

این نماینده مردم بوشهر در مجلس اضافه کرد: در گذشته نیز هیئت شورای حل اختلاف استان رأی بر انحلال شورای شهر آب پخش داده بود که با رایزنی شورای شهر با استاندار، انحلال شورای شهر آب پخش با رأفت اسلامی از دستور کار خارج شد.

وی از هشت تخلف شورای شهر آب پخش خبر داد و گفت: متأسفانه مجدداً تخلفات متعدد شورا از طریق وزارت کشور به استانداری اعلام شد که هر یک از این تخلفات برای انحلال شورا کافی بود؛ در نهایت با اجماع نظرات حاضر در جلسه رأی برمنحل شدن شورای شهر آب پخش گرفته شد.

کوتاه از شورا:

با تصویب شورای شهر شیراز، به منظور تشویق شهروندان در بازسازی بناهای منطقه تاریخی فرهنگی شیراز که اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجازه تجدید بنای آن‌ها را می‌دهد در صورتی که تجدید بنا بر اساس الگوی معماری سنتی مورد تائید معاونت شهرسازی و معماری شهرداری باشد، برای کاربری‌های مسکونی و همه تاسیسات گردشگری موضوع قانون الزام تأمین پارکینگ حذف می‌شود و عوارضی تحت عنوان حذف پارکینگ دریافت نخواهد شد.

نادر ایزدبین، رئیس شورای استان البرز: در دو جلسه آبان و آذر شورای حل اختلاف استان موضوعات مربوط به شورای شهر فردیس در دستور کار بوده و مباحثی در خصوص انحلال شورا و یا تعلیق تعدادی از اعضا مطرح شده اما تصمیم‌گیری نهایی به جلسات بعد موکول شده است.

محمدجعفر فلسفی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اهواز: بارندگی اخیر خیلی از حقایق و مشکلات شهر را نشان داد و مسئولیت ما را نسبت به  رنج و دردی که مردم با آن مواجه شدند سنگین‌تر کرد، حقیقتا ما جوابی برای مردم نداشتیم و عملا مستأصل بودیم و کار خاصی از دست ما برنمی‌آمد.

عبدالله جلالی، رئیس شورای شهر قم: دفن اموات در مساجد قم باید متوقف و باید در این زمینه فکر اساسی شود؛ مراجع عظام تقلید، مدیران سیاسی و شورای تامین نسبت به این مسایل حساسیت بیشتری داشته باشند که این موضوع به یک رویه تبدیل نشود.

زهرا صدر اعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران: وضعیت آلایندگی کارخانه سیمان تهران مورد پیگیری شورای پنجم قرار گرفته و کلیه مراجع ذیربط نیز اعلام کرده‌اند فعالیت این مجموعه سبب انتشار قابل توجه ذرات معلق و آلوده شدن محیط‌زیست منطقه می‌شود اما صرفاً واحد مذکور در فهرست صنایع آلاینده قرار گرفته است و منجر به تعطیلی فعالیت و یا رفع آلودگی کامل نشده است.

عبدالرزاق موسوی، رئیس شورای شهر شیراز: پرونده سیل شیراز که در دستگاه قضایی جریان دارد بزودی بسته خواهد شد و هیچ احتمالی در خصوص انفصال شهردار شیراز براثر پرونده سیل وجود ندارد اما اگر احیانا چنین موضوعی نیز پیش آید گزینه های زیادی برای جایگزینی وی وجود دارد

ابوذر دهدار، رئیس شورای شهر بوشهر: برای جبران مشکلات زیست محیطی ناشی از تاسیسات نفتی مستقر در نقاط مختلف استان، پرداخت عوارض آلایندگی حق مردم استان بوشهر است؛ در این راستا مقرر شده به‌زودی این موضوع برطرف شود و مبلغ حق آلایندگی به شهرداری‌های استان پرداخت شود که می‌تواند نقش مهمی در ارائه خدمات شهری بهتر به شهروندان داشته باشد.

آرش حسینی میلانی، عضو شورای شهر تهران: شرکت بیدود اخیرا مطالباتی از شهرداری داشته و درخواست داشته‌اند که مبلغی حدود ۵ تا ۸ میلیارد تومان شهرداری به آنها بپردازد در حالی که در قرارداد اولیه با این شرکت چنین موضوع مطرح نبوده است؛ اعضای شورای شهری به ویژه در کمیسیون عمران و حمل و نقل در حال بررسی این موضوع هستند تا بررسی شود شرایط پیش آمده را چگونه احیا کنیم.

کیوان هاشم‌زاده، نائب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بوشهر: ۱۵ درصد بودجه شهرداری به تیم فوتبال لیگ‌برتری شاهین اختصاص دار با این وجود متاسفانه شاهین شهرداری بوشهر امروز با شش امتیاز در قعر جدول لیگ‌برتر است و اگر وضع به همین منوال باشد باید در مدیرعاملی تیم شاهین بوشهر هم تجدید نظر صورت گیرد.

کد خبر 401973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
    0 0
    نگران باشیم!!!!مگه مشکلی پیدا کرده؟حالش بده؟