قطعی ایستگاه‌های پایش هوای اصفهان برای بدهی ۲۰۰ هزار تومانی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه هم اکنون با شش دستگاه سنجش آلودگی هوا، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون را اندازه گیری می کنیم، گفت: شاخص کیفی که منتشر می شود عدد کاملی نیست زیرا این شش ایستگاه تنها توان پایش ۳۰ درصد وضعیت کیفی هوای اصفهان را دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایرج حشمتی شامگاه - سه شنبه ۲۶ آذرماه- در چهارمین نشست تخصصی جمعیت پیام سبز با موضوع آلودگی هوا اظهار کرد: هم اکنون با شش دستگاه سنجش آلودگی هوا، ذرات معلق " pm۲.۵ " را اندازه گیری می کنیم؛ این اعدادی که منتشر می شود اعداد کاملی نیست زیرا این شش ایستگاه توان پایش ۳۰ درصد وضعیت کیفی هوای اصفهان را دارد و اطلاعات کیفی ۷۰ درصد شهر اصفهان دست ما نیست؛ ما با پایش ۳۰ درصد شاخص کیفی هوای اصفهان را اعلام می کنیم.

حشمتی افزود: اگر گاهی از نظر میزان شاخص کیفی هوا اشتباه می شود به این دلیل است که با شش دستگاه بر ۳۰ درصد از شهر اصفهان تمرکز و دسترسی داریم؛ اگر به ۷۰ درصد دیگر دسترسی داشتیم اعداد و ارقام و شاخص کیفی هوا تغییر می کرد؛ وضعیت کیفی هوا را به درستی نمی توانیم تشخیص دهیم.

وی ادامه داد: شهرداری اصفهان ۱۱ ایستگاه پایش هوا دارد اما اطلاعات را به محیط زیست ارائه نمی کند که یک شاخص کیفی هوای مشخص از سوی محیط زیست منتشر شود و تفاوت آماری را شاهد نباشیم؛ موضوع آلودگی هوا در استان اصفهان ریشه دار است؛ امسال آلودگی هوا تا پایان دی ماه نیز  ادامه دارد.

معضل پسماند در آینده گریبانگیر اصفهان است

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان موضوع آب، هوا و پسماند از اصلی ترین مسائل زیست محیطی در اصفهان است که از دیدگاه اجتماعی و مسئولیت پذیری باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه از نظر مسئولیت اجتماعی در زمینه "هوا" تاکنون اقدامی نشده است و آلودگی هوا یکی از مشکلات امروز محیط زیست اصفهان است، افزود: معضل پسماند نیز در آینده استان اصفهان را درگیر خواهد کرد.

حشمتی با اشاره به چهار رکن اساسی توسعه پایدار، گفت: توسعه ای که در کنار منفعت اقتصادی برهم زننده محیط زیست و نظم اجتماعی نباشد و حقوق نسل های آتی را پایمال نکند، توسعه پایدار شناخته می شود اما توسعه اصفهان براساس این چهار ویژگی نبوده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی و تولیدی در استان اصفهان وجود دارد، تصریح کرد: توسعه صنعت و در نتیجه آن آلودگی هوای امروز به این دلیل است که در سه دهه اخیر  تصمیم سازان این استان دانش زیست محیطی نداشتند.

 طی چهار دهه اخیر در حوزه  فرهنگسازی خوب عمل نکردیم

وی با تاکید براینکه در ۳۰ سال گذشته نگاه و دانشی برای حفظ محیط زیست وجود نداشته است، ادامه داد: امروز نیز تفکر زیست محیطی وجود ندارد و موضوع آلودگی هوا و محیط زیست فانتزی و تشریفاتی تلقی می شود.

حشمتی با بیان اینکه ما محیط زیستی ها نیز دراین باره مقصر بوده ایم و نمی توان سایر بخش ها از جمله صنایع را مقصر دانست، اظهار کرد: محیط زیست در چهار دهه گذشته در زمینه ایجاد زیرساخت های فرهنگی، آموزش و ایجاد تشکل های محیط زیستی خوب عمل نکرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اهمیت مطالبه گری زیست محیطی در حل مشکلات این حوزه، افزود: باید با مردم صادق بود و با آنها ارتباط برقرار کرد، باید از نقش کلیدی مردم در مطالبه گری استفاده کرد.

ابزارهای لازم برای پیگیری وضعیت هوا وجود ندارد

وی در ادامه به آلودگی هوا در روزهای گذشته و علت تعطیل نشدن مدارس اشاره کرد و گفت: ابزارهایی که برای پیگیری وضعیت هوا در اختیار داریم، بروز نیست، هواشناسی ابزارهای لازم را ندارد در نتیجه تشخیص می دهد که برای مثال فردا پایداری جوی حاکم است.

حشمتی ادامه داد: برای تشکیل کمیته اضطرار آلودگی هوا، هواشناسی باید ۹۶ ساعت قبل پایداری هوا و احتمال غلظت آلاینده ها را به محیط زیست و مرکز بهداشت اعلام کند در حالی که به دلیل نبودن امکانات لازم هواشناسی اشتباه می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه مردم نیز برای حفظ سلامتی خود در روزهای آلوده نباید تردد غیر ضروری داشته باشند، خاطرنشان کرد: آگاهی رسانی در زمینه آلودگی هوا مطلوب نیست.

حشمتی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی، معیشتی، اجتماعی و حقوقی نمی گذارد روزهای آلوده را تعطیل کنیم، افزود: باید به دنبال راهکار باشیم چرا که در ماه های آذر و دی آلودگی هوا را داریم براین اساس وقتی نمی توانیم صنعت را تعطیل کنیم باید مدارس در ماه های تابستان که اینورژن و سکون هوا وجود ندارد برگزار شود؛ این موضوع را در ستاد مدیریت بحران مطرح کردیم.

وی با بیان اینکه در زمینه محیط زیست باید احساس مسئولیت اجتماعی ایجاد شود، تصریح کرد: این مهم سبب می شود که برای مثال یک کارخانه دار برای کاهش آلودگی، فیلتر هوا استفاده کند و برای آن هزینه کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: درد این است که  برای توسعه نامتوازن صنعت در اصفهان و به بهای خشکسالی و آلودگی هوا تمام این سختی ها را می کشیم در حالی که از درآمد این صنایع برای حفظ محیط زیست هزینه نمی شود.

در اصفهان فوتبال بیشتر از محیط زیست اهمیت دارد!

وی با تاکید براینکه باید راهکاری برای حل این معضل پیدا کرد، ادامه داد: صنایع بزرگ مقیاس باید به حس مسئولیت اجتماعی خود و مسائل زیست محیطی توجه کنند؛  صنایع آلاینده هوا به ورزشی مانند فوتبال بیشتر از محیط زیست اهمیت می دهند و ارزش های ما در استان اصفهان فوتبال و والیبال شده  و درآمدهای این صنایع برای این بخش ها هزینه می شود در حالی که محیط زیست در اولویت نیست.

حشمتی با بیان اینکه در یک شهر هوشمند درباره محیط زیست، صنعت ورزش، اینترنت و توجه به منابع باید توازن وجود داشته باشد، تصریح کرد: محیط زیست اصفهان در مقایسه با صنایع هیچ است؛ شمار فعالان و کارشناسان حوزه محیط زیست کم است.

وی با بیان اینکه از اقدامات محیط زیست دفاع نمی کنم، گفت: محیط زیست نیز پیشینه و منابع انسانی خوبی نداشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تاکید بر اینکه راهبرد مسئولیت اجتماعی برای حل این معضل تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: اگر مشکل زاینده رود حل شود بر بسیاری از مسائل اجتماعی،  محیط زیست و آلودگی هوا و گردشگری اثر خواهد داشت اما علاقه و هدف مسئولیت اجتماعی وجود ندارد زیرا سیاست گذاری در این زمینه نیست و ما نیز به اندازه امکاناتمان تلاش می کنیم.

آمایش سرزمین کتابچه‌ای که مبنای علمی ندارد 

وی با تاکید بر اهمیت مطالبه گری در حل مشکلات زیست محیطی ، تصریح کرد: نمایندگان مجلس اگر دید زیست محیطی داشته باشند، از حق  و بودجه محیط زیست می توانند دفاع کنند.

حشمتی اظهار کرد: بزرگترین مشکل استان اصفهان نداشتن دانش و آگاهی زیست محیطی مسئولان نسبت به تصمیماتشان است.

وی در ادامه به نبود آمایش سرزمین در استان اصفهان اشاره و تصریح کرد: این طرح اساسا باید ارزیابی توان شود زیرا بدون ارزیابی توان در حقیقت گردآوری اطلاعات انجام شده است و پهنه بندی ها توان اکولوژیکی استان بررسی نمی شود.

حشمتی با بیان اینکه استان اصفهان نباید صنعتی باشد، خاطرنشان کرد: استانی مثل یزد توریستی است چرا که اجازه نداد صنعتی شود اما در اصفهان کارخانه فولاد و ذوب آهن و سایر صنایع احداث شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: آمایش سرزمین در استان اصفهان وجود ندارد، یک کتابچه است که مبنای علمی ندارد. 

وی با بیان اینکه آمایش سرزمین در هفت استان کشور انجام شده اما نهایی نشده است، اضافه کرد: مطالعات ارزیابی زیست محیطی در کشور ما با دیگر کشورها متفاوت است؛ در کشور ما یک کارشناس برای ساخت یک کارخانه اطلاعات را کپی، پیست می کند اما در کشورهای دیگر ۲۰ متخصص مسائل مختلف زیست محیطی و اجتماعی آن را بررسی و اطلاع رسانی می کنند.

مصوبه ای که ۶ سال روی زمین مانده است

حشمتی در خصوص الزام بکارگیری فیلتر هوا در کارخانه ها، گفت: براساس مصوبه شورای برنامه ریزی استانداری کارخانه هایی که قبل از سال ۱۳۷۲ تاسیس شده اند و امکان جابه جایی وجود ندارد  باید فیلتر گذاری کنند اما کارخانه هایی که بعد از سال ۱۳۷۲ احداث شده اند براساس مطالعات باید جابه جایی صورت گیرد؛ این مصوبه از سال ۹۲ تاکنون روی زمین مانده است.

وجود ۱۸۹ آلاینده هوا که بررسی نمی‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه باران های اسیدی نیز آلودگی ایجاد می کند، گفت: آلودگی ها براساس ماهیت و منشا تعریف می شود؛ برخی آلاینده ها مانند ناکس، ساکس، اوزن و  ذرات معلق زیر ۲‌.۵ میکرون از آلایندهای اصلی محسوب می شوند که تعدادشان کم است و در صورت افزایش آلودگی ایجاد می کند.

وی ادامه داد: با وجود این ۱۸۹ نوع آلاینده دیگر نیز وجود دارد که مقدارشان کم است و منطقه وسیعی را تحت تاثیر قرار می دهند مثل حشره کش ها، سموم و ترکیباتی که بسیار سمی و سرطانزا هستند و بیماری های وراثتی ایجاد می کنند در حالی که ما از تاثیر این آلاینده ها غافل هستیم و تنها ذرات معلق را اندازه گیری می کنیم.

باران، آلودگی هوا را از بین نمی برد

حشمتی با بیان اینکه آلودگی هوا با بارش باران از بین نمی رود، افزود: تغییرات جوی و وزش باد تاثیر بیشتری بر کاهش آلودگی هوا دارد باران به لحاظ ظاهری به هوا طراوت می بخشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال که چرا گاهی اطلاعات ایستگاه‌های پایش هوای اصفهان از دسترس خارج می شود، گفت: نداشتن دانش مسئولان گاهی سبب می شود که ما به اطلاعات ایستگاه ها دسترسی نداشته باشیم.

ایرانسل سرورهای ایستگاه‌های پایش هوا را به دلیل بدهی قطع کرد

وی با بیان این مطلب ادامه داد:  شرکت ایرانسل به تازگی به دلیل بدهی ۲۰۰ هزار تومانی به مدت پنج روز سرورهای ایستگاه‌های پایش را قطع کرد.

حشمتی با تاکید براینکه ما هیچ اصراری برای از دسترس خارج کردن اطلاعات ایستگاه‌های پایش هوا نداریم، اضافه کرد: اگر ایستگاه‌ها  روشن باشد به نفع ماست؛ با وجود این گاهی سرورها و دستگاه‌های ما مشکل دارد و یا گاهی به دلیل استهلاک دستگاه ها خراب می شود.

وی با بیان اینکه برای بازسازی و بروز رسانی ایستگاه های پایش هوای اصفهان ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: محیط زیست برای این مهم ۵۰ میلیون تومان اعتبار دارد.

به گزارش ایمنا، در چهارمین نشست تخصصی جمعیت پیام سبز جمعی از فعالان محیط زیست اصفهان حضور داشتند.

کد خبر 401662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.