چند خبرنگار در سال ۲۰۱۹ کشته و زندانی شدند؟

گزارشگران بدون مرز از کشته شدن حداقل ۴۹ خبرنگار در سراسر جهان در سال ۲۰۱۹ خبر داده است.

به گزارش ایمنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، گزارشگران بدون مرز اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۹ میلادی حداقل ۴۹ خبرنگار در سراسر جهان کشته شده اند که این پایین ترین رقم در ۱۶ سال اخیر به شمار می رود.

بر اساس این گزارش گزارشگران بدون مرز که در پاریس مستقر شده است، افزود: اکثر این خبرنگاران در حال پوشش جنگ و درگیری ها در یمن، سوریه و افغانستان کشته شده اند.

این نهاد بین المللی هشدار داده است که خبرنگاری و روزنامه نگاری همچنان یک شغل خطرناک است.

در دو دهه اخیر حدود ۸۰ خبرنگار و روزنامه نگار در سال به طور میانگین جان خود را از دست داده اند.

کریستوف دلویر رئیس سازمان گزارشگران بدون مرز در این باره گفت: تعداد خبرنگارانی که در کشورهای ظاهرا آرام و امن به طور هشداردهنده ای رو به افزایش است به طوری که در مکزیک به تنهایی ۱۰ خبرنگار به قتل رسیده اند. آمریکای لاتین با قتل ۱۴ خبرنگار در سراسر این قاره روبرو شده است که به اندازه خاورمیانه برای خبرنگاران مرگبار بوده است.

وی افزود: گرچه کاهش تعداد خبرنگاران کشته شده در مناطق جنگی، موجب خوشحالی و مسرت است ولی تعداد زیادی از خبرنگاران به خاطر شغل خود در کشورهای دموکراتیک به قتل می رسند که این یک چالش واقعی برای دموکراسی است.

گزارشگران بدون مرز افزود: در حالی که تعداد خبرنگاران کشته شده در سال ۲۰۱۹ با کاهش روبرو شده ولی در مقابل تعداد خبرنگاران زندانی به حدود ۳۸۹ نفر رسیده که نسبت به سال قبل ۱۲ درصد رشد نشان می دهد.

حدود نیمی از این خبرنگاران زندانی در ۳ کشور چین، مصر و عربستان سعودی هستند. ۵۷ خبرنگار نیز در سراسر جهان به گروگان گرفته شده اند که اکثر این موارد در سوریه، یمن و عراق و اوکراین بوده است.

کد خبر 401778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.