آغاز رد صلاحیت اصلاح‌طلبان!

پایان کار هیئت های نظارت انتخابات، مالیات بردرآمد کارکنان  و سفر رئیس جمهور به مالزی   از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ پنجشنبه ۲۸ آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آغاز رد صلاحیت اصلاح‌طلبان!» به بررسی  پایان کار هیئت های نظارت انتخابات پرداخت و نوشت: نظارت‌ هیأت‌های اجرایی بر پرونده نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس نیز روز گذشته به پایان رسید تا راه یافتگان و جاماندگان به مرحله اعلام نظر شورای نگهبان مشخص شوند. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در این خصوص می‌گوید: «نهایت پرونده ۱۵۱۸۵ نفر مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه صلاحیت ۲/۹۱ درصد از افراد در هیات‌های اجرایی مورد تایید قرار گرفت و نتیجه به هیات‌های نظارت اعلام شد.» با این حال بودند چهره‌های مشهور اصلاح‌طلبی که از این فرآیند نیز سربلند بیرون نیامدند. علی شکوری‌راد، آذر منصوری و جواد امام از شاخص‌ترین چهرهایی هستند که در مرحله اول از انتخابات کنار گذاشته شدند.

گرچه جریانات سیاسی از ماه‌ها پیش برنامه‌ریزی کرده بودند تا حضور فعال و پر قدرتی در انتخابات داشته باشند، اما وقوع برخی اتفاقات و حوادث از جمله اتفاقات ناگوار آبان ماه در این میان باعث شد که تا مساله انتخابات تحت‌الشعاع این اتفاقات قرار گیرد. به حدی که در ثبت نام‌های انتخاباتی نیز آنچنان که باید شاهد حضور گسترده و چشمگیری از چهره‌های سیاسی از هر دو جریان سیاسی کشور به‌خصوص اصلاح‌طلبان نبودیم. هر چند بسیاری از آنهایی که عطای حضور در انتخابات را به لقای آن بخشیدند جملگی به یک نکته مشترک اشاره داشتند که عدم تمایل مردم به انتخابات، شرایط جامعه و اتفاقات ناگوار اخیر باعث تصمیمشان بر عدم حضور در انتخابات شد. با این حال پس از گذشت زمان ثبت نام کاندیداها اکثر نامزدها بر این نکته تاکید داشتند که با وجود شرایط خاص کشور و جامعه باید شرایط جهت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات فراهم شود که مساله نگاه باز و اغماض گونه هیأت‌های اجرایی و نظارت می‌تواند تاثیر قابل توجهی در این حضور پرشور داشته باشد. در این راستا روز گذشته کار نظارت هیأت‌های اجرایی در سراسر کشور به پایان رسید تا مشخص شود چه کسانی توانسته‌اند از مرحله اول به سلامت عبور کنند و چه کسانی در همان ابتدا باید عطای حضور در بهارستان را به لقای آن ببخشند. هر چند که در فرایند احراز صلاحیت‌ها در هیأت‌های اجرایی شاهد کسر قابل توجهی از تایید شدگان بودیم، اما رد صلاحیت شدگان به دلیل نقص در پرونده یا اعلام از مراکز ۴ گانه نیز کم نبودند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سایه مالیات بر سر کارگران» به بررسی مالیات بردرآمد کارکنان  پرداخت و نوشت: درآمدهای مالیاتی یکی از اصلی‌ترین منابع تامین بودجه کشور به شمار می‌آید و هر کدام از اقشار جامعه سهمی از آن دارند، اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که دریافت مالیات از اقشار پایین جامعه با سهولت بیشتری انجام می‌شود. 

وقتی مسئله‌ دریافت مالیات از اقشار پایین جامعه به میان می‌آید، بسیاری این امر را ناعدالتی دانسته و معتقدند که مسئولان مربوطه باید جامع‌تر به دنبال دریافت مالیات از افراد با درآمدهای بالا باشند، چراکه از گذشته تا کنون اقشار پایین جامعه که شامل کارمندان دولت و کارکنان بخش خصوصی هستند بدون دردسر و چالش هر ماه اقدام به پرداخت مالیات می‌کنند. البته در این میان دولت معافیت‌هایی را برای بخشی از کارکنان و کارمندان در نظر می‌گیرد، اما دریافت مالیات از کارمندان و کارگران بحثی است که چالش‌های‏ بی‌شماری را به وجود می‌آورد. اخیرا تسنیم در گزارشی از افزایش‏ ۳۰ درصدی مالیات کارگران در بودجه ۹۹ خبر داده است. بر اساس این گزارش در لایحه بودجه مالیات بردرآمد کارمندان بخش خصوصی، حدود ۳۰ درصد رشد کرده است به نظر می‌رسد، برای تحقق این درآمد مالیاتی در سال بعد بایستی حداقل حقوق کارگران نیز به همین میزان رشد کند. بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ نشان می‌دهد، مالیات حقوق برای کارمندان بخش خصوصی حدود ۸.۳ هزار میلیارد تومان لحاظ شده است. بر اساس لایحه بودجه سال ۹۸ مالیات بر حقوق کارمندان بخش خصوصی حدود ۶۳۰۰ میلیارد تومان بوده که به‏این‏ترتیب شاهد رشد ۳۰درصدی درآمد دولت از این محل خواهیم بود. نکته بعدی اینکه در لایحه سال بعد مالیات بر حقوق کارمندان دولت و بخش عمومی ۷۳۰۰ میلیارد تومان و در لایحه سال قبل نیز درآمد این ردیف حدود ۶۹۰۰ میلیارد تومان بوده که رشد زیادی نداشته است. نکته دیگر اینکه بر اساس قوانین مالیاتی کشور در حال حاضر ضریب مالیاتی حقوق کارمندان و کارگران تغییری نکرده است و ظاهرا این افزایش درآمد از محل مالیات حقوق کارگران بایستی از محل افزایش درآمد این بخش تامین شود. به‏ این‏ ترتیب، در‏حالی‏که در لایحه بودجه مالیات بردرآمد کارمندان بخش خصوصی، حدود ۳۰ درصد رشد کرده است به نظر می‌رسد برای تحقق این درآمد مالیاتی در سال بعد بایستی حداقل حقوق کارگران نیز به همین میزان رشد کند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز با تیتر «تحریم‌ها ناپایدارخواهد بود» به بررسی سفر رئیس جمهور به مالزی  پرداخت و نوشت: یکم شهریور ماه ۸۵ بود. آن روزها سیدمحمد خاتمی دیگر ردای ریاست‌جمهوری ایران را به تن نداشت و فردی دیگر بر کرسی پاستور تکیه زده بود اما هنوز «ممنوع‌التصویری» بر چهره‌اش سایه نینداخته بود. خاتمی که در مقام رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها به توکیو سفر کرده بود، به عنوان میهمان ویژه در دانشگاه سازمان ملل متحد در ژاپن سخنرانی کرد و سپس به کیوتوی ژاپن سفر کرد تا به عنوان سخنران ویژه در هشتمین اجلاس بین‌المللی «ادیان برای صلح» حاضر شود. حالا دقیقا ۱۳ سال و ۳ ماه و ۲۶ روز از آن سفر می‌گذرد و سیاستمدار عالیرتبه ایرانی دیگری عازم ژاپن است که با حمایت خاتمی و سایر اصلاح‌طلبان به ریاست قوه مجریه رسیده است. حسن روحانی، رییس‌جمهوری روز گذشته با حضور در فرودگاه مهرآباد تور سفرهای خود به توکیو و کوالالامپور را آغاز کرد. دقیقا ۱۸۸ روز پیش بود که آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن برای نخستین‌بار از ابتدای پیروزی انقلاب در ایران به تهران سفر کرد. آن روزها مباحث بسیاری درباره میانجیگری ژاپن بین جمهوری اسلامی و ایالات‌متحده امریکا مطرح شد ولی درنهایت این مهم نیز محقق نشد. حالا و با سفر دوباره رییس‌جمهوری ایران به کشور آفتاب، همین مباحث مطرح شده تا جایی که روزنامه ژاپن تایمز به نقل از منابعی دیپلماتیک که نام آنها را ذکر نکرده، تاکید کرد که سفر روحانی به توکیو با چراغ سبز واشنگتن صورت گرفته است، با این حال علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی و سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه احتمال هرگونه دیدار میان روسای جمهوری ایران و امریکا را تکذیب کرده‌اند. در این میان نمی‌توان به اهمیت اقتصادی سفر روحانی به ژاپن بی‌توجه بود؛ همان‌طور که نمی‌توان بر سفر رییس‌جمهوری ایران به مالزی چشم پوشید؛ سفری که احتمالا بیش از آنکه منافع سیاسی برای تهران به‌ همراه داشته باشد، می‌تواند از باب اقتصادی آن هم در شرایط اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی از سوی امریکا حائز اهمیت باشد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «پرخاش بی‌سابقه یک رئیس‌جمهـور» به بررسی نامه‌ای تند ترامپ به نانسی پلوسی  پرداخت و نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده با عصبانیت فراوان رای مجلس نمایندگان را تقبیح کرد و آن را برنامه «اتاق فکر آزار و اذیت دموکرات‌ها» دانست و گفت که آنها در تلاش هستند با یک کودتا وی را از اتاق کارش بیرون بیندازند. ترامپ در یک نامه خطاب به نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان، نوشته است: «تاریخ به‌ سختی تو را قضاوت خواهد کرد.»

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در یک عصر تاریخی، دموکرات‌ها با قاطعیت از استیضاح دونالد ترامپ حمایت کردند، اما این موضوع با واکنش تند ترامپ مواجه شد و وی در یک نامه ۶ صفحه‌ای، از نانسی پلوسی و دموکرات‌ها انتقاد کرده است. این نامه درحالی منتشر شده است که اعضای مجلس نمایندگان مشغول رایزنی‌ در مورد قوانین مربوط به رای‌گیری لایحه استیضاح، یعنی اتهام‌های رسمی مطرح‌شده علیه دونالد ترامپ شده‌اند. ترامپ در این نامه خود را قربانی خوانده و گفته است که دموکرات‌ها با اتهامات دروغین در تلاش برای برکناری وی هستند. این در حالی است که لایحه استیضاحرئیس‌جمهوری، او را متهم به «سوءاستفاده از قدرت» و «ممانعت از تحقیقات کنگره» کرده است. در مجموع اتهام‌ها به این مساله مربوط می‌شود که دونالد ترامپ اعطای کمک نظامی ۳۹۱ میلیون دلاری به ‌اوکراین را منوط به تحقیقات در مورد رقبای سیاسی‌اش، در میان آنها جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری پیشین کرده بود. دونالد ترامپ در نامه انتقادآمیز خود، با اشاره به انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۰، نوشته «این اقدامات چیزی نیست جز تلاش حزبی و غیرقانونی برای انجام کودتا، ریشه‌دار در تمایلات و احساساتی که در صندوق‌های رای به‌سختی شکست خورده‌است.»

کد خبر 401848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.