اگر نفت نبود چطور کشور را اداره می کردیم؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید مطالعه کنیم که اگر نفت نبود چگونه باید کشور را مدیریت می کردیم و مالیات و صادرات را به چه میزانی می رساندیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا رحمانی، شامگاه امشب_۲۸ آذرماه_ در همایش تقدیر از واحد های صادر کننده نمونه و ممتاز استان اصفهان که در محل سالن همایش های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد با اشاره به ظرفیت های مهم صنعتی و اقتصادی استان اصفهان در ابعاد مختلف، اظهار کرد: در سفر یکروزه خود به استان اصفهان و بازدید از شهرک صنعتی رازی واحدهای تعطیلی را دیدم که با ارائه تسهیلات ناچیز می توانند به راحتی آغاز به کار کنند.

وی افزود: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید مسئولان نظام، حفظ وضعیت موجود در تولید و اشتغال نوعی جهاد و پیروزی است. کالاهای منتخب وزارت صمت در هشت ماهه نخست سال جاری بیش از دو سوم افزایش تولید را تجربه کرده اند و صادرات کل کشور از نظر وزنی بیش از ۱۷ درصد رشد مثبت داشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه پس از حفظ وضع موجود در بخش های تولید و اشتغال که به دستور مقام معظم رهبری در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته، توسعه صادرات محور دوم اولویت فعالیت های این وزارتخانه است، تصریح کرد: تنها صندوقی که رئیس جمهور با پیشنهاد افزایش اعتبار آن در بودجه ۹۹ و در این شرایط تحریم موافقت کرده است، صندوق ضمانت صادرات کشور است و امیدواریم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از این مهم در روند بررسی لایحه بودجه ۹۹، صیانت کنند.

رحمانی با اشاره به حجم انتقادات فعالان اقتصادی در خصوص نحوه و زمان برگزاری مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات امسال، اضافه کرد: علت تعویق مراسم روز ملی صادرات تفویض اختیار برگزاری آن به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بود و به رغم انتقاد برخی از مسئولان وزارت صمت دبیرخانه برگزاری این بزرگداشت در اختیار اتاق بازرگانی ایران قرار گرفت.

وی با اشاره به طرح های تحقیقاتی و پژوهش های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان، ادامه داد: باید مطالعه کنیم که اگر نفت نبود چگونه باید کشور را مدیریت می کردیم و مالیات و صادرات را به چه میزانی می رساندیم. صادرات پیشران تولید و رونق ملی در سال جاری است و باید توجه داشت که امسال صادرات برای نظام اقتصادی کشور یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حمایت از تولید کننده و صادرکننده باید توام با یکدیگر صورت بگیرد، تصریح کرد: رونق تولید بدون صادرات معنا ندارد و بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان بسته بندی عام محصولات صادراتی بدون ایجاد ارزش افزوده جدید برای آنها، نوعی خام فروشی در بازار های جهانی است و باید از این اقدام جلوگیری شود.

رحمانی با اشاره به مذاکرات اقتصادی و صنعتی وزارت صمت با کشور های همسایه، افزود: کشورهای همسایه برای ما یک فرصت مهم صادراتی هستند، سال گذشته تنها دو درصد از حجم صادرات ایران به کشور های همسایه بوده و قصد داریم این میزان را تا سال ۱۴۰۰ شمسی به چهار درصد افزایش دهیم و با توجه به ظرفیت های مهم صادراتی، ارتباط تجاری با کشور های همسایه که تمایل مناسبی برای همکاری اقتصادی با ایران دارند را تقویت کنیم.

کد خبر 401961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.