چه شهرهایی از  دنیای دیجیتال بیشترین بهره را برده‌اند؟

در چند سال اخیر پروژه‌های دیجیتالی در بخش عمومی تحولاتی عظیم بر زندگی شهرنشینان در سراسر جهان به‌وجود آورده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این روزها بسیاری از کارها و اقدامات به طور دیجیتالی انجام می‌شود که همین امر باعث کاهش هزینه‌ها تا حد قابل توجهی شده است. نرم‌افزارهای دیجیتالی، وب‌سایت‌های آنلاین و خدمات سلامت دیجیتالی از جمله اقداماتی است که دنیای ما را متحول کرده است. در ادامه به بعضی از شهر و کشورهای جهان که بیشترین بهره را از دنیای دیجیتال گرفته‌اند، پرداخته می‌شود. 

ونکوور

ونکوور اولین شهر کانادایی بود که از یک استراتژی دیجیتال برای بهبود شیوه‌های دسترسی به خدمات و اطلاعات شهری برای ساکنان بهره برد. مقامات رسمی این شهر با استفاده از این استراتژی خدمات عمومی زیادی را در دسترس تمام مردم از جمله ساکنان، کارمندان، تجار و گردشگران قرار دادند.

یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که در این خصوص در شهر ونکوور انجام شد نصب یک نرم‌افزار به نام  VanConnect روی تلفن‌های همراه مردم بود که این نرم‌افزار اطلاعات مورد نیاز در مورد خدمات و برنامه‌های شهری مختلف را در هر زمان و مکان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. نرم افزار فوق قابلیت‌های مهم بسیاری دارد به عنوان مثال، ساکنان شهر می‌توانند تمام معاملات شهری خود را به صورت آنلاین از طریق این نرم‌افزار انجام دهند؛ دیوارنگاری‌ها، خرابی سیستم‌های روشنایی و شهری را به مقامات رسمی گزارش دهند؛ موقعیت جغرافیایی و تصاویر خود را با دیگران به اشتراک بگذارند؛ از زمان دقیق برگزاری رویدادهای محلی باخبر شوند؛ جلسات شوراها را تماش کنند و با شهردار و اعضا شورای شهر ارتباط مستقیم برقرار کنند.

مسکو

در سال گذشته در مسکو مدرسه‌ای آنلاین برگزار شد که در آن دانش‌آموزان می‌توانستند از بیش از ۸۰۰ هزار تکالیف درسی، متن کتاب، آزمون، فیلم‌ها و ارائه‌های آموزشی بهره ببرند. از آن‌جا که در حال حاضر تمام مدارس مسکو مجهز به امکاناتی نظیر نقطه اتصالات وای‌فای، لپ‌تاپ و وایت‌بردهای هوشمند لمسی است بنابراین معلمان می‌توانند مطالب درسی را به صورت سفارشی ارائه دهند و مطالب و آموزش‌های جدیدی به آن اضافه کنند. علاوه‌براین، این افراد می‌توانند با استفاده از این مدرسه آنلاین، مطالب آموزشی خود را طراحی کنند و با سایر همکاران خود به اشتراک بگذارند.

زمانی که معلم دستگاه دیجیتال خود را روشن می‌کند، دانش‌آموزان به طور خودکار به کلاس درس ملحق می‌شوند و حتی دانش‌آموزانی که در کلاس حضور ندارند می‌توانند در خانه و به صورت آنلاین به طور مجازی در کلاس درس خود شرکت کنند.

جالب است بدانید که قابلیت این برنامه به گونه‌ای است که چنان‌چه یک دانش‌آموز نتواند در هنگام ارائه مطالب موضوعی را یاد بگیرد با مرور آن در خانه بر مطلب فوق مسلط می‌شود و حتی برنامه درسی و تکالیف خود را به صورت آنلاین دریافت می‌کند.

ایالات متحده امریکا

پس از معرفی لایحه مراقبت مقرون به‌صرفه در آمریکا، از هر پنج نفر یک نفر از خدمات فوق بهره‌مند شد و در نتیجه فشار روی سیستم افزایش یافت. مقصود از این لایحه افزودن بر کیفیت و مقرون به صرفگی بیمه سلامت، کاستن از نرخ "بیمه نبودن" از طریق توسعه پوشش بیمه و کاهش فشار ناشی از هزینه‌های مراقبت سلامت بود.

این لایحه سازوکارهایی نظیر الزامات، یارانه‌ها و تبادلات بیمه را به وجود آورد که بیمه کنندگان را مجبور می‌کند همه متقاضیان را بپذیرند، فهرست مشخصی از شرایط را تعیین کنند و بی‌توجه به شرایط از پیش موجود یا جنسیت، نرخ‌های مشابهی را مطالبه کنند.

افزایش فشار روی سیستم فوق مقامات رسمی ایالات متحده امریکا را برآن داشت تا به فکر یافتن چاره باشند و برنامه‌ای متفاوت طراحی کنند که بر بعضی چالش‌های مهم نظیر بهداشت رفتاری، مراقبت از زنان و کودکان، سو مصرف مواد و وضعیت‌های اورژانسی تمرکز می‌کند. در نتیجه این افراد تصمیم گرفتند با به اشتراک‌گذاری روش‌های دیجیتالی و الگوهای مراقبتی نیازهای جامعه را در ۲۸۰ بیمارستان برآورده کنند. بیشتر اقدامات انجام شده در این روش‌ها پیشگیرانه است و بر اساس آن‌ها همزمان بهبود وضعیت بیماران و کاهش هزینه‌های درمانی مورد توجه قرار گرفته می‌شود.

منطقه کنسول اسکاتلند

شورای شهر Moray در کشور اسکاتلند طی تلاش‌های بی‌وقفه شرکت خود را به سازمانی بدون کاغذ تبدیل کرد که این اقدام هرساله هزینه سازمان را به میزان زیای کاهش می‌دهد. مقامات رسمی این سازمان تصمیم گرفتند استفاده از کاغذ و پوشه را برای نگهداری اسناد به صفر برسانند که این کار علاوه بر کاهش میزان فضای اشغال شده برای ذخیره پوشه‌ها، کارکنان را قادر می‌کند فایل مورد نظر خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیابند.

سیستم دیجیتالی جدید کارکنان را قادر می‌سازد تمام اسناد را به طور الکترونیک ایجاد کنند، آن‌ها را به اشتراک بگذارند و اطلاعات مورد نیاز را ذخیره کنند. از دیگر قابلیت‌های جالب سیستم دیجیتالی شرکت Moray مدیریت سازمان‌یافته اسنادی است که دیگر مورد نیاز نیست، اما به گونه‌ای ذخیره می‌شود که کارکنان در هر زمانی بتوانند به راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

استونی

در کشور استونی تقریبا تمام خدمات دولتی، به استثنای ازدواج، طلاق و خرید و فروش املاک به طور دیجیتال به مردم ارائه می‌گردد. به تمام مردم استونی در بدو تولد یک کد شناسه و یک کارت شناسایی به عنوان سندی قانونی برای سفر در داخل اتحادیه اروپا، یک کارت بیمه درمانی ملی و یک کارت بانکی تعلق می‌گیرد.

اصل اساسی دولت الکترونیکی استونی این است که شهروندان باید اطلاعات خود را تنها باید یک بار ارائه دهند تا تمام این اطلاعات در اختیار دولت قرار گیرد و در مراجعات بعدی و ارائه کارت زمان زیادی از شهروندان گرفته نشود. در نتیجه بدون دخالت مردم و به طور اتوماتیک اطلاعات شهروندان استونی قابل دسترسی است و تقریبا تمام اطلاعات سلامت و تجویزهای دارویی به طور دیجیتالی انجام می‌شود.

ترجمه از: زهرا عباسپور، خبرنگار ایمنا

کد خبر 401625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.