شب طولانی و سرد یلدا، گرم می شود؟!

به رغم افزایش نیافتن قیمت کالاهای مورد نیاز مردم در بازارهای شب یلدای امسال اما در آستانه بزرگ ترین شب سال، رونق چشمگیری در بازار های میوه، آجیل و خشکبار همچون سال های گذشته، شاهد نیستیم و این موضوع نشان دهنده کاهش توان خرید مردم یا دلسردی آنها از رفتن به بازار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یلدا به عنوان نخستین شب فصل زمستان و طولانی ترین شب سال، میعادگاه قدیمی و کهن دورهمی مردم ایران زمین است که آداب و رسوم متعدد و خاص خود را دارد که از سالیان کهن برای ایرانیان به یادگار مانده است؛ وجود خوراکی هایی همچون هندوانه و انار، آجیل، شعر و داستان خوانی، پخش کردن شیرینی و جمع شدندر خانه بزرگ ترها آن هم تا پاسی از شب از جمله این آداب و رسوم است. هرچند افزایش قیمت ها در بازارهای کشور در سال های گذشته و رخ دادن اتفاق های اخیر  تا حدودی منجر به کاهش اجرای رسوم این دیار کهن در شب یلدا شده است.

افزایش نرخ تورم و رشد بی سابقه قیمت برخی از مواد غذایی در هفته های گذشته به ویژه بعد از سهمیه بندی بنزین، بسیاری از خانواده های ایرانی به ویژه اقشار متوسط و کم درآمد جامعه را از رفتن به بازارها دلسرد کرده است. همچنان که بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایمنا، میزان تقاضا برای خرید اقلام مربوط به این شب، رشد چندانی در روزهای اخیر نداشته است.

از دیرباز تا کنون ایرانیان با رسوم زیبا و خاص خود طولانی و سردترین شب سال را با جمع شدن دور هم گرم می کردند و تا دل صبح هیچ کس نمی فهمید که چطور سیاهی و سردی درازمدت شب به سپیدی صبح گره می خورد اما سال هاست که با افزایش بی رویه قیمت ها و سرخوردگی مردم دیگر دل و دماغی برای جمع شدن و گل گفتن و گل شنیدن نمانده است چه برسد به یلدا ...!

آسیب های فرهنگی نوسانات اقتصادی

بسیاری از کارشناسان اقتصادی نیز معقتدند افزایش قیمت اقلام مورد نیاز برای برگزاری جشن های باستانی ایرانی در سال های اخیر موجب کمرنگ شدن و کاهش اهمیت مهم ترین روزهای باستانی همچون نوروز و یلدا برای مردم شده و نوسانات اقتصادی به نوعی آسیب جدی به مقوله های فرهنگی جامعه وارد کرده است، قابل ذکر است که پیش از این نیز بسیاری از مردم در شبکه های مجازی و پیامرسان ها از خداحافظی با آداب و رسوم عید نوروز و شب یلدا گلایه کرده بودند.

یکی از مشتری های بازار آجیل و خشکبار که به یکی از واحد های صنفی آجیل فروشی در چهار راه تختی اصفهان مراجعه کرده است، توان خرید مردم در این بازار را این چنین توصیف می کند: "آجیل لوکس است، میوه و شیرینی هم به تازگی لوکس شده اند؛ در حقیقت رفاه به خاطره یا رویایی دست نیافتنی برای مردم تبدیل شده است.

وی ادامه می دهد: آسیب اقتصادی نوسانات اخیر در بازار آجیل و میوه بسیار کمتر از آسیب فرهنگی است که این نوسانات به تمدن کهن ایرانی وارد می کند و بی شک با این رویه تا چند سال دیگر آداب و رسومی از این جشن ها و شب زنده داری ها باقی نمی ماند."

یک فروشنده آجیل و خوار و بار نیز که در چهارراه ابن سینا اصفهان فعالیت می کند با اشاره به رکود سنگین در این بازار، به خبرنگار ایمنا می گوید: "تغییری در روند رکود بازار آجیل و خشکبار به وجود نیامده و قیمت ها تغییری نکرده اند، البته پس از پایان فصل بهار سال گذشته قیمت انواع خشکبار در بازار کاهش بیش از ۵۰ درصدی را تجربه کرد، اما متاسفانه مردم به نوعی با خرید این محصولات قهر کرده اند.

وی اضافه می کند: تعداد زیادی از مردم هنگام عبور از بازار، قیمت محصولات را می پرسند و پس از اندکی درنگ رد می شوند، به نظر اغلب خانواده ها در این شرایط اقتصادی که قیمت همه چیز به صورت تصاعدی و غیرقابل پیش بینی افزایش می یابد، خرید تنها یک هندوانه هم برای برگزارکردن مراسم شب یلدا و یاد کردن از سطح رفاهی که در سال های گذشته از آن برخوردار بودند، کافی است."

آجیل شب یلدا چند؟

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایمنا، قیمت هر کیلو پسته خام معمولی در بازار اصفهان بین ۹۸ تا ۱۱۰ هزار تومان و قیمت معمولی هر کیلو پسته شور بین ۱۳۰ تا تا ۱۴۵ هزارتومان است. قیمت هر کیلو پسته اکبری خام بین ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزارتومان، قیمت هر کیلو پسته اکبری شور بین ۱۱۱ تا ۱۲۵ هزارتومان، هر کیلوگرم پسته احمد آقایی، ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزارتومان، هر کیلوگرم پسته احمد آقایی شور ۱۴۰ تا ۱۴۵ هزارتومان، هر کیلوگرم تخمه کدو معمولی، ۵۵ تا ۶۵ هزارتومان، هر کیلوگرم تخمه کدو گوشتی ۳۰ تا ۳۲ هزارتومان، هر کیلوگرم مغز بادام ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزارتومان، هر کیلوگرم بادام کوهی ۳۰ تا ۳۴ هزارتومان، هر کیلوگرم بادام هندی ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزارتومان، هر کیلوگرم تخمه گل آفتاب مشهدی ۲۰ تا ۲۳ هزارتومان، هر کیلوگرم تخمه گل آفتاب معمولی ۲۲ تا ۳۰ هزارتومان و هر کیلوگرم تخمه هندوانه نیز ۳۰ تا ۳۲ هزارتومان است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم آجیل مخلوط ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزارتومان، هر کیلوگرم آجیل هفت مغز ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزارتومان و هر کیلوگرم آجیل مغز خام، ۱۵۰ تا ۱۶۲ هزار تومان است.

علی نوری، عضو هیئت رئیسه اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار اصفهان درباره وضعیت بازار آجیل شب یلدای اصفهان به خبرنگار ایمنا می گوید: "قیمت انواع آجیل و خشکبار در بازار اصفهان در آستانه شب یلدا افزایش نیافته و بازار آجیل در ماه های اخیر ثبات را تجربه کرده است. البته قیمت حبوبات تا حدودی افزایشی شده اما هیچ یک از محصولات خشکبار افزایش قیمت نداشته است.

وی با اشاره به کاهش توان خرید مردم، ادامه می دهد: تقاضا برای خرید آجیل در بازار در آستانه شب یلدا افزایش پیدا نکرده و میزان استقبال مردم از خرید آجیل در سال جاری با دوسال گذشته به هیچ وجه قابل مقایسه نبوده و کمتر شده است."

خرید فقط یک هندوانه برای یلدا کافی است!

بازار میوه و تره بار نیز یکی دیگر از بازار هایی است که در آستانه شب یلدای سال های گذشته، رونق چشمگیری را تجربه می کرد و خرید انار و هندوانه برای این شب همواره یکی از آداب و رسوم برگزاری مراسم های دورهمی شب یلدا بوده است. این روزها و با افزایش قیمت اغلب محصولات کشاورزی در بازار، از رونق یلدایی بازار میوه و تره بار نیز کاسته شده و تراکم جمعیتی که هر سال برای خرید میوه در واحد های صنفی مشاهده می شد، امسال به چشم نمی خورد.

یک فروشنده میوه و تره بار که در بازار خیابان کاوه اصفهان فعالیت می کند، درباره وضعیت بازار میوه در آستانه شب یلدا به خبرنگار ایمنا می گوید: "تقاضا برای خرید هندوانه و انار در بازار افزایش نامحسوسی پیدا کرده اما میزان استقبال مردم از بازار میوه شب یلدای امسال با سال های گذشته قابل قیاس نیست و بسیاری از خریداران تنها به خرید یک هندوانه رضایت می دهند.

وی اضافه می کند: البته برخی از مشتریان خاص هم هستند که برای خریدهای کلان و چند میلیون تومانی به مغازه می آیند و با انتخاب عمده ای محصولات مختلف، چند میلیون تومان بودجه ای که برای خرید میوه در شب یلدا کنار گذاشته اند را صرف می کنند."

یک مرد جوان هم که برای خرید هندوانه به بازار آمده است، به خبرنگار ایمنا می گوید: "بسیاری از خانواده هایی که من می شناسم سعی کرده اند تا با درک صحیح از وضعیت معیشتی و درآمدی خود از بازارهای شب یلدا خریدی نکنند و در این شب بدون هیچ هزینه ای به تماشای سریال یا فیلم های تلوزیون بنشینند."

میوه شب یلدا چند؟

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایمنا، قیمت هر کیلوگرم آناناس کارتنی در بازار میوه و تره بار اصفهان، ۲۸ هزارتومان، قیمت هر کیلوگرم پرتقال تامسون شمال سه هزار تا چهار هزارتومان، قیمت هر کیلوگرم نارنگی سبدی دو هزار و ۵۰۰ تومان، قیمت هر کیلوگرم کیوی هشت تا هشت هزار و ۵۰۰ تومان، قیمت هر کیلوگرم خرمالو هفت تا هفت هزار و ۵۰۰ تومان، قیمت هر کیلوگرم لیموشیرین پنج تا هفت هزارتومان، قیمت هر کیلوگرم سیب سفید سمیرم پنج تا هفت هزارتومان، قیمت هر کیلوگرم سیب قرمز پنج هزار و ۵۰۰ تومان، قیمت هر کیلوگرم انار هشت تا ۱۱ هزارتومان، قیمت هر کیلوگرم موز خارجی ۹ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، قیمت هرکیلوگرم به اصفهان ۱۰ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، قیمت هر کیلوگرم هندوانه میناب ۱۲ تا ۲۴ هزارتومان و قیمت هر کیلوگرم هندوانه انباری، ۲۵۰ تا ۹۰۰ تومان است.

همچنین میانگین قیمت هر عدد نارگیل در بازار ۱۶ تا ۲۰ هزار تومان است.

کمبودی در بازار آجیل و میوه وجود ندارد

رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف اصفهان‌ درباره وضعیت شب یلدای بازارهای اصفهان با اشاره به کسادی بازار در پی سهمیه بندی بنزین به خبرنگار ایمنا می گوید: قیمت آجیل در بازار، پس از پایان ایام نوروز گذشته کاهش یافته و هر کیلوگرم پسته که در ایام نوروز سال ۹۸ با قیمتی بالغ بر ۲۰۰ هزارتومان به فروش می رسید به ۱۴۰ تا ۱۵۰ تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه نوسانات متاثر از سهمیه بندی بنزین در هفته های گذشته، تاثیر چندانی بر بازار آجیل نداشته است، ادامه می دهد: نوسانات بازار ارز در ایام نوروز سال گذشته اغلب بازارهای مهم مواد غذایی و محصولات مورد نیاز مردم را تحت تاثیر قرار داد و بازار آجیل و خشکبار نیز به عنوان یکی از بازار های مهم از این نوسانات تاثیر پذیرفت و البته پس از ایام نوروز ثبات قیمت محصولات مختلف خود را تجربه کرد.

وی اضافه می کند: در فصل تابستان گذشته روند کاهش قیمت برخی از محصولات مورد نیاز مردم شدت گرفت و قیمت آجیل هم در همین برهه زمانی کاهش را تجربه کرد. هیچ گونه کسری و کمبودی در رابطه با تامین آجیل و میوه و تره بار مورد نیاز مردم در بازار ها وجود ندارد و به همین دلیل افزایش قیمتی هم در بازار به وجود نیامده است. قیمت آجیل و میوه در بازار در آستانه شب یلدا قابل قیاس با قیمت های بازار در شب عید نوروز ۹۸ نیست و در رده های بسیار پائین تر از آن قرار گرفته است.

گزارش از: سپهر زارع خبرنگار ایمنا

کد خبر 401617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    0 0
    دیگه کی به شب یلدا فکر میکنه؟؟؟؟
  • مریم IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    0 0
    قطعا تعداد زیادی از خانواده های ایرانی نمیتونن این شب یلدا مراسم خیلی ویژه ای داشته باشن