استیضاح حق نمایندگان است

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

مردم یا رای نمی‌دهند یا اصلاح‌طلبان پیروز می‌شوند

سیده حمیده زرآبادی، عضو فراکسیون امید مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، در ارزیابی ترکیب مجلس آینده و حضور پررنگ اصولگرایان تندرو برای ثبت‌نام مجلس یازدهم گفت: اعتقاد ندارم مجلس آینده مجلس اصولگرایان تندرو باشد، زیرا در نظرسنجی‌هایی که انجام می‌شود نظر عموم مردم این است که یا در انتخابات شرکت نمی‌کنند یا با اختلاف نزدیک، اصلاح‌طلبان جلوتر از اصولگرایان هستند. شرایط زمانی تعیین‌کننده پیروز انتخابات است. نماینده مردم قزوین در مجلس اظهار کرد: البته فضای انتخابات در کشور ما هیجانی است و شرایط زمانی تعیین‌کننده پیروز انتخابات است. زرآبادی با این توضیح که اگر نارضایتی‌های موجود در کشور حل نشود، سطح مشارکت مردمی پایین خواهد بود گفت: اگر پاسخی مناسب از سوی مسئولان به اعتراضات مردمی داده نشود، قطعاً میزان مشارکت از این موضوع تاثیر می‌پذیرد. ضمن اینکه حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی منوط به رفع مشکلات و دلجویی از آسیب‌دیدگان و معترضان است. عضو فراکسیون امید مجلس با گفتن اینکه سطح مشارکت مردم در شهرستان‌ها از کلانشهرها متفاوت است، ادامه داد: تفاوت شهرهای کوچک‌تر با کلانشهرها این است که سیاسی بودن سهم کمی در انتخاب دارد و باید موارد دیگری از جمله قومیت، شناخت و عملکرد فرد در شهرستان هم مد نظر قرار گیرد. زرآبادی همچنین توصیح داد: ممکن است عملکرد نمایندگان تهران را هر چقدر هم که کار زیادی انجام داده باشند، نتوانید به درستی نشان دهید. نماینده شهرستان‌ شاید فقط چند بار به روستاهای حوزه انتخابیه رفته باشد ولی همه مردم حوزه او را می‌شناسند و در صداوسیمای محلی همه او را می‌بینند، اما در تهران این‌طور نیست. ممکن است مردم اسم نماینده خود را هم ندانند ولی این بدان معنا نیست که او عملکردی نداشته است.

اگر از خدا نمی‌ترسید لااقل از مردم بترسید

احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه ای به رئیس دیوان محاسبات کشور، اقدام اخیر این سازمان در اهدای سه میلیون تومان بن خرید به اعضای کمیسیون برنامه و بودجه را خلاف قانون و شرع و مصداق خیانت دانست. متن این نامه که در اختیار این پایگاه خبری قرار گرفته، به شرح زیر است: رئیس محترم دیوان محاسبات کشور. خبر تاسف بار کیف اهدایی دیوان محاسبات به اعضای کمیسیون برنامه و بودجه حاوی سه میلیون تومان بُن خرید از شهروند را ما نیز شنیده‌ایم. این کار به جهات مختلف خلاف قانون و شرع است و دارای وصف مجرمانه است که مجازات آن در ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی تعیین شده است. علاوه براین، پلشتی این کار که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آن را خیانت شمرده است وقتی آشکارتر می‌شود که توجه کنیم دریافت کنندگان، پیشنهاد کننده جنابعالی برای تصدی این سمت و ناظر بر کارکرد شما هستند. نام این را چه چیزی جز رشوه می‌توان نهاد؟ از خدا بترسید و اگر از خدا نمی‌ترسید لااقل از مردم بترسید!

کنعانی‌مقدم: نامحرمان نباید وارد مجلس شوند

حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا، درباره اظهارات اخیر سردار عزیز جعفری فرمانده سابق سپاه گفت: تجربه نشان داده شورای نگهبان مر قانون را مد نظر قرار می‌دهد و صلاحیت اشخاص را بر اساس قانون اساسی و موازین شرعی بررسی می‌کند. او با تاکید بر اینکه هیچ‌وقت ندیده‌ایم نظرات صاحب‌منصبان، اشخاص حقیقی و حقوقی در تعیین صلاحیت‌ها اثر داشته باشد افزود: اما دغدغه‌ای که سردار جعفری دارد به نظر می‌رسد دغدغه درستی است.  این فعال سیاسی اصولگرا عنوان کرد: یکی از بخش‌های قانون اساسی، ولایت مطلق فقیه است و کسی که بر اساس سوگندی که در مجلس شورای اسلامی یا حتی ریاست‌جمهوری یاد کرده است خود را ملزم به پاسداری از اصول قانون اساسی می‌داند، قاعدتاً باید از نظر فکر، اندیشه و عملکرد خود را تطبیق دهد.  کنعانی‌مقدم گفت: اینکه فرد فقط اقرار کند که قانون اساسی یا ولایت مطلق فقیه را قبول دارم کمی ساده‌اندیشی است، به خصوص که قرار باشد آن را معیار صلاحیت افراد بدانیم. دبیرکل حزب سبز ایران با تاکید بر اینکه عملکرد نامزدها در دوره‌های مختلف و نگاه‌های جناحی به مسائل مختلف مهم است توضیح داد: ممکن است یک نفر این اقرار را نوشته و امضا کرده باشد، اما می‌بینیم در مجموعه جناح‌های سیاسی معاند نظام جمهوری اسلامی موضع‌گیری و پیگیری می‌کند. اینجا عقل سلیم حکم می‌کند که چنین مواردی هم در نظر گرفته شود. وی افزود: اما اینکه بخواهیم افکار و اندیشه کسانی را که برای نمایندگی مجلس می‌آیند تفتیش کنیم به نظر درست نمی‌رسد. چراکه در اسلام اصل بر برائت است و باید بر اساس آن با افراد برخورد شود، مگر اینکه موارد نقضی در آن وجود داشته باشد.  این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: به همین خاطر نباید به دنبال تفتیش عقاید باشیم بلکه عملکرد افراد گواه بر عقاید آنها خواهد بود. کنعانی‌مقدم، با اصرار بر اینکه «به نظرم سردار جعفری به تفتیش عقاید معتقد نیست» گفت: به نظر من نگرانی و دغدغه سردار جعفری این است که نامحرمان وارد مجلس نشوند. برای تشخیص آن هم راه‌های مختلفی وجود دارد. اما نباید اتاق تفتیش عقاید درست کنیم و بخواهیم افراد را بر اساس عقاید آنها تقسیم‌بندی کنیم. به نظر می‌رسد عملکرد افراد حاکی از عقاید آنها خواهد بود.

استیضاح حق نمایندگان است

محمدرضا تابش، عضو هیات‌رئیسه فراکسیون امید مجلس، درباره خبر منتفی شدن استیضاح وزرای نفت و کشور گفت: استیضاح وزرا حق نمایندگان است ولی باید ملاحظات و شرایط خاص کشور هم در نظر گرفته شود. نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: البته نباید فراموش کنیم که استیضاح‌ها باید منطبق بر وظایف و مسئولیت وزرا باشد و بررسی کنیم که آیا از وظایف و مسئولیت محوله تخطی داشته است یا خیر. تابش تصریح کرد: هر چقدر استیضاح فنی و تخصصی باشد و سیاسی نباشد بهتر است و زودتر به نتیجه می‌رسد. درباره استیضاح‌های اخیر هم باید این موضوعات را مد نظر قرار دهیم عضو هیات‌رئیسه فراکسیون امید مجلس همچنین با تاکید بر اینکه ما نمایندگان مردم هستیم و نباید این موضوع مهم را از یابد ببریم گفت: نکته مهمی که وجود دارد اینکه ما وکلای ملتیم و در جهت دفاع از حقوق مردم و بر اساس مطالبه و خواست آنها باید از حقوق‌شان دفاع کنیم. نماینده مردم اردکان در خانه ملت ادامه داد: در راستای تحقق خواست و مطالبه مردم باید از حق و ظرفیتی که قانون در اختیار ما قرار داده است استفاده کنیم. هرچند باید ملاحظات خاص را هم در نظر بگیریم و برای انجام امور و وظایف قانونی و استفاده از این حق شرایط کشور را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم.

کد خبر 401804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.