۲ قاضی و دادستان ایرانی در لیست تحریم‌های آمریکا

وزیر خارجه آمریکا با ادعای حمایت از اغتشاشات اخیر در ایران اعلام کرد که دو قاضی و دادستان ایرانی تحت تحریم قرار می‌گیرند و برای مقامات ایرانی و بستگان آنها محدودیت صدور ویزا اعمال می‌شود.

به گزارش ایمنا، مایک پمپئو در نشستی با موضوع وضعیت حقوق بشری در ایران که در وزارت خارجه آمریکا برگزار شد، اظهار کرد: ما به مردم ایران می‌گوییم که دوستانی دارند که جویای حقوق آنها هستند.

وی قاضی صلواتی را یکی از این قضات تحت تحریم قرار گرفته نام برد و افزود: برای ورود مقامات ایرانی که در آنچه سرکوب اعتراضات داخل ایران نامید، دخیل بوده‌اند و همچنین برای بستگان آنها، محدودیت صدور روادید اعمال می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا با انتقاد از دولت اوباما که از ناآرامی‌های سال ۱۳۸۸ حمایت نکرده است، از مقامات ایران خواست به تعهدات خود و حقوق بشر احترام بگذارند.

پمپئو که تعدادی از مخالفان جمهوری اسلامی را هم برای این نشست دعوت کرده بود و پس از اظهارات وی شعار "تغییر رژیم" را سر می دادند، در همسویی با ضد انقلابیون و اغتشاشگرانی که خواسته اصلی آنها، ضدیت با نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است، ادامه داد این گردهمایی در بهترین زمان برگزار می شود چرا که مردم تظاهرات کننده در ایران اعلام کردند که از ناکامی اقتصادی خسته شده‌اند.

وی با بهره‌گیری از برخی کشته شدگان حوادث اخیر، آرمان آنها را آرمان مردم ایران دانست و از مقامات ایران خواست رفتار خود را تغییر دهند و به آنچه که در قانون اساسی ایران و مقررات بین المللی آمده است احترام بگذارند.

وزیر خارجه آمریکا که سعی داشت در این سخنرانی بین مردم و حاکمیت تفرقه ایجاد کند، به ایجاد شکاف بین مردم ایران و عراق هم پرداخت تا از این گذر، از آب گل آلود ماهی بگیرد.

پمپئو بدون اشاره به لشکرکشی نزدیک به ۲۰ سال آمریکا به منطقه و صرف بیش از هفت تریلیون دلار در جنگ‌های عراق، سوریه و افغانستان که با هدف تسلط بر منابع طبیعی و نفتی انجام شد، ایران را که با همکاری کامل دولت‌های قانونی این کشورها برای مبارزه با تروریسم شناخته شده در سازمان ملل متحد اقدام می کند به دخالت در امور داخلی این کشورها متهم کرد.

وی گفت: ایران به آزادی‌های مذهبی اهمیت نمی‌دهد و حتی مسیحیان در ایام سال جدید میلادی اجازه برگزاری مراسم ندارند.

وزیر خارجه آمریکا که مشاوران مبتدی را در موضوع ایران به کار گرفته است بدون آنکه بداند مقامات و وزیران ایران اهل کدام مناطق ایران و متعلق به چه قومی هستند، مدعی شد ایران برای اقوام ایرانی حقوق برابر قایل نیست و آنها را درجه دو و سه می‌داند.

پمپئو که سیاست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی را مفتخرانه علیه مردم ایران به کار گرفته است، ادعای مضحک دیگری هم کرد و دولت آمریکا و شخص دونالد ترامپ را دوستدار مردم ایران معرفی کرد که در کنار آنها ایستاده اند.

شاید از نظر این وزیر جنگ طلب آمریکا، جلوگیری از ارسال دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم پانسمان بیماران خاص، در معرض مرگ قرار دادن بیماران صعب العلاج، ایستادگی در کنار مردم ایران تلقی شود که البته به دور از انتظار نیست چرا که آنها تنها کسانی را مردم ایران می دانند که از دولت آمریکا خواستار تحریم بیشتر و حتی به کارگیری گزینه های خانمان سوز دیگری علیه ایران هستند.

منبع: ایرنا

کد خبر 401968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.