گردشگری می تواند محور توسعه استانی قرار گیرد

رئیس شورای سیاست گذاری گردشگری استان اصفهان گفت: گردشگری در اصفهان پراکنده و جزیره ای است و هماهنگی های لازم میان اجزا وجود ندارد این در حالی است که گردشگری می تواند محور توسعه استانی قرار گیرد و نه تنها توسعه به وجود آورد که توسعه ای پایدار ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا سید حسن قاضی عسگر معاون استاندار و رئیس شورای سیاست گذاری گردشگری استان اصفهان امروز -سه شنبه ۲۶ آذر ماه- در دومین همایش سالانه گردشگری محور توسعه پایدار استان که به همت استانداری، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شده بود، اظهار کرد: یکی از وظایف اساسی استانداری تسهیل در بستر سازی مناسب جهت جذب گردشگران داخلی و خارجی است. 

وی افزود: گردشگری در اصفهان پراکنده و جزیره ای است و هماهنگی های لازم میان اجزا وجود ندارد این در حالی است که گردشگری می تواند محور توسعه استانی قرار گیرد و نه تنها توسعه به وجود آورد که توسعه ای پایدار ایجاد کند.

رئیس شورای سیاست گذاری گردشگری استان اصفهان ادامه داد: سهم ایران از گردشگران جهانی از ۰.۰۹در سال ۸۳ باید ۵.۱ در سال ۱۴۰۴ برسد این به این معنی است که ایران باید به صد میلیارد دلار درآمد از گردشگری برسد که نه تنها تولید ثروت که تولید شغل نیز است.

قاضی عسگر اضافه کرد: خوشبختانه با همدلی که بین مجموعه های مختلف در استان وجود دارد و برنامه هایی که برای توسعه گردشگری مدنظر دارند این هدف قابل دستیابی است.

وی با مطرح کردن پرسش چرا باید گردشگری را توسعه داد؟ گفت: معرفی تاریخ و تمدن به جهانیان، ایجاد تفاهم بیشتر میان ملت ها ، تعدیل نیاز های روحی و روانی جامعه، تحکیم وحدت ملی، ایجاد اشتغال و در آمد ارزی، افزایش در آمد سرانه و گرفتن سهم مناسب از بازار گردشگری بین المللی از جمله علل نیاز به توسعه گردشگری هستند.

رئیس شورای سیاست گذاری گردشگری استان اصفهان ادامه داد: اگر بخواهیم این اهداف را تحقق ببخشیم باید ساختار های لازم آن را نیز در استان ایجاد کنیم و بیشتر به دنبال ایجاد ثروت و اشتغال در استان هستیم.

قاضی عسگر تصریح کرد: ورود هر شش گردشگر مساوی با ایجاد یک فرصت شغلی است و اشتغال در گردشگری شش برابر خودروسازی، پنج برابر صنایع شیمیایی و چهار برابر صنایع معدنی است. بنابراین راهبرد ها را طراحی کردیم و به این سو رفتیم که رفتار امنیتی با گردشگران ورودی به خصوص گردشگران خارجی اصلاح کنیم و سعی کردیم بیشتر از بخش خصوصی استفاده کنیم.

۱۰۰ مجوز برای تاسیس هتل داده شده است

رئیس شورای سیاست گذاری گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه باید سهم خود را از بازار گردشگری تعریف کنیم، اضافه کرد: از نظر قیمت رقابتی در صنعت گردشگری رتبه اول را داریم یعنی ارزان ترین گردشگری در دنیا مربوط به ایران است برای حل چنین مواردی شورای سیاست گذاری گردشگری را تشکیل دادیم و کمیته های مختلفی ذیل آن شکل گرفتند.

وی افزود: کمیته تخصصی دو هفته یک بار تشکیل جلسه می دهدکه مسائل و مشکلات را در آن بررسی کرده تا به سمت و سویی بدون مشکل برویم این مشکلات از سطحی ترین مشکلات چون نبود سرویس بهداشتی مناسب تا مشکلات کلان  از جمله مشکلات اجرایی را شامل می شود.

رئیس شورای سیاست گذاری گردشگری استان اصفهان اضافه کرد: ایده  خوبی که در این جلسات به آن رسیدیم این است که در کشور های مختلف متولیانی پیدا کنیم تا بتوانیم از طریق آن ها صنایع دستی که متاسفانه فروش نمی روند را در آن کشورها عرضه کنیم از طرفی دفتر پست صنایع دستی میدان امام را فعال کنیم که توریست ها صنایع خردیداری کرده را راحت پست کنند.همچنین هنرمند می تواند از طریق فضای مجازی از سایر کشور ها سفارش گرفته و از طریق این پست برای آن ها بفرستند.

قاضی عسگر ادامه داد: فروشگاه های اینترنتی می تواند بسیار مفید واقع شود و در حال حاضر زیرساخت موجود برای فروش اینترنتی تا سقف یک و نیم ملیون تومان آماده است.

وی افزود: در اولویت بندی مرمت و احیای خانه های تاریخی را در دستور کار داریم و ۱۰۰ مجوز برای تاسیس هتل داده شده است همچنین ایجاد مجتمع های گردشگری و بازارچه های صنایع دستی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس شورای سیاست گذاری گردشگری استان اصفهان اضافه کرد: انتظار داریم این همایش بستری برای اطلاع رسانی و نظرات متخصصان حوزه گردشگری را منعکس کند تا بتوانیم در برنامه های اجرایی بتوانیم از آن ها استفاده کنیم.

کد خبر 401639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.