مجلس باز هم عقب کشید

اظهارت روز گذشته سخنگوی قوه‌قضائیه، و استیضاح‌هایی که یکی پس از دیگری منتفی شد از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ چهارشنبه ۲۷ آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز با تیتر «۸۰۰ میلیون دلار زنجانی کجاست؟» به بررسی  اظهارت روز گذشته سخنگوی قوه‌قضائیه پرداخت و نوشت: روز گذشته غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضائیه، در پاسخ به سوالی درباره صحبت‌های معاون اول رئیس‌جمهور مبنی براینکه در پرونده بابک زنجانی مسائلی است که شفاف‌سازی نشده است، گفت: بیش از سایر پرونده‌ها به پرونده بابک زنجانی پرداخته شده ولی نمی‌دانم چرا برخی دنبال این هستند که پرچم را برافراشته بدارند. پرونده رسیدگی و حکم صادر شد و مجازات سنگین هم لحاظ شد و اموال در ایران شناسایی و تقویم شد و به دولت داده شده است. وی افزود: برای اموال خارج از کشور تلاش می‌شود. در مورد حکم اعدام در رای آمده که اگر اموال برگشت، دادگاه تجدیدنظر کند. تا امروز بخش قابل توجهی از اموال در داخل برگشته و برای اموال خارج از کشور در تلاش هستیم. ما تابع قانون هستیم و هرجا قانون اعدام و حبس ابد یا مجازات دیگر در نظر بگیرد همان اعمال می‌شود.» پرونده بابک زنجانی به یکی از ماندگارترین پرونده‌های قضایی و البته اقتصادی در کشور تبدیل شده است. بابک زنجانی نیاز به معرفی ندارد. او مدیرعامل گروه سورینت و صاحب بزرگترین شرکت خوشه‌ای ایرانی بود. نام او در جریان فعالیت‌های کلان مالی مرتبط با دور زدن تحریم‌های بین‌المللی و فساد اقتصادی در دوران دولت محمود احمدی‌نژاد مطرح شد و در تاریخ ۹ دی ۱۳۹۲ توسط دادستانی کل کشور به اتهام بدهی بیش از دو و نیم میلیارد یورو به وزارت نفت و بانک مرکزی و همچنین جعل اسناد بانکی با پرداخت رشوه به بانک ملی تاجیکستان بازداشت شد. محسنی اژه‌ای سخنگوی وقت قوه قضائیه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ اعلام کرد که دادگاه بدوی بابک زنجانی به همراه دو متهم دیگر این پرونده را به اعدام محکوم کرده‌است. همچنین این سه متهم به رد مال و جزای نقدی محکوم شده‌اند که این حکم ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ ابلاغ شد. از آن روز تاکنون شایعات زیادی درباره زنجانی مطرح شده که رد یا تایید می‌شود. در هفته‌های اخیر تعداد این شایعات گسترش یافت. نکته قابل تامل آن‌که اصولگرایان بیش از هر طیف و قشری به انتشار خبر و شایعه درباره بابک زنجانی پرداختند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز با تیتر «وزیر کشور در دوراهی استیضاح» به بررسی طرح استیضاح وزیر کشور  پرداخت و نوشت: طرح استیضاح وزیر کشور در مجلس منتفی شد. خبری که صحن علنی دیروز مجلس را، عرصه مخالفت بعضی از نمایندگان امضا کننده این طرح قرار داد. بیشتر از شش سال است که از حضور عبدالرضا رحمانی فضلی در قامت وزیر کشور دولت روحانی می گذرد. او در این مدت بارها با کارت های زرد مجلسی ها روبرو شده و چندین بار نیز طرح استیضاحش تا ‍پشت درهای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، آمده و برگشت خورده است. این بار اما، پس از وقایع پیش آمده در کشور به دلیل اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، نمایندگان مجلس برای استیضاح و برکناری او از مقام وزارت، عزم بیشتری جزم کرده بودند، چرا که وزیر کشور را مسئول اصلی مشکلات پیش آمده به دلیل عدم برنامه ریزی و پیش بینی های ضروری می دانستند. درخواست استیضاح او، این بار ۴۴ امضا داشت و البته که نمایندگان امضا کننده آن، مصمم تر به نظر می رسیدند. امری که در نهایت باز هم به فرجام نرسید و وزیر، همچنان وزیر ماند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «استیضاح در محاق مصلحت!» به بررسی استیضاح وزیر کشور پرداخت و نوشت: مجلس باز هم عقب کشید؛ استیضاح‌ها یکی پس از دیگری منتفی شد. یک روز استیضاح وزیر آموزش و پرورش منتفی می‌شود بعد در ادامه استیضاح وزیر نفت لغو می‌شود. حالا هم که استیضاح وزیر کشور منتفی شد. در هفته‌های اخیر بعد از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی استیضاح وزرای کشور و نفت را در دستور کار قرار داده بودند اما این روند چندان دوام نداشت و هر دو استیضاح‌ منتفی شد. فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از حامیان جدی استیضاح وزیر کشور هستند. آنها در موارد استیضاح به دو موضوع اصلی اشاره دارند. اینکه وزیر کشور «مقدمات و تمهیدات لازم برای اجرای این تصمیم خصوصا در جریان قرار دادن و اقناع مردم را فراهم نکرده و آسیب جدی به نظام جمهوری اسلامی وارد کرده است» و همچنین «وزیر کشور حتی برای شرایط آغاز اجرای طرح نیز تدبیر کافی نیندیشیده بود و شوراهای تامین استان‌ها دیر وارد عمل شدند». با این حال تلاش امیدی‌ها راه به جایی نبرد و استیضاح وزیر کشور نیز منتفی شد و اینگونه پرونده استیضاح‌ها بسته شد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سرنخ آلودگی بودار» به بررسی متهم جدید آلودگی هوای تهران  پرداخت و نوشت: تحقیقات مراجع رسمی در تهران درباره عامل یا عوامل انتشار بوی نامطبوع به شناسایی سرنخ آلودگی بودار منجر شد. روز گذشته شهردار و استاندار در دو نشست جداگانه اعلام کردند: مه دود بودار روزهای اخیر پایتخت می‌تواند ناشی از انتشار گاز دی‌اکسید گوگرد –so۲- با غلظت بالا به عنوان منشأ اصلی باشد. پیش‌تر مطالعات گروهی از کارشناسان نیز نوع تازه آلودگی هوای تهران -ترکیب گازها و ذرات سمی با بوی نامطبوع- را به گازهای گوگردی نسبت داده بود. با این حال اطلاعات جدید شهرداری و استانداری نشان می‌دهد عامل اصلی انتشار گاز دی اکسید گوگرد، کارخانه‌ها و نیروگاه‌های مصرف‌کننده سوخت مازوت هستند. در تایید این اطلاعات، بازبینی نشانگرهای شاخص آلودگی هوا در منطقه ۲۰ تهران -محدوده استقرار کارخانه‌های مازوت سوز- از صعود تند و ناگهانی غلظت گاز دی اکسید گوگرد در ساعات عصر روزهای گذشته حکایت دارد. قرار است پرونده آلودگی بودار با اجرای پنج تصمیم ظرف ۳۰ روز آینده به نتیجه قطعی برسد. پیروز حناچی در جلسه روز گذشته هیات نمایندگان اتاق تهران اعلام کرد: با افزایش میزان دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران، بوی بد تشدید شده است. شهردار تهران البته اظهارنظر نهایی در این ‌باره را منوط به تکمیل مطالعات شهرداری دانست و گفت: ۱۴دستگاه در آلودگی هوا سهیم هستند.

کد خبر 401679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.