۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
پارک‌هایی برای بزرگسالان

پارک‌، فضاهای تفریحی سرسبز عمومی است که به راحتی در اختیار همه اقشار گوناگون جامعه قرار دارد؛ بنابراین زیبایی و جذابیت آن‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وجود پارک‌ها خصوصا در فضاهای پر از دود و دم شهری، علاوه بر در اختیار قرار دادن محیطی سالم برای گردش و تفریح، می‌تواند به بهبود کیفیت هوای شهرها نیز کمک کند. علاوه بر این تحقیقات ثابت کرده‌ است که زندگی در نزدیکی آب، فضاهای سرسبز و به طور کلی طبیعت نقش بسزایی در بهبود وضعیت روحی روانی و نیز کاهش استرس‌های روزانه دارد و منجر به افزایش احساس شادی و نشاط می‌شود.

بنابراین وجود پارک در هر شهری ضروری به نظر می‌رسد چرا که این فضاهای سرسبز و عمومی می‌تواند به سادگی امکان تفریحات سالم را در اختیار افراد کم و متوسط درآمد نیز قرار دهد و وقت‌گذرانی در آن‌ها هم نیازمند پرداختن هزینه‌های بالایی نیست. با این حال لازم است به عناصر برنامه‌ریزی دقیق و اعمال مدیریت صحیح نیز در این فضاها پرداخت زیرا توجه نکردن به این موارد می‌تواند از این اماکن تفریحی، محیط‌های ناامن و ناسالم برای سؤاستفاده خلافکاران و متجاوزان به وجود آورد.

در حال حاضر مراکز آموزش‌های شهروندی در بعضی از شهرهای جهان هم‌چون نیویورک، به منظور ایجاد پارک‌های عمومی به بهترین شکل ممکن، اقدام به تألیف کتابچه‌های راهنما برای فعال کردن جوامع و چگونگی ارائه درخواست‌ تغییرات مدنظر به دولت‌های محلی کرده‌اند که بخشی از آن به اصلاح وضعیت پارک‌های محلی پرداخته است. در ادامه با تعدادی از اقدامات مؤثر در مسیر دستیابی به این هدف آشنا می‌شویم.

ایجاد زمین‌های بازی پاپ‌آپ برای کودکان و بزرگسالان

باید تفکر اینکه "پارک‌ها یک محیط سبز در نقطه‌ای ثابت و خاص از شهر" است را از بین ببریم؛ در واقع هر جایی از شهر می تواند کاربری پارک را داشته باشد. نکته دیگر اینکه پارک ها باید از قالب سنتی خود بیرون بیایند و تنوع چشمگیری را داشته باشند چرا که دنیای امروز، جهان پیچیدگی و  تنوع است و روزمرگی در آن جایی ندارد. مسئله‌ای که در طراحی پارک ها همواره باید مد نظر گرفت توجه به ارائه وسایل بازی برای کودکان و البته بزرگسالان است.

در ایالات متحده آمریکا، یک سازمان غیرانتفاعی حمایت از بازی، با عنوان Pop-Up Adventure Play ایجاد شده است که در سایر کشورهای جهان نیز شعبه دارد. این سازمان برگزارکننده اولین سالن بازی پاپ‌آپ در سال ۲۰۱۰ است و تاکنون موفق به برگزاری بیش از ۳۰۰ بازی پاپ‌آپ در بیش از ۲۵ کشور شده است.

پارک‌های پاپ آپ، به مکان های کوچکی اطلاق می شود که کاربری پارک و سرگرمی را دارد و در نقاط غیر از مکان ثابت پارک‌ها مثلا نزدیک پیاده روها و یا پارکینگ های شهری ساخته می‌شود.

به اعتقاد این سازمان بازی‌های کودکانه سرچشمه سلامت افراد، خانواده‌ها و جوامع است چرا که بهترین خاطرات یک شخص معمولا ساده‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید که عبارت است از گل‌بازی و خاک‌بازی، بالا رفتن از درختان، خانه‌سازی یا چادر زدن در گوشه حیاط خانه یا داخل آن، قرار گرفتن داخل یک جعبه و غیره.

قرار دادن چنین فرصتی در اختیار بزرگسالان، با کمک ایجاد روابط با کودکان منجر به بهبود وضعیت جوامع نیز خواهد شد. بنابراین می‌توان پارک‌های سنتی یکنواخت را تبدیل به اماکنی سرشار از شور و هیجان کرد. حضور مردم از هر قشر، نژاد، سن، اندازه و روحیه برای پرداختن به بازی‌های غیرمنتظره منجر به تقویت جوامع نیز خواهد شد.

علاوه بر این، از آنجایی که بازی کردن منبع تسکین و دوری از استرس است، دلیلی وجود ندارد که بزرگسالان یک جامعه از نعمت بازی و سرگرمی محروم شوند. بسیاری از شهرهای دنیا به طراحی مکان‌هایی برای استراحت، تفریح و ورزش بزرگسالان اقدام کرده و تاب‌ها و سرسره‌های مخصوص برای آن‌ها در پارک‌ها تعبیه نموده‌اند. یکی از این شهرها مونترال است که در طول پیاده‌سازی پروژه ۲۱ تبدیل به یک فضای چشمگیر برای تفریح بزرگسالان تبدیل شده است.

استفاده از ایده‌های کودکان در طراحی پارک‌ها

طراحی مشارکتی محدودیت سنی ندارد. مشارکت کودکان در فرآیند طراحی خلاقانه پارک‌ها و زمین‌های بازی محلی، نه تنها نتایج نهایی تضمین‌شده‌ای به دنبال دارد و برای کاربران گوناگون، در هر رده سنی جذاب‌تر و دلنشین‌تر است، بلکه باعث می‌شود به لطف این طراحی‌های اولیه، طرح‌ها و ایده‌های نوین مناسب‌تری نیز به ذهن برسد. ذهن باز و بدون دغدغه‌ کودکان و روحیه بانشاط و سرحال در کنار خلاقیت و خیال‌پردازی ذاتی آن‌ها منجر به ارائه بهترین پیشنهادات در طراحی یک محیط سرگرمی عمومی می‌شود که نظر سایرین را نیز به خود جلب می‌کند و منجر به افزایش روحیه و نشاط در میان گروه‌های سنی مختلف می‌گردد.

تبدیل پارکینگ به پارک

مسئولین شهری می‌توانند اقداماتی فراتر از کنترل ترافیک شهری برای خیابان‌های شلوغ و پرتردد خود انجام دهند. این ایده که در اصل از روز جهانی پارک(ینگ) گرفته شده است رویدادی است که هنرمندان و طراحان جهان را ترغیب می‌کند تا پارکینگ‌ها را به مکان‌های موقتی و سرگرم‌کننده در جامعه تبدیل کنند که در صورت استقبال از آن‌ها می‌توانند به پروژه‌های فضای عمومی دائمی و همیشگی تبدیل شود؛ این مفهوم به حدی در سراسر جهان گسترش یافته که حتی به یک سیاست شهری تبدیل شده است. پروژه‌هایی از این قبیل هرچند بیشتر به‌عنوان یک راهکار طولانی‌مدت برای حمایت از پارک‌ها و کشاورزی محلی صورت می‌گیرد ولی افزودن آن‌ها به شهر مزایای فروانی نیز به دنبال دارد تا جایی که حتی می‌تواند منجر به افزایش تعاملات اجتماعی و روحیه جمع‌طلبی شود.

کد خبر 401899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.