۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
شهری برای همه

آنچه این روزها ذهن بسیاری از برنامه‌ریزان شهری را به خود مشغول کرده است این است که شهری طراحی کنند تا نیازهای مردم مختلف را عادلانه برآورده کند چرا که ساکنان یک شهر انتظارات متفاوتی از محیط زندگی خود دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که سلیقه‌های مردم با هم فرق دارد و در نتیجه انتظارات متفاوتی از محیط اطراف خود و به خصوص فضاهای عمومی دارند. در یک دهه اخیر برنامه‌ریزان و طراحان شهری به دنبال یافتن راه‌هایی برای ایجاد شهرهایی بوده‌اند که بتواند همه مردم را راضی نگه دارد و آن‌ها را به سمت برقراری ارتباطات تعاملی سوق دهد. یکی از بهترین اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است، ایجاد فضاهایی عمومی با بیشترین تنوع بوده است.

فضاهای عمومی با تنوع زیاد بیشترین محبوبیت را در میان ساکنان یک شهر دارد و روزانه میزبان بسیاری از مردم و حتی گردشگران است. تنوع چنین فضاهایی در حدی است که به گونه‌ای تمام مردم را راضی نگه می‌دارد و انتظار آن‌ها را از فضای عمومی برآورده می‌کند زیرا می‌دانند با رفتن به چنین فضاهایی چیزی برای سرگرمی، فضایی برای استراحت یا شخصی برای گفتگو پیدا می‌کنند و برآیندش این است که به امنیت و آرامش می‌رسند و از فشار روحی و حتی جسمی آن‌ها کاسته می‌شود.

اخیرا در کلانشهر تورنتو، واقع در کشور کانادا، یک مرکز اجتماعی عظیم احداث شده است که از امکانات متنوع زیادی نظیر استخرهای سرپوشیده و باز، باغ‌های سرسبز و یک فروشگاه‌ ساخته شده از کانتینرهای بازیافتی کشتی‌ها برخوردار است. در این فروشگاه غذاهای متنوع زیادی با قیمت بسیار مناسب مطابق با ذائقه‌های مختلف به فروش می‌رسد که همین امر مردم را به بازگشت دوباره به این فضای عمومی شگفت‌انگیز ترغیب می‌کند. در یکی از بخش‌های پارک نیز فعالیت‌های محلی زیادی توسط ساکنان انجام می‌گیرد و علاقمندان زیادی به بازی‌های مختلف را به خود جذب می‌کند.

در شمال غربی شهر تورنتو نیز پارکی بسیار پویا احداث شده است که فضاهای متفاوتی نظیر یک زمین بازی برای کودکان، یک سالن بسکتبال، چمن‌زارهای متنوع و یک پیست یخی را در برگرفته است. این فضای عمومی بی‌نظیر روزانه پذیرای تعداد زیادی از مردم در سنین مختلف از کودک تا کهنسال است و باعث رونق اقتصادی منطقه شده است.

مدیران شهری اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که با طراحی فضاهای عمومی که از بیشترین تنوع برخوردار است و خواست‌های تمام افراد را برآورده می‌کند، بیش از پیش می‌توانند مردم را گرد هم آورند، تعاملات اجتماعی بین آن‌ها را افزایش دهند، آن‌ها را با طبیعت آشتی دهند و از فشار روحی و جسمی آن‌ها بکاهند.

وجود فضاهای عمومی، پیش از آنکه درهویت شهری تاثیرگذار باشد، به طور مستقیم و غیر مستقیم روحیه شهروندان را ارتقا می دهد و به این ترتیب با ایجاد نشاط اجتماعی باعث افزایش سلامت روانی جامعه می‌شود. افرادی که در چنین جوامعی رشد می کنند، نسبت به شهر خود حس مسئولیت دارند و برای رونق اجتماعی و اقتصادی از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کنند.

کد خبر 401849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.