کارت سوخت ماشین‌های کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گرفت

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال برای اولین بار کارت سوخت ماشین‌های کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گرفت و نیازی به گرفتن حواله‌های سوخت نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کامبیز عباسی عصر سه شنبه _۲۶ آذر ماه_ در مراسم افتتاح هجدهمین نمایشگاه صنعت کشاورزی در اصفهان، اظهار کرد: نمایشگاه صنعت کشاورزی در اصفهان جزو بهترین نمایشگاه‌ها با برترین تنوع در حوزه تولید شامل ماشین‌آلات کشاورزی، تجهیزات آبیاری و تامین نهاده‌هاست.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان مهمترین قطب صنعت کشاورزی و سرآمد دیگر استان‌های کشور است، افزود: سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در مسیر مثبتی قرار گرفته است و امیدواریم این ادامه مسیر را بتوانیم در جهاد کشاورزی با موفقیت ادامه دهیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزرات جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت مکانیزاسیون کشاورزی تصریح کرد: در این حوزه خط اعتباری مکانیزاسیون برای سال آینده جاری خواهد بود و به‌رغم تمام تحریم‌ها باز هم با تکیه بر صنعت داخلی در بخش کشاورزی از ابتدای سال ۹۸ تا امروز بیش از ۷۲۰ میلیارد تومان تاکنون تاسیسات خط مکانیزاسیون کشاورزی جذب شده است.

اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان به حوزه مکانیزاسیون کشاورزی

وی در خصوص اعتبارات سیستم‌های نوین آبیاری، اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال بتوانیم حداقل نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون را جذب کنیم. برای سال آینده نیز دو هزار و پانصد میلیارد تومان تسهیلات بدون محدودیت توسط بانک کشاورزی برای استفاده از تجهیزات و لوازم جدید اعم از ماشین‌های زراعی، گلخانه‌ای، دام و طیور و آبزی پروری و حتی حوزه جنگل و مرتع در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

عباسی با ابراز خرسندی از ایجاد ردیف‌های بودجه‌ای مناسب در برنامه‌های سال آینده گفت: در حوزه صنعت کشاورزی به عنوان حامی این بخش به دنبال پویایی این صنعت هستیم و امیدواریم برای سال آتی بتوانیم هم خط اعتباری مکانیزاسیون و هم تسهیلات کم بهره (چهار و شش درصد) فناوری‌های نوین را داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه روند روبه رشد و خوداتکایی را در بخش کشاورزی خواهیم داشت، افزود: در ابتدای دولت یازدهم حدود ۵۵ درصد در حوزه انرژی کشور خوداتکا بودیم و نیازهای غذایی خود را با ۵۵ درصد از تولید داخلی تامین می‌کردیم که در حال حاضر این رقم به ۸۰ درصد رسیده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزرات جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه امروز در شرایط خشکی و محدودیت‌های آبی هستیم، خاطرنشان کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در صنعت کشاورزی می‌تواند به ما بیاموزد که روش‌های فائق شدن بر شرایط نامساعد اقلیمی چیست و امیدواریم بتوانیم هرچه بیشتر گلخانه‌ها را توسعه دهیم و سیستم‌های نوین آبیاری را تحت حمایت قرار دهیم.

وی با اشاره به لزوم توجه به کشاورزی حفاظتی و پایدار تصریح کرد: توجه به این دو نوع کشاورزی جزو سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است و به دنبال برنامه‌ریزی برای فائق آمدن بر ناملایمات اقلیمی است و امیدواریم صنعت کشور هم در این برنامه‌ها دخالت بیشتری داشته باشد زیرا بخشی از سیاست‌های صنعتی در بخش کشاورزی تامین می‌شود.

در برنج خود اتکا و در گندم خودکفا هستیم

عباسی با تاکید بر اینکه صنعت کشاورزی صنعت امنیت غذایی کشور است، اظهار کرد: اگر خودمان به تولید محصولات همت نگماریم و هر محصولات غذایی را در داخل تولید نکنیم کشور دیگری به ما این محصولات را نخواهد داد و حتی برای کوچکترین محصولات دچار مشکل هستیم و در هر صنعتی اوضاع اینگونه است و باید به خودباوری برسیم که خوشبختانه در شرایط تحریم این خودباوری در کشور ما بیش از گذشته نمایان شد.

وی با اشاره به لزوم ایجاد دستگاهی به نام صنعت کشاورزی، گفت: در صنعت کشور جای این صنعت خالی است و بهتر است حتی در قالب یک معاونت این موضوع دیده شود زیرا پاسخگویی به امنیت غذایی کشور نیازمند تکنولوژی و صنعت است که حمایت‌های لازم از کشاورزان برای استفاده از این صنعت را داریم اما در تولید این صنعت نیازمند حمایت‌های بیشتری هستیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزرات جهاد کشاورزی با اشاره به وجود مشکلات بسیار بر سر راه فعالان کشاورزی، تصریح کرد: با تمام این محدودیت‌ها امروز در محصول برنج کشور خوداتکا شدیم و در گندم حدود پنج سال است که خودکفا شده‌ایم و اینها همگی اتفاقات کوچکی در بخش کشاورزی نیست اما قطعا استمرار آن حمایت جدی‌تری از بخش دولتی و خصوصی وجود دارد.

مشارکت پذیری و استفاده از  بخش خصوصی سیاست ماست

وی اظهار کرد: به دنبال تسهیلگری برای کشاورزان و رفع قوانین دست و پاگیر از راه تولید و توسعه کشاورزی هستیم و در حوزه کشاورزی یکی از سیاست های اصلی وزارتخانه توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است، قطعا سیاست‌های بانکی کشور باید به سمتی برود که فعالان این حوزه بهتر بتوانند تسهیلات را جذب کنند، وزارت جهاد تسهیلات خوبی را در بودجه سال جدید دیده‌ و حتی به موضوع سرمایه در گردش سرمایه‌گذاران هم کمک می‌کنیم اما بخش صنعت هم در کشاورزی به ما کمک کند.

عباسی با تاکید بر اینکه در حوزه سوخت بخش کشاورزی مشکلی نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: امسال برای اولین بار کارت سوخت ماشین‌های کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گرفت و نیازی به گرفتن حواله‌های سوخت نیست و امیدواریم تشکل‌های کشاورزی در استان‌ها فعال‌تر شوند زیرا مشارکت پذیری و استفاده از  بخش خصوصی سیاست ماست.

کد خبر 401688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.