بازار سرمایه در انتظار اخبار پایانی پاییز در آستانه فصلی سرد

ازار سرمایه با دقت و حساسیت اخبار پایان هفته را دنبال خواهد کرد تا برآیند تصمیمات و تحولات سیاسی و اقتصادی در ایران و جهان تعیین کننده مسیر بازار در هفته آتی باشد.

شاخص کل این هفته هم به یکه تازی خود ادامه داد، با کاهش التهابات در بازار ارز و طلا، بورس خودنمایی بیشتری داشت و یک هفته سبز دیگر را پشت سر گذاشت.

اگر چه در این هفته بسیاری از سهم ها و گروه ها در تعادل یا اصلاح سپری کردند، با این‌حال برآیند معاملات رشد ۳.۲ درصدی شاخص کل بود. در همین هفته شاخص هم وزن ۵.۴ درصد و شاخص فرابورس نیز رشد ۳.۳ درصدی داشت. در ساعت ۱۲:۱۰ آخرین روز معاملاتی این هفته شاخص کل از رقم تاریخی ۳۵۰ هزار واحد نیز عبور کرد و در نهایت ۳۵۰ هزار و ۳۲۳ واحد، ایستگاه پایانی معاملات در این هفته بود.

بدین ترتیب بازار سرمایه با دقت و حساسیت اخبار پایان هفته را دنبال خواهد کرد تا برآیند تصمیمات و تحولات سیاسی و اقتصادی در ایران و جهان تعیین کننده مسیر بازار در هفته آتی باشد. رویدادهایی نظیر خبرهای سفر رئیس جمهور به مالزی و ژاپن، روند صعودی قیمت نفت ناشی از آمار عملکرد مطلوب اقتصاد آمریکا، اعلام توافق اولیه تجاری بین چین و آمریکا و تأثیر آن بر بازارهای جهانی، اخبار مربوط به بودجه، مالیات و اصلاحات نظام بانکی از مهمترین مواردی است که در هفته آتی می تواند بر بازار تأثیرگذار باشد. همزمان، با پایان یافتن ماه آخر از سه ماهه سوم سال شرکت ها به تدریج ضمن اعلام آمار فروش آذر ماه اقدام به انتشار صورت‌های مالی خواهند کرد که در تصمیم گیری سرمایه گذاران مؤثر است.

اگر چه رشد نزدیک به ۱۵ درصدی شاخص در کمتر از یک ماه، قیمت سهام بسیاری از شرکت ها را مستعد روند اصلاحی می کند و در هفته جاری نیز در بسیاری از گروه ها شاهد این روند بودیم اما در روزهای پایانی هفته افزایش نمایان قیمت نفت موجب جاری شدن نقدینگی به سمت گروه بزرگ پالایشی و تا حدی پتروشیمی شد. استمرار این روند می تواند رشد بازار در هفته آینده را نیز نوید دهد.

دیگر مسئله ای که در خصوص روند بازار می توان خوشبینانه به آن نگریست بالا بودن ارزش معاملات روزانه است که عمدتا در این روزها بیش از سه هزار میلیارد تومان و این در حالیست که میانگین هفتگی معاملات خرد از ابتدای امسال ۲۶۹۴ میلیارد تومان گزارش شده است.

در این هفته ارزش سهام ۲۷ شرکت رشد بیش از ۲۰ درصد را داشت که در میان این شرکت ها حضور شرکت های گروه سیمان با هشت نماینده بیش از سایر گروه ها بود. برخی زمزمه ها در خصوص افزایش قیمت سیمان که در این سال ها نسبت به سایر کالاها، میزان کمتری داشت از دلایل مهم رشد گروهی سهام شرکت های این گروه است. با این‌حال شرکت های بزرگ گروه یعنی ستران و سفارس کمتر در این روند سهیم شدند. نماد سیمان تهران که تحت تأثیر اخبار  مربوط به تغییر کاربری زمین معروف به واحد هفتم در منطقه ۱۵ تهران به وسعت ۱۲۰ هکتار در طول یک سال با افزایش ۱۱۱۱ درصد ارزش سهام رو به رو شده است، روز شنبه و پس از برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی مورد بازگشایی قرار گرفت.

در این کنفرانس مدیریت شرکت تأکید کرد که تمایلی به واگذاری ملک موصوف با کاربری فعلی (صنعتی) نداشته و تغییر کاربری نیز مستلزم جلب نظر کمیسیون ماده پنج است. اگر چه ماشین های حساب بورس بازان در سایت ها و تالارهای گفتگو اینترنتی رقم بیش از ۳۰۰۰ تومان سود به ازای هر سهم در صورت واگذاری ۵۰ درصد زمین پس از تغییر کاربری را ارائه می دهند اما تجربه نشان داده است چنین مذاکراتی بسیار پیچیده و زمان‌بر بوده و در کوتاه مدت نمی توان توقع حصول نتیجه از آن را داشت.

یکی از تجربه هایی که می توان در این خصوص به آن اشاره کرد خرید سهام شرکت بافندگی بافکار توسط سرمایه گذاری بهمن در اوایل دهه ۸۰ با توجیه اجرای طرح انتقال بازار تهران است که با گذشت بیش از ۱۵ سال از انجام آن معامله سهامداران سرمایه گذاری بهمن به غیر از راکد شدن سرمایه، منفعتی از آن نبرده اند. زمین بافکار با مساحت ۱۱ هکتاری در موقعیتی به مراتب بهتر از سیمان تهران قرار داشت.

موضوع رشد چشمگیر ارزش بازار سیمان تهران در شرایطی که صورت‌های مالی این شرکت نشان از زیان ۷۵ ریال به ازای هر سهم در سال گذشته و سود ۴۹ ریال به ازای هر سهم در شش ماهه سال جاری (در مقابل بیش از ۱۸ هزار ریال قیمت هر برگ سهم) دارد لزوم در نظر داشتن دارایی ها در زمان ارزشگذاری سهام توسط سرمایه گذاران است. متأسفانه توجه صرف به سودآوری کوتاه مدت شرکت ها و در نظر نداشتن اهمیت دارایی ها در بلند مدت موجب می شود ارزشی که باید در طول سالیان به سهامداران مختلفی که سهام را خرید و فروش کرده اند اختصاص می یافت در مدت یکسال با رشدی غیر طبیعی به گروه کوچکی از سهامداران اختصاص یابد.

گوشه و کنار بازار سرمایه سرشار از شرک‌ های کوچک و بزرگی است که به‌رغم سودآوری اندک از دارایی های با ارزشی برخوردار هستند اما فرهنگ کوتاه نگر حاکم بر معامله گران بازار، مانع از تأثیر ارزش دارایی پشتوانه سهام بر قیمت سهام شده است. در حالی که اگر همین سهامداران به اندازه سهم الشرکه خود مالک مستقیم همان دارایی فیزیکی بودند هرگز به قیمت های به مراتب کمتر از قیمت بازار اقدام به فروش دارایی خود نمی کردند. ضعف رویه های حسابداری در انعکاس نیافتن ارزش روز دارایی ها از دلایل ناآگاهی سهامداران نسبت به ارزش واقعی دارایی خود بوده که امید است هر چه زودتر با پذیرش و به کارگیری استاندارد بین المللی IFRS این نقیصه تا حدودی بر طرف شود.

از اخبار با اهمیت از منظر جایگاه بازار سرمایه در ساختار تصمیم گیری اقتصادی می توان به مصاحبه رئیس سازمان بورس اشاره کرد که طی آن در پاسخ به سوالی در خصوص تأثیر اجرای طرح بانکداری جمهوری اسلامی بر بازار سرمایه گفته است. بر اساس این طرح رئیس سازمان بورس عضو شورای سیاستگذاری پولی و ارزی است و بنابراین از این پس هماهنگی و همکاری بین بازار پول و سرمایه تقویت می‌شود. محمدی اشاره کرده است که ابزارهای سیاستگذاری پولی و ارزی شامل عملیات بازار باز، خرید و فروش ارز، طلا و اوراق بهادار مبتنی بر ارز و طلا، تعیین نسبت سپرده قانونی، اعطای خطوط اعتباری تسهیلات، اخذ سپرده ویژه از موسسات اعتباری تعیین شده که بند یک آن با همکاری بازار سرمایه قابل اجراست.

قابل توجه است که این نوشته حاوی هیچ توصیه ای برای هرگونه تصمیم سرمایه گذاری شامل خرید و فروش نبوده و صرفا بیان رویدادهای مرتبط با بازار سرمایه و نظر شخصی نگارنده است بنابراین مسئولیت هرگونه تصمیم بر عهده سرمایه گذاران خواد بود.

** کارشناس ارشد مدیریت مالی، فعال و تحلیل گر بازار سرمایه و بورس

کد خبر 401871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.