بدترین مواد غذایی برای مغز چیست؟

بعضی مواد غذایی مانند نوشیدنی‌های شیرین، کربوهیدرات تصفیه شده، غذاهای فرآوری شده و ماهی‌های سرشار از جیوه به عملکرد مغز آسیب وارد می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همه چربی‌ها برای بدن انسان مضر نیست، اما نوع خاصی از چربی به نام چربی ترانس، تاثیرات مخربی بر مغز دارد؛ افرادی که چربی ترانس را به صورت مارگارین، محصولات آماده موجود در فروشگاه‌ها، چیپس، غذاهای کنسروی یا منجمد شده مصرف می‌کنند، بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل قرار می‌گیرند. بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد  مصرف بیش از حد چربی ترانس باعث زوال عقل زود هنگام، ضعف‌ حافظه و کاهش حجم مغز می‌شود. در ادامه بعضی غذاهای مضر برای سلامت مغز را معرفی می‌کنیم:

نوشیدنی‌های شیرین

 نوشیدنی‌های انرژی‌زا، نوشابه و حتی آب میوه‌هایی که دارای شیرین کننده‌های غیرطبیعی است، ارزش غذایی بسیار کمی دارد و مصرف دائمی آن‌ها می‌تواند منجر به بروز اختلالات فیزیکی مانند دیابت نوع دوم، فشار خون بالا، کلسترل بالا، آلزایمر و زوال عقل شود. دریافت فروکتوز بیش از حد، تشکیل نورون‌های جدید را در مغز و عملکرد کلی و توانایی یادگیری آن را کاهش می‌دهد. همچنین این نوع شیرین کننده‌ها ممکن است باعث التهاب مغز شود و بر عملکردهای آن تاثیر منفی بگذارد.

کربوهیدرات تصفیه شده

این محصولات از غلات تصفیه‌شده تهیه شده و لزوما شیرین نیست، اما در بدن انسان به سرعت به قند تبدیل می‌شود؛ بنابراین یک وعده غذایی سرشار از کربوهیدرات تصفیه‌شده(غذاهایی که برای تهیه آنها از آرد سفید یا شکر استفاده شده)، مقدار گلوکز بدن را افزایش می‌دهد. همچنین مصرف این مواد غذایی باعث بروز مشکلاتی مانند التهاب، اختلالات حافظه و زوال عقل می‌شود. مطالعات در این زمینه نشان می‌دهد کودکانی که از رژیم‌های غذایی سرشار از کربوهیدرات تصفیه شده استفاده کردند، کمترین امتیاز را در تست هوش غیر کلامی کسب کردند و بزرگسالانی که بیش از ۵۸ درصد کالری دریافتی روزانه‌ آن‌ها را کربوهیدرات تصفیه‌شده تشکیل می‌داد، دو برابر بیشتر از افرادی که غلات کامل، میوه و سبزیجات مصرف می‌کردند، در معرض خطر ابتلا به اختلالات ذهنی و زوال عقل قرار گرفتند.

غذاهای فرآوری شده

در غذاهای فرآوری بسته‌بندی قند، چربی و نمک، جایگزین مواد غذایی مهم شده است؛ این نوع غذاها که سریع و راحت آماده می‌شود جزء رژیم غذایی غربی بوده و اغلب افرادی که بسیار پر مشغله هستند و زمانی برای پخت غذا ندارند، از آن‌ها استفاده می‌کنند. مصرف غذاهای فرآوری بسته‌بندی می‌تواند حجم مغز را کاهش دهد و به بافت آن آسیب برساند. علاوه بر این، این نوع مواد غذایی می‌تواند به سد خونی مغز (Blood brain barrier) که مسئولیت حفاظت از مغز را در برابر مواد خطرآفرین بر عهده دارد، آسیب وارد کند.

ماهی‌های سرشار از جیوه

به طور کلی ماهی یکی از مواد غذایی سالم و مصرف آن ضروری برای بدن انسان بشمار می‌رود، زیرا سرشار از اسیدهای چرب سالم امگا ۳، ویتامین B12، زینک، آهن و منیزیم است. اما گوشت بعضی ماهی‌ها مقدار زیادی جیوه دارد؛ جیوه یک فلز سنگین و سمی بوده که به مدت طولانی در بافت بدن جانوران و انسان‌ها باقی می‌ماند. به منظور پیشگیری از ابتلا به اختلالات ذهنی بهتر است از مصرف ماهی‌هایی مانند ماهی تن، کوسه ماهی و اره ماهی پرهیز شود.

کد خبر 401821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.