روشن: کلیشه‌های جنسیتی در آموزش و پرورش خاتمه یابد

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: باید در آموزش و پرورش کشور به طور جدی به موضوع کلیشه‌های جنسیتی خاتمه دهیم و تغییر نگرش در رفتار کنشگران سیاسی، مدنی و حاکمیت صورت بگیرد و تکلیف مشارکت سیاسی زنان روشن شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن شامگاه چهارشنبه در جلسه کمیسیون بانوان شورای اسلامی شهر اصفهان با موضوع "زنان، مسئولیت، قدرت" اظهار کرد: موضوع زنان بحثی است که از مهمترین مسائل روز ایران است هرچند در کشورهای دیگر هم مسئله توجه به زنان و پیگیری مطالبات برابری، عدالت جنسیتی، رفع تبعیض و احقاق حقوق آنها مسئله آشنایی است.

وی با بیان اینکه امروز مطالبات زنان به دلیل افزایش دانش و آگاهی از حقوق خود به طرز چشمگیرتری مطرح می‌شود، افزود: از زنان به خاطر جنسیت خود انتظار می‌رود مسئولیت‌های مادری، همسری و اجتماعی را در کنار هم به خوبی انجام دهند اگر چه به حق هم اگر نگاهی گذرا به کارنامه تلاش زنان بیندازیم کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته‌اند.

تا تحقق سهم ۳۰ درصدی بکارگیری زنان فاصله داریم

عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر تاکیدات بسیاری بر بکارگیری ۳۰ درصدی زنان در مناصب مدیریتی جامعه بوده است، تصریح کرد: در برخی دستگاه‌ها مانند شهرداری تلاش کردیم تا حدودی به این شعار پایبند باشیم هرچند هنوز تا تحقق کامل این ۳۰ درصد راه زیادی داریم و تا حدودی این گفته در جامعه در حد شعار مانده است.

وی در خصوص دلایل خواسته زنان مبنی بر تحقق این سهم ۳۰ درصدی، اظهار کرد: دلیل دستیابی زنان به قدرت شکستن سقف شیشه‌ای است و علیرغم توانایی زنان هنوز این سقف شیشه‌ای وجود دارد هر چند در موضوع زنان مدیر در مقایسه با مدیران مرد انتظاری که از این زنان وجود دارد بسیار بیشتر از همکاران مردشان است.

روشن دیگر دلیل علاقمندی زنان در دستیابی به قدرت را مشارکت در تصمیم‌سازی‌ها دانست و گفت: زنان خواهان حضور مستقیم در تصمیم‌گیری‌های کلان جامعه هستند و در واقع هدف آنها از این مطالبات پر کردن شکاف‌های جنسیتی است که این امر هم در شعار محقق نمی‌شود و باید نگرش‌ها تغییر کند و برای این تغییر حاکمیت باید بپذیرد که از زنان توانمند در امور  کشور استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی زنان موضوع مهمی است که باید بدان توجه کرد، افزود: باید در آموزش و پرورش کشور به طور جدی به موضوع کلیشه‌های جنسیتی خاتمه دهیم و به امر توانمندسازی زنان بپردازیم که برای این پرداختن همچنین برای پر کردن شکاف‌های جنسیتی به غیر از اتخاذ قوانین حمایت‌کننده مطالبه‌گری از بطن نیز باید جامعه انجام شود.

نهادهای مدنی مطالبات زنان را به طور جدی دنبال کنند

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان حضور تشکل‌ها و نهادهای مدنی را برای جامعه ضروری دانست و خاطرنشان کرد: باید جنبش‌ها و نهادهای مدنی مطالبات زنان را به طور جدی دنبال کنند و حاکمیت هم بهتر است این نهادها را به رسمیت شناخته و برای ایجاد فرصت‌های برابر اقدام کنند.

وی با تاکید بر لزوم وجود استراتژی برای بکارگیری زنان متخصص و توانمند، اظهار کرد: باید با ایجاد کسب و کار، اشتغال زایی و تسهیل حضور زنان در برنامه‌های مختلف زنان را به سمت فعالیت‌های اجتماعی سوق دهیم و آنها را به حقوق اجتماعی خود برسانیم.

روشن یکی از راه‌های پر کردن شکاف جنسیتی را ایجاد ظرفیت در موضوعات مختلف برای زنان دانست و گفت: پس از سال‌ها هنوز تعداد زنان مجلس شورای اسلامی به ۲۰ نفر هم نرسیده است و در هر صورت نباید به این ۳۰ درصد بکارگیری زنان اکتفا کرد چرا که با این وجود به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

وی ایجاد هم‌افزایی و ترسیم یک برنامه منسجم برای رسیدن به حقوق زنان را از مسائل مهم دانست و افزود: باید تغییر نگرش در رفتار کنشگران سیاسی و مدنی و حاکمیت صورت بگیرد و تکلیف مشارکت سیاسی زنان روشن شود همچنان که موضوع "رجل سیاسی" هنوز تعیین تکلیف خاصی نشده و در حاکمیت به نتیجه‌ای نرسیده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه استراتژی رفع تبعیض هنوز وجود ندارد، اظهار کرد: تا زمانی که احزاب و ان‌جی‌اوها در کنار هم قرار نگیرند بکارگیری ۳۰ درصدی زنان تنها در حد شعار باقی می‌ماند و نمی‌توانیم به مشارکت سیاسی دست یابیم.

لزوم حمایت زنان از همدیگر

وی تغییر نگرش‌ها و باورها در حوزه زنان را لازم دانست و در انتقاد به رسانه‌ها، گفت: رسانه‌ها نقش تعیین کننده‌ای در دفاع از حقوق زنان دارند و باید رسانه‌هایی داشته باشیم که صدای زنان باشند و این صدا را به جامعه مدنی و حاکمیت برسانند اما متاسفانه رسانه‌ها کمتر به موضوع زنان پرداخته‌اند و همان حدی هم که پرداخته‌اند به صورت ضعیف و کمرنگ بوده است.

روشن با انتقاد از عدم توجه زنان به هم‌جنسان خود، تصریح کرد: متاسفانه زنان فعال در بخش‌های مختلف هم به حدی در امور اداری درگیر می‌شوند که کمتر به موضوع ارتقای زنان و همراهی با دیگر زنان و تسهیل ورود آنان می‌پردازند، این زنان وقتی در پست یا جایگاهی قرار می‌گیرند بعضا حمایت از دیگر زنان را رها می‌کنند و زنان اطرافشان را حمایت نمی‌کنند که از این زنان درخواست می‌کنیم مطالبه‌گری حوزه زنان را فراموش نکنند و انتظارات هم جنسان خود را برآورده و از یکدیگر حمایت کنند.

کد خبر 401809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.