مسئولیت‌های خانگی و اجتماعی همزمان دو چالش مهم حوزه زنان

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: علیرغم تصور جامعه، زنان ایران در رشته‌های فنی و مهندسی پیشرفت خوبی داشته‌اند و درصد زنان شاغل در این رشته‌ها در ایران حتی از زنان فرانسه هم بیشتر است اما مهمترین چالش پیش روی زنان نه تنها در ایران که در همه کشورهای دنیا داشتن مسئولیت‌های خانگی و اجتماعی همزمان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیر نیک‌پی در جلسه کمیسیون بانوان شورای اسلامی شهر اصفهان با موضوع "زنان، مسئولیت، قدرت" اظهار کرد: تشویش‌های زیاد رفتاری ناشی از این است که به لحاظ نظری نمی‌دانیم چه می‌خواهیم و معمولا سوء تفاهمات را رفع نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه در دنیای پیش مدرن تنها برابری نژادی وجود داشته است، افزود: هر گونه برابری دیگر اعم از سیاسی، اجتماعی، طبقاتی و جنسیتی در دوران جدید ایجاد شده است و نباید به دنبال برابری جنسیتی در دوران پیش مدرن بگردیم.

برابری جنسیتی با عدالت جنسیتی متفاوت است

این جامعه‌شناس تصریح کرد: عدالت جنسیتی با برابری جنسیتی متفاوت است، برابری جنسیتی آخرین حلقه‌ای است که انسانها به صورت عام در کشورهای غربی و بعد از آن در دیگر کشورها پذیرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۷۰ سال بعد از انقلاب فرانسه زنان حق رای پیدا کردند، اظهار کرد: از گذشته تاریخ مردان در تمام جوامع همه قدرت را در دست داشتند و حتی در جاهایی که زنان قدرتی داشتند تصمیم گیرنده نهایی آنها نبودند.

نیک‌پی با تاکید بر اینکه موضوع زنان در سه سطح مطرح می‌شود، افزود: مرحله اول آگاهی بخشی است که در بسیاری از موارد این امر اتفاق افتاده است اما با وجود توانایی زنان هر جا که زنان مسئولیتی داشتند مردان برای آنها تصمیم می‌گرفتند.

وی با اشاره به اینکه در دنیای سنتی جای زن در خانه و تصمیم گیرنده اصلی مرد بوده است، اظهار کرد: در سطح آگاهی خوشبختانه زنان ایران در وضعیت مطلوبی قرار دارند و بیش از ۱۰۰ سال است که زنان به عرصه آموزش وارد شده‌اند و حوزه زنان از نظر مطالبات از غنی‌ترین حوزه‌هاست.

این انسان‌شناس با تاکید بر اینکه بعد از آگاهی بخشی مرحله جنبش‌های اجتماعی است، گفت: بهتر است زنان به صورت گروهی جمع شوند تا هویت آنها به رسمیت شناخته شود هرچند در جنبش اجتماعی تنها حریف وجود دارد و در اینجا دشمنی نداریم بلکه باید دید رقیب در هر حوزه‌ای چه کسی است همچنین بعد از آن باید مطالبات را مشخص کرد.

لزوم ایجاد تبعیضات مثبت برای زنان

وی با تاکید بر لزوم اتخاذ تبعیضات مثبت در حوزه زنان تصریح کرد: در آمریکا به جهت ظلم‌های تاریخی که به سیاهپوستان شده بود امکانات خاص یا تبعیضات مثبتی برای آنها در نظر گرفته شد که در حوزه زنان هم باید از این روش استفاده کرد.

نیک‌پی با تاکید بر اینکه زنان حاضر نیستند هزینه کار اجتماعی را بپردازند، اظهار کرد: مطرح کردن مطالبات هزینه دارد اما زنان حاضر به پرداخت این هزینه‌ها و دور هم جمع شدن نیستند.

وی اساس حقوقی به دست آمده در حوزه زنان را ناشی از تلاش زنان ندانست و گفت: این دستاوردهای به دست آمده در حوزه زنان به لحاظ تلاش‌ها و مبارزات اجتماعی زنان نبوده است چرا که اگر با تلاش و مبارزات زنان به دست آمده بود اجازه از دست رفتن آنها را نمی‌دادند.

این جامعه‌شناس با ابراز تاسف از اینکه هرگونه مطالبه اجتماعی به موضوعی سیاسی تبدیل می‌شود، افزود: بسیاری از افراد و فعالان مدنی طرفدار نظام هستند و تنها مطالبه اجتماعی دارند اما مطالبات اجتماعی به پرونده سازی و حرکت‌های سیاسی متهم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پست‌های پائین مدیریتی نباید برای زنان غایت باشد، گفت: زنان می‌توانند در همه عرصه‌ها وارد شوند و نباید تنها خود را به حوزه سیاسی محدود کنند در اقتصاد می‌توانند کارخانه‌های بزرگ را به دست بگیرند و حتی در نظامی‌گری هم می‌توانند ورود کنند.

نیک‌پی در خصوص وضعیت دیگر کشورها در قوانین حوزه زنان، افزود: در برخی جوامع مانند افغانستان اگرچه قانون آنها قوانین مدرن برابری را در خود دارد اما به لحاظ واقعی از قانون خود عقب تر هستند.

بزرگترین چالش زنان داشتن مسئولیت‌های خانگی و اجتماعی همزمان است

وی با تاکید بر اینکه زنان ایران از زنان افغانستان جلوتر هستند، تصریح کرد: اما زنان افغانستان برابری قانونی بیشتری نسبت به زنان ایران دارند چرا که در قانون آنها برابری بیشتری لحاظ شده است.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: مطالبه افغانستان و کشورهای غربی گذر از برابری حقوقی و رسیدن به برابری واقعی است، در اکثر کشورها برابری قانونی وجود دارد اما برابری واقعی وجود ندارد برای مثال در کشوری مانند فرانسه هنوز هم زنان ۲۵ درصد حقوق کمتری نسبت به مردان می‌گیرند که در ایران هم این موضوعات دیده می‌شود؛ برای مثال در زمان رکود اقتصادی قبل از مردان، زنان از کار بیکار می‌شوند و در تعدیل نیرو اولویت با آنهاست.

وی با تاکید بر اینکه واژه "رجل" به معنای انسان عام است، تصریح کرد: کمبود ارتباط خود زنان با همدیگر موضوع مهمی است و آنها باید بدانند که در سرنوشت هم شریک هستند و ظلم به زنان برای همه زنها اعم از فقیر و پولدار، باسواد و بیسواد فرقی ندارد و همه آنها را شامل می‌شود.

نیک‌پی با بیان اینکه علیرغم تصور جامعه زنان ایران در رشته‌های فنی و مهندسی پیشرفت خوبی داشته‌اند، اظهار کرد: درصد زنان شاغل در این رشته‌ها در ایران حتی از زنان فرانسه هم بیشتر است اما مهمترین چالش پیش روی زنان نه تنها در ایران که در همه کشورهای دنیا داشتن مسئولیت‌های خانگی و اجتماعی همزمان است.

زنان از کمال‌طلبی بیش از حد دست بردارند

وی با تاکید بر لزوم از یاد بردن کلیشه‌های جنسیتی مانند ناتوانی زنان در برخی مسئولیت‌ها به دلیل احساسی بودن آنها، افزود: برنامه‌های رسانه‌ها زنان را تنها در شغل‌های محدودی نشان می‌دهد و زن خوب را تنها مادر یا همسر خوب می‌داند که باید از کلیشه‌های جنسیتی در این حوزه دوری کرد.

این جامعه‌شناس اظهار کرد: کمبود اعتماد به نفس از موضوعات مهم زنان است و باید زنان از کمال‌طلبی بیش از حد دست بردارند چرا که نمی‌توانند در همه امور بهترین باشند و اصلا لزومی هم ندارد که در همه موضوعات بهترین باشند به همین دلیل باید از کمال‌گرایی فاصله بگیرند و اگر در یک یا دو مورد به پرورش توانمندی خود بپردازند و عالی باشند درموارد دیگر سطح عادی داشتند هم اشکالی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه همه افرادی که به قدرت دست می‌یابند باید مسئولیت کار خود را به عهده بگیرند، گفت: متاسفانه در فضایی هستیم که برخی با بیشترین قدرت کمترین مسئولیت‌پذیری را دارند و باید افراد از خود بپرسند قرار است چه میراثی برای آیندگان خود به جا بگذارند؟ ‌ متاسفانه این سوال در بسیاری از پست گرفتن‌ها دیده نمی‌شود.

کد خبر 401820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.