موفقیت کشور در تمامی حوزه‌ها نیازمند فرهنگ و روحیه ایثارگری است

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در هر نقطه‌ای نیازمند موفقیت باشیم به فرهنگ و روحیه ایثارگری نیاز داریم. بنیاد نیز در زمینه ایثار اجتماعی تلاش‌های زیادی کرده است و همراهی محافل علمی و دانشگاهی نیز برای فعالیت‌های پژوهشی و گفتمان سازی در این زمینه ضروری است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی شهیدی امروز _سه‌شنبه ۲۶ آذرماه_ در اجلاسیه دومین همایش ملی ایثار اجتماعی با اشاره به تصویب قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران گفت: تصویب و ابلاغ این قانون چندین سال به طول انجامید و سرانجام پس از سال‌ها در دولت دکتر روحانی ابلاغ شد. طبق ماده ۶۳ این قانون شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت متشکل از جمعی از وزرا، نمایندگان مجلس و نخبگان و فرهیختگان تأسیس شد و کار خود را از سال ۱۳۹۳ آغاز کرد. نخستین جلسه این شورا به ریاست رییس جمهوری و دومین جلسه آن به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزار شد.

وی ادامه داد: دبیرخانه این شورا نیز از همان زمان کار خود را آغاز کرد و هدف اصلی فعالیت‌های این شورا و دبیرخانه ترویج، توسعه و نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت در بین جامعه ایثارگری و کل کشور است. مقام معظم رهبری در زمانی که حکم نمایندگی خود در بنیاد شهید و امور ایثارگران را به بنده اعطا کردند بر ضرورت توسعه فرهنگ ایثار و شهادت تأکید فرمودند و ما در بنیاد از تمام ظرفیت‌ها برای این کار کمک می‌گیریم.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه نخستین همایش ایثار اجتماعی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده است، افزود: دومین همایش نیز با همکاری دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می‌شود.

معاون رییس جمهوری ایثار را به معنای فداکاری و از خودگذشتگی دانست و افزود: اگر فردی از حق خود به نفع دیگری یا دیگران بگذرد ایثارگری انجام شده است. این فرهنگ از زمان صدر اسلام و به خصوص دوران امام حسین (ع) به وجود آمده و رشد کرده است. این فرهنگ در کشورمان با انقلاب اسلامی تحکیم شد و در دوران دفاع مقدس به اوج خود رسید. شهادت اوج و نهایت ایثارگری است و در کشورمان حدود ۲۳۰ هزار شهید تقدیم انقلاب و اسلام شده است.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: ما در هر نقطه‌ای نیازمند موفقیت باشیم به فرهنگ و روحیه ایثارگری نیاز داریم. در دوران دفاع مقدس صدام به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها و با حمایت قدرت‌های بزرگ دنیا به ایران حمله کرد، اما ملت ایران با دست خالی و به تنهایی توانست در برابر رژیم بعث بایستد و کار را به جایی برساند که صدام برای صلح با ایران التماس کند و این پیروزی ثمره خون شهدا و ایثارگران است. امروز در کشور ما ۶۴ خانواده دارای ۵ شهید، حدود ۸۵ خانواده ۴ و ۳ شهید و ۷ هزار خانواده ۲ شهید هستند که نشان از اوج فداکاری و از خودگذشتگی ملت ایران دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی با تأکید بر اهمیت ایثار اجتماعی در مسیر موفقیت جامعه گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران در زمینه ایثار اجتماعی تلاش‌های زیادی را انجام داده است و از تمام فرهیختگان می‌خواهیم در این زمینه با دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت همکاری کنند. رسانه‌ها نیز باید در انعکاس این موضوع فعال باشند و همراهی محافل علمی و دانشگاهی نیز برای فعالیت‌های پژوهشی و گفتمان سازی در این زمینه ضروری است.

در این مراسم با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و حجت الاسلام والمسلمین شهیدی از پنج نفر از اسوه‌های ایثار اجتماعی تقدیر به عمل آمد و از کتاب «دریچه ای مفهومی بر ایثار اجتماعی» نیز رونمایی شد.

کد خبر 401607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.