لندن میزبان نخستین پارک "جیبی" شناور جهان + عکس

میدان ۱۱ هکتاری "مرشانت"، مکانی پررونق با چندین کاربری در "وست اند"، ناحیه‌ای مرکزی در لندن است که در نزدیکی ایستگاه‌های پدینگتون و "خیابان اجور" قرار دارد و به تازگی میزبان اولین پارک جیبی شناور جهان شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ناحیه مرکزی گران‌قیمت "وست اند" که در حوضه شمال شرقی رودخانه پدینگتون واقع شده است، محل قرارگیری بناهای حکومتی، مغازه‌ها و فروشگاه‌های متعدد، مراکز سرگرمی و جاذبه‌های عظیم توریستی است. میدان مرشانت یکی از این اماکن است که به طور کلی دارای ۶ساختمان شامل  ۵۵۴واحد مسکونی است و ۵۸ درصد از آن را فضاهای تجاری تشکیل می‌دهد.

این فضا که در حال حاضر میزبان جمعیتی در حدود ۱۰هزار کارمند و شهروند است، بخش عمده‌ای از شهرت خود را از پل عابر پیاده متحرکی می‌گیرد که طرح آن از بادبزن‌های ژاپنی الهام گرفته است و با باز و بسته شدن در طول روز امکان رد شدن عابران پیاده از عرض و عبور کشتی‌ها از طول کانال "گراند یونیون" را فراهم می‌آورد.

علاوه بر این، تحت مدیریت زمین و املاک اروپا، میدان مرشانت سالانه میزبان رویدادهایی از جمله برنامه‌های خیریه و بازارهای مواد غذایی و نیز چندین کافه و رستوران است. پیشرفت‌های اخیر در بهسازی این میدان منجر به داشتن ساختاری با بهینه‌سازی مصرف آب در بدنه مرکزی آن شده است.

 کمبود اماکن تفریحی در میدان مرشانت یکی از مشکلات گریبانگیر این منطقه بود که پس از اثبات اثر بالای زندگی در کنار آب در بهبود بهزیستی ذهنی، سلامت جسمی و کاهش استرس طی تحقیقی در سال ۲۰۱۶ و با توجه به دیدگاه کاربران نسبت به ناکارآمدی این فضا در بهره‌گیری از تمامی پتانسیل آبی خود و نبود توجه کافی به طراحی فضاهای آبی شهری در جهان، مسئولان شهری اقدام به ارائه راهکاری کردند که نتیجه نهایی آن فراهم آمدن مزایای اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی در این ناحیه بود.

این راهکار عبارت است از ایجاد یک پارک جیبی شناور در فضایی باز و گسترده، جدای از منطقه مسکونی، به منظور ارائه خدمات رایگان به عموم مردم و برگزاری رویدادهای گوناگون با هدف ایجاد جذابیت برای بازدیدکنندگان و ایجاد امکانات بیشتر برای کار و زندگی کاربران محیط. این راهکار با افزایش تنوع زیستی، بهبود روند زیبایی‌شناسی منطقه و ایجاد یک فضای رفاهی باکیفیت برای ساکنان، کارکنان و بازدیدکنندگان در فضایی با بهینه‌سازی مصرف آب به انجام رسید.

در مسیر دستیابی به این هدف، انسجام پارک جیبی با محیط اطراف و نیز مناسب بودن آن با معماری و بناهای تاریخی پدینگتون کاملا مد نظر قرار گرفته است. ایده اولیه بنای این پارک بر اساس چگونگی ارتباط مردم با فضا از نظر کاربردهای پیشنهادی کاربران، متناسب با محیط اطراف و به منظور ارائه عملکردی خارق‌العاده در عین توجه به مسائل زیبایی شناختی ایجاد شد.

بدین ترتیب تعامل آب و گیاه با یکدیگر، به همراه افزودن عناصری هم‌چون حیات وحش متناسب با فضا یعنی اردک و قو به آن منجر به ایجاد فضایی شد که موجبات تعجب، لذت و سرگرمی کاربران را فراهم می‌آورد.

پارک مذکور در ساختاری برگرفته از الگوهای آجرچینی پیوندخورده به یکدیگر و با استفاده از ماژول‌های پلی‌اتیلن دارای چگالی بالا ایجاد شده است که امکان کنترل دقیق‌تر ردپای محیط و توانایی پشته کردن آن‌ها برای متعادل‌سازی توزیع وزن را فراهم می‌آورد.

ماهیت میدان و مواد پیشنهادی مورد تأییدی که با هدف انتخاب مناسب‌ترین طراحی در ساخت این پارک به کار رفته است، امکان ایجاد یک طاق‌نما روی لبه‌های ماژول را فراهم آورده است که منجر می‌شود این پارک معلق در فضا به نظر برسد.

از سوی دیگر، پارک جیبی میدان مرشانت، با پیروی از یک الگوی هندسی و بهره‌گیری از بادبان‌ها، فضاهای بارگیری قایق‌ها و محوطه چمن‌کاری‌شده مصنوعی گسترده‌ای که در ترکیب با نهال‌های پرورش‌یافته و فضاهایی پوشیده از نیمکت و صندلی برای ایجاد فضای خلوتی باز و متعادل ایجاد شده است، سطح مناسبی برای برگزای رویدادها نیز در اختیار قرار می‌دهد.

تمامی مواد به کار رفته در ایجاد آن نیز از مواد اولیه سبک، بی‌نیاز به تعمیر و نگهداری زیاد، با دوام و دارای بالاترین کیفیت انتخاب شده و در ساخت عرشه آن از نوعی پلیمر مصنوعی به نام پلی‌یورتن استفاده شده است که به زیبایی چوب‌های طبیعی بلوط ولی سبک و بادوام است. در ساختار بادبان‌ها از فولادهای روکش دار و برای ایجاد صندلی‌ها، عرشه و چمن مصنوعی از چوب ساپل استفاده شده است.  

طراحان این پارک همچنین اطمینان حاصل کرده‌اند که لبه‌های کاملا باز عرشه‌ها و راهروهای باریک‌ آن، به کاربران احساس حضور در یک پارک کاملا شناور را بدهد. یک ایوان شناور مستقل که دارای یک رمپ ورودی شیب‌دار است نیز فضای سبز بیشتری فراهم می‌کند. امکانات دیگر این پارک شامل نقاط دسترسی به آب و برق، وای‌فای، نوارهای LED جای‌گذاری‌شده در لبه‌های پارک برای برگزاری مناسبت‌ها، ورودی‌ها و خروجی‌های انعطاف‌پذیر و سازگار با تغییر سطح آب است.  

پارک جیبی شناور میدان مرشانت، یک مکان عمومی لذت‌بخش و زیبا در بخش‌های نوظهور "وست‌مینستر" است که فضایی روباز و سرسبز برای ملاقات، تفریح، استراحت، برگزاری رویدادها و مناسبت‌ها و نیز انجام فعالیت‌های عمومی در اختیار ساکنان، کارمندان و بازدیدکنندگان این منطقه قرار می‌دهد و از ۲۱ بخش فولادی زیرساختی تشکیل شده است که روی آن ۶۲ قطعه چوبی فرعی قرار دارد.

این قطعات به طور کاملا ماهرانه و هنرمندانه‌ای، بدون وارد آوردن هیچ‌گونه فشار اضافی، ماژول‌های شناور روی سطح آب را از دیدگان پنهان می‌کند. وزن کل این پارک ۱۱۰تن است و کل آن به کمک بلوک‌های اتصال‌دهنده در انتهای پارک و زنجیرهای اتصال به کف، از جلو و عقب رفتن با جریان آب حفظ می‌شود. این پارک پروژه‌ای منحصربفرد، عالی و بدون سابقه از طراحی یک فضای آبی شهری به حساب می‌آید که تاکنون در سراسر جهان چندان مورد توجه واقع نشده است.

کد خبر 401738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.