پژوهشگران معضلات اجتماعی را برطرف کنند

رئیس دانشگاه پیام نور کشور گفت: پژوهشگرانباید با ارتباط بیشتر و منسجم کردن تعاملات در جامعه معضلات اجتماعی را شناسایی و برطرف کنند، اکنون دانشگاه پیام نور پتانسیل کمک به افراد مختلف جامعه را دارد و سعی می‌شود و با فراهم کردن زیرساخت‌ها اعضای هیئت علمی بتوانند در این مسیر حرکت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا زمانی پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در جشنواره تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه پیام نور کشور به میزبانی استان اصفهان در جمع برگزیدگان عرصه پژوهش و فناوری اظهار کرد: هفته پژوهش بهانه‌ای است تا بتوانیم با ایجاد فرصت از پژوهشگران برتر که علاوه بر این فعالیت‌ها تدریس در این حوزه را هم دارند و با شاخص‌های خاصی در این زمینه انتخاب شده‌اند، تقدیر و تجلیل کنیم تا آنها بتوانند گام‌های موثری در حوزه مباحث پژوهشی بردارند.

وی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور با حوزه آموزش شناخته شده بود و کمتر بحث فناوری، خلاقیت نوآوری و پژوهش در آن مطرح بود، افزود: دانشگاه پتانسیل خوبی برای حرکت جهشی را دارد با گستردگی و وجود نیروهای خلاق در عرصه‌های مختلف در کشور زمینه پیشرفت را خواهد داشت و با ایجاد بسترسازی لازم مسیر حرکت را برای دانشجویان از نسل سوم به نسل چهارم و مطرح کردن شاخص‌ها فراهم می‌کند.

زمانی ادامه داد: شاخص اصلی نسل چهارم عجین شدن با جامعه است، سرمایه‌ای که از مردم گرفته می‌شود باید در جهت آینده‌سازی کشور باشد و یکی از اصول دانشگاه‌ها جامع محوری و انجام رسالت اجتماعی است و تلاش دانشگاه پیام نور در جهت رسیدن به این هدف بوده است.

رئیس دانشگاه پیام نور کشور اظهار کرد: اگر با دانشگاه پیام نور مذاکره شود این اتفاق همانند هم صحبتی با سراسر کشور است و علاوه بر افراد درون دانشگاه با ارتباط‌های بیرونی و ارائه پتانسیل‌ها با افراد بیرونی دانشگاه هم مذاکره می‌شود و دانشگاه پیام نور در کشور با برخورداری از چهار هزار هیئت علمی و ۵۰ هزار دانشجوی تکمیلی پتانسیل بزرگی را در این زمینه دارد.

وی ادامه داد: دانشگاه پیام نور از بحث آموزش محوری به این سمت پیش آمده است و بستر سازی فراهم می‌شود و اجرای این روند وابسته به همت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها است و در واقع موتور محرکه این مجموعه آنها هستند تا بتوانند این حرکت را به سمت جلو پیش ببرند.

وی با تأکید بر اینکه خوشبختانه اکنون با ایجاد ارتباط‌ علمی با اعضای هیئت علمی این حرکت به سمت پیشرفت می‌رود، گفت: درواقع این برنامه فرصتی برای دانشگاه‌ها است تا مشکلات را حل کنند و نوآوری، خلاقیت، کارآفرینی در جامعه پررنگ شود اکنون با تغییر شرایط کشور می‌طلبد اعضای هیئت علمی و آحاد جامعه به سرعت  در مسیر پیشرفت گام بردارند.

بخش صنعت و اقتصادی کشور نیازمند کمک است

وی تأکید کرد: بخش صنعت و اقتصادی کشور نیازمند کمک بوده تا از این شرایط سخت عبور کند و این توانمندی اکنون در اختیار دانشگاه‌ها با برخورداری از نیروهای توانمند و متخصص است و ضرورت دارد به سمت این مسیر گام بردارند.

زمانی با اشاره به اینکه پژوهشگران برگزیده نماینده تعداد زیادی از افراد هستند، اظهار کرد: باید این پژوهشگران با ارتباط بیشتر و منسجم کردن این تعاملات در جهت حل معضلات اجتماعی تلاش کنند، خوشبختانه اکنون دانشگاه پیام نور پتانسیل کمک به افراد مختلف جامعه را دارد و سعی می‌شود و با فراهم کردن زیرساخت‌ها و بسترهای لازم اعضای هیئت علمی بتوانند در این مسیر حرکت کنند.

رئیس دانشگاه پیام نور کشور گفت: معتقدم همانطور که دانشگاه در برحه نیاز کشور با گستردگی آموزش عالی و بالابردن سطح علمی در کشور موفق بوده است در جهت پژوهش کاربردی نیز با پشتوانه ارتباط با اعضای هیئت علمی و پتاانسیل علمی می‌تواند در مسیر موفقیت گام بردارد.

نیازمند پژوهش کاربردی و مسئله محور هستیم

همچنین مهدی یوسفی، رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان در این جشنواره ضمن تبریک به برگزیدگان عرصه فناوری و پژوهش از ۳۱ استان اظهار کرد: این جشنواره درخصوص نکوداشت هفته پژوهش است، شهر اصفهان مرکزیت ایران را دارد و با فعالیت در حوزه پژوهش حداقل سه رخداد پژوهشی و همایش در طول این هفته در این زمینه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در طی چند سال اخیر در امر ارتقاء سطح پژوهشی، پتانسیل دانشگاه پیام نور به خوبی معرفی شده است، افزود: تعدد دانشنامه‌های پژوهشی و فناوری حاکی از رشد پژوهش در جامعه است و اگر به شعار هفته پژوهش با عنوان (پژوهش کاربردی دانشگاه رمز ارتباط مؤثر با صنعت و کارآفرینی است) توجه کنیم، می‌طلبد که پژوهش‌ها به سمت کاربردی شدن پیش رود.

به گفته یوسفی یکی از اقدامات خوب دانشگاه پیام نور اصفهان ایجاد تفاهم نامه با کارفرمایان مؤثر و فعال در حوزه صنعت بوده است اغلب کارفرمایان فعال در حوزه اقتصادی و صنعتی معتقدند که نیاز به پژوهش‌های کاربردی و مسئله محور دارند و می‌طلبد تلاش کنیم که به این جایگاه برسیم و در جهت ارتقاء و رشد پژوهش‌های کاربردی گام برداریم.

کد خبر 401915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.