رنگ نمایشگر چه تاثیری در خواب کاربران دارد؟

نتایج آخرین بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که حالت شب به بهبود خواب و سلامت چشم کاربران کمک چندانی نمی‌کند.

به گزارش ایمنا، اخیرا توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، توجه ویژه‌ای به سلامت چشم‌ و الگوهای سلامت خواب کاربران نشان می‌دهند؛ طی یک سال گذشته شاهد به‌روزرسانی‌های مختلف حالت شب (night mode) در اپلیکیشن‌های مختلف سیستم‌های عامل‌ اندرویدی و iOS بوده‌ایم.

در بعضی اپلیکیشن‌ها نیز ویژگی‌های حالت تم تیره (dark mode) که رنگ رابط کاربری را به رنگ‌های تیره‌تری تغییر می‌دهد، اضافه شده است.  سازندگان اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌های هوشمند، ویژگی‌های جدید را معرفی می‌کنند و بسیاری از کاربران نیز در شرایطی که نور محیطی کم است، دستگاه هوشمند خود را در حالت تم تاریک فعال می‌کنند.

بدن انسان، رنگ‌های سرد و نزدیک به نور آبی را به ‌عنوان سیگنالی مبنی بر زمان خوابیدن دریافت می‌کند؛ درحالی‌که وقتی نورهای گرم‌تر و مربوط به روشنایی روز را دریافت می‌کند، آن را زمانی برای بیداری تلقی می‌کند.

ساعت بدن برای اندازه‌گیری میزان روشنایی از ملانوپسین که پروتئینی حساس به نور در چشم است، استفاده می‌کند. همچنین ساعت زیستی در تشخیص فوتون‌های با طول موج کوتاه‌تر مانند نور آبی عملکرد بهتری دارد. درنتیجه اعتقاد افراد بر این است که نور آبی تأثیر بیشتری روی الگوهای خواب دارد.

محققان به تازگی دریافتند که میزان روشنایی نمایشگر، تأثیر بیشتری نسبت به طیف رنگی بر عملکرد ساعت بدن دارد؛ درنتیجه بیشتر از آنکه طیف رنگی نمایشگر اهمیت داشته باشد، میزان روشنایی نمایشگر اهمیت دارد. در بررسی‌های جدید محققان بدون تغییر روشنایی، رنگ پس‌زمینه‌ نمایشگر را تغییر داده و متوجه شدند نورهایی با رنگ آبی تأثیر کمتری نسبت به نورهایی با رنگ زرد بر ساعت بدن موش‌ها دارد.

باتوجه به اینکه تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند به الگوهای خواب سالم و سلامت چشم کاربران اهمیت می‌دهند، نتایج تحقیقات جدید می‌تواند تأثیر زیادی بر طراحی نورپردازی و نمایشگر دستگاه‌های هوشمند داشته باشد؛ بنابراین برای داشتن خواب بهتر، لازم است کاربران استفاده‌ درست از دستگاه‌های هوشمند را یاد بگیرند.

منبع: زومیت

کد خبر 401886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.