چگونگی توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل پاک

تغییر در زیرساخت‌های شهری باید با اولویت دهی به حمل و نقل عمومی انسان محور همراه باشد، در این صورت و با یکپارچه سازی و ترکیب بسترهای حمل و نقل انسان محور شهروندان به استفاده از حمل و نقل پاک ترغیب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست تخصصی ایستگاه ترافیک با عنوان ضرورت توسعه حمل و نقل پاک( دوچرخه و پیاده) در شهرهای کشور، پیش از ظهر امروز ۲۷ آذرماه در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.

در این نشست تخصصی، مهندس مهدی حسن زاده، مدیر عامل مهندسان مشاور رهیافت صحبت‌های خود را درقالب دو موضوع ضرورت توسعه حمل و نقل پاک و فراهم آوردن امکانات لازم برای استفاده شهروندان از دوچرخه مطرح کرد.

وی با اشاره به معضل آلودگی هوا، افزود: جابه‌جایی انسان‌ها در شهر می‌تواند به نحوی انجام شود که هوای آلوده کمتری را تجربه کنیم، به عنوان مثال داشتن خودرو حق تمامی شهروندان است اما تردد  این خودروهای شخصی در مرکز شهر می‌تواند محدود یا ممنوع شود.

مدیر عامل مهندسان مشاور رهیافت با اشاره به رشد سالانه سرانه خودرو، خاطر نشان کرد: این رشد نشان از آن دارد که ما استفاده از وسیله شخص را حق مسلم خود می‌دانیم در حالی که استفاده مداوم از خودرو شخصی برای جابجایی‌ها علاوه بر آلودگی هوا موجب از دست رفتن سلامتی و ابتلا به دیابت و چاقی می‌شود.

هر ماه ۳۰۰ نفر بر اثر تصادف می میرند

حسن زاده با اشاره به هزینه یک میلیاردی ساخت یک تخت بیمارستانی، تاکید کرد: طبق آمار ارائه شده در ایران از هر ده نفر، شش نفر کم تحرک هستند که از این میان ۵۵ درصد را آقایان و ۶۵ درصد آنان را خانم‌ها هستند.

وی ادامه داد: استفاده مداوم از ماشین و رعایت نکردن فاصله طولی و عرضی نیز موجب شده تا میزان تصادفات و شدت آنها در ایران بالا باشد و سالانه ۱۷ هزار نفر در ایران بر اثر تصادفات رانندگی فوت کنند که نسبت به تعداد خودرو و جمعیت کشور، آمار بالایی است.

مدیر عامل مهندسان مشاور رهیافت اظهار کرد: بنا بر آمار هفت ماهه اول سال جاری، تنها ۲۲۰۰ عابر پیاده یعنی هر ماه ۳۰۰ نفر براثر تصادف فوت کرده‌اند و با توجه به اینکه عابران پیاده عمدتا در شهرها حضور دارند، می‌توان نتیجه گرفت عابران پیاده ایمنی چندانی در شهرها ندارند.

حسن زاده با اشاره به ضرورت حرکت به سمت ایجاد و توسعه حمل و نقل پاک، تصریح کرد:  کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی، افزایش سلامت بدنی شهروندان، کاهش ترافیک شهری و کمک به اقتصاد شهری از جمله مزایای ایجاد و توسعه حمل و نقل پاک( دوچرخه و پیاده) در شهرهای کشور است.

ساختار توسعه حمل و نقل پاک

وی عنوان کرد: شهروندان، مدیریت شهری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت ورزش و جوانان، دولت‌های مرکزی، دانش آموزان و دانشجویان از جمله ذی نفعان ایجاد و توسعه حمل و نقل پاک هستند و در این راستا تعامل ارگان‌ها با یکدیگر و یکپارچه سازی برنامه‌های سازمان‌ها اهمیت زیادی دارد و در صورتی که این امر محقق نشود برنامه‌های توسعه پیاده مداری بی اثر یا کم اثر می‌‎شود.

مدیر عامل مهندسان مشاور رهیافت افزود: توسعه دوچرخه‌ سواری، توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه حمل و نقل ترکیبی، بازنگری در مقاطع عرضی خیابان و پیاده‌مداری از ساختارهای توسعه حمل و نقل پاک است و در این مسیر مطالبه گری و خواست شهروندان اهمیت زیادی دارد.

حرکت شهرها به سمت انسان محوری

حسن زاده با اشاره به خصوصیات شهر انسان محور، تصریح کرد: تردد عابر پیاده همراه با آرامش، تحرک بدنی، سرعت و حجم پایین وسایل نقلیه موتوری و برنامه‌ریزی و طراحی حمل و نقل پایدار از جمله خصوصیات شهر انسان محور است.

وی ادامه داد: در این شهر افرادکم توان، نابینا و معلول می‌توانند با آرامش کامل و به صورت ایمن جابجا شوند.

مدیر عامل مهندسان مشاور رهیافت گفت: چنانچه خیابانی عریض باشد، اختصاص بیشترین عرض خیابان به مسیر تردد خودرو طرحی ناردست است بلکه باید بخش بیشتری از مقطع عرضی این خیابان به مسیر دوچرخه، حمل و نقل عمومی و پیاده رو برای عبور و مرور شهروندان اختصاص پیدا کند.

حسن زاده با اشاره به دستاورهای حمل و نقل پاک، افزود: استفاده از حمل و نقل پاک سالانه موجب صرفه جویی بودجه مرتبط با نظام سلامت می‌شود و چنانچه برنامه‌ریزی و طراحی مسیرهای اختصاصی دوچرخه و طول آنها به درستی انجام شود، احتمال استفاده از دوچرخه توسط شهروندان بالا می‌رود.

وی تاکید کرد: پیاده‌راه‌ها در شهرها باید عریض‌تر و پیوسته‎تر باشد و مسیرهای سواره روکاهش پیدا کند تا زمینه برای توسعه حمل و نقل پاک فراهم شود در حالی که در شهرهای کشور ما اولویت توسعه زیرساخت‌ها برای عبورخودرو است.

مدیر عامل مهندسان مشاور رهیافت گفت: به طور مثال در شهر برن سوئیس، سه گزینه تاکسی دوچرخه، تاکسی پدالی الکتریکی و خودرو شخصی برای عبور از مرکز شهر وجود دارد اما به دلیل سنگ فرش سنگی مسیر شهروندان از خودرو استفاده نمی‌کنند بنابراین برنامه‌ریزی نقش موثری در ترغیب مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل پاک دارد.

حسن زاده گفت: توسعه حمل و نقل پاک و استفاده از دوچرخه‌های برقی برای تردد در حومه‌های شهر و طی مسیر ۱۵ تا ۲۰ کیلومتری، از جمله برنامه‌های ده سال آینده در برخی از کشورهای اروپایی است.

وی افزود: تغییر نگرش و توجه به موضوعات فرهنگی و قانونی برای استفاده از وسایل و امکانات حمل و نقل عمومی پاک، زمان بر و نیازمند برنامه‌ریزی است.

 مدیر عامل مهندسان مشاور رهیافت با اشاره به خیابان ایرانیت تهران، اظهار کرد: این خیابان در ابتدا، چهارخط عبور برای حرکت خودرو، یک خط پارکینگ و یک پیاده راه کم عرض برای عبور عابر پیاده داشت اما چنانچه این چهار خط حرکت تبدیل به دو خط برای حرکت خودرو شده، عرض پیاده رو به شش متر رسیده، خط ویژه حمل و نقل عمومی، مسیر ویژه دوچرخه سواری و فضای سبز به عرض این خیابان اضافه شود، ظرفیت عبوری این خیابان ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

حسن زاده عنوان کرد: چنانچه ساختار حمل و نقل ترکیبی شهرها را توسعه بدهیم ، بیشترین تعداد سفرهای روزانه پاک در شهرها انجام می‌شود اما متاسفانه تجهیزات حمل و نقلی شهرهای ما در ارتباط با یکدیگر نبوده و هماهنگ با یکدیگر عمل نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: تغییر در زیرساخت‌های شهری باید با اولویت دهی به حمل و نقل عمومی انسان محور همراه باشد، در اینصورت و با یکپارچه سازی و ترکیب بسترهای حمل و نقل انسان محور شهروندان به استفاده از حمل و نقل پاک ترغیب می‌شوند.

مدیر عامل مهندسان مشاور رهیافت افزود: ایجاد مدیریت حمل و نقل پاک در ساختار معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری، تدوین برنامه جامع توسعه دوچرخه سواری، تدوین برنامه جامع توسعه پیاده‌مداری، انجام مطالعات یکپارچه حمل و نقل همگانی و ترکیب آن با سایر روش‌های حمل و نقل پاک( دوچرخه و پیاده) و توسعه برنامه‌های فرهنگی از جمله اقدامات در راستای فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه حمل و نقل پاک است.

توسعه دوچرخه ‌سواری چه الزاماتی دارد؟

حسن زاده در اینباره گفت: اقدامات سخت افزاری، نرم افزاری و سازمان افزاری سه اقدام موثر برای توسعه دوچرخه سواری است.

وی افزود: ایجاد پیاده‌راه‌ها، پیوستگی پیاده‌روها، ایمن سازی معابر و مناسب سازی شهر برای افراد کم توان و ناتوان از جمله اقدامات سخت افزاری و زیرساختی برای توسعه دوچرخه سواری در شهرها است.

مدیر عامل مهندسان مشاور رهیافت اظهار کرد: تلاقی بین دوچرخه، عابر پیاده و خودرو در تقاطع‌های شهر باید به حداقل برسد تا ایمنی دوچرخه سواران فراهم شود همچنین ترویج فرهنگ دوچرخه سواری نیازمند امکانات نرم افزاری نیز هست.

حسن زاده ادامه داد: برگزاری همایش‎ها و کمپین‌ها باید هدف مشخصی داشته باشد و فرهنگ استفاده از دوچرخه را ترویج دهد، همچنین اطلاع رسانی درست و معرفی نرم افزارهای موبایلی که برای این هدف طراحی شده باشد و آموزش در این راستا اهمیت زیادی دارد.

وی  با اشاره به نقش مولفه سازمان افزاری در توسعه دوچرخه سواری، خاطر نشان کرد: هم‎افزایی میان سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط از جمله آموزش و پرورش، آموزش عالی و صدا و سیما در راستای توسعه فرهنگی و اجتماعی استفاده از دوچرخه و فراهم آوردن زیرساخت‎ها و بسترهای مناسب حائر اهمیت است.

مدیر عامل مهندسان مشاور رهیافت تاکید کرد: توجه به مسیرهای پیوسته دوچرخه سواری از مبدا تا مقصد منجر به تشکیل شبکه مسیرهای دوچرخه شود، استفاده از دوچرخه اشتراکی برای مایل آخر یا اول مسیر سفر نیز اهمیت دارد زیرا حداکثر مسیر برای دوچرخه سواری پنج کیلومتر و برای پیاده‌روی یک کیلومتر است.

حسن زاده گفت: سیکل حمل و نقل پاک باید پیوسته باشد و چنانچه بخشی از این سیکل منقطع بوده و به قسمتی از مسیر سفر توجه نشود، تحقق اهداف برنامه ممکن نیست.

وی با بیان اینکه ۲۰ تا ۲۵ درصد از سفرهای روزانه شهری تصحیلی است، گفت: بر طبق بررسی‌های انجام شده، دانش آموزان، دانشجویان و کارمندان بیشترین قشری هستند که می‌توانند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند و چنانچه در قسمت نرم افزاری توسعه دوچرخه سواری به معرفی الگوهای اجتماعی و آموزش صحیح توجه شود، موجب کاهش روزانه تعداد زیادی از سفرهای با خودرو می‌شود.

مدیر عامل مهندسان مشاور رهیافت در پایان تاکید کرد: حمایت قانونی و تصویب سیاست‌های حمایتی از دوچرخه سواری و دوچرخه سواران در شهرهای کشور الزام آور است.

کد خبر 401796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.