۷۰ درصد مصرف گوشت قرمز اصفهان از نوع گوسفندی است

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: استان اصفهان بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام سبک گوسفند و بز دارد و از لحاظ تولید گوشت قرمز جایگاه پنجم کشوری را دارد.

احمدرضا اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت دام سبک در استان اصفهان اظهار کرد: این استان بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام سبک دارد که بیش از ۷۰۰ هزار راس آن بز وبزغاله و مابقی گوسفند و بره است.

وی در خصوص رتبه استان در تولید دام سبک، افزود: استان اصفهان از لحاظ تولید گوشت قرمز جایگاه پنجم کشوری را دارد و بیشترین تولید گوشت قرمز استان در بخش دام سنگین است، گاوداری‌های صنعتی توسعه بسیاری در استان داشته به طوریکه اصفهان صادر کننده گوساله پرواری است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان یکی از استان‌های صادرکننده گوساله پرواری به سایر استان‌ها به‌ویژه تهران است، تصریح کرد: استان اصفهان دارای بیش از یکهزار و ۸۵۰ واحد گاوداری صنعتی و بیش از ۴۶۰ هزار راس دام سنگین است و همین امر آن را به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی دام و گوشت قرمز قرار داده است.

گوساله مازاد استان اصفهان معمولا صادر می‌شود

وی با بیان اینکه ذائقه مردم استان بیش از ۷۰ درصد به سمت مصرف گوشت گوسفند است، اظهار کرد: به دلیل مصرف بیشتر دام سبک، بره‌ها برای کشتار وارد استان می‌شود اما گوساله مازاد استان معمولا صادر می‌شود.

اسماعیلی در خصوص اصلاح نژاد دام سبک گفت: حدود پنج سال است که طرحی به نام طرح تولید ترکیب ژنتیکی گوسفند پربازده گوشتی و بز شیری در استان اجرا می‌شود که در قالب آن نژاد اصیل گوسفند رومانوف، قوچ و اسپرم آن وارد استان شده و در گله‌های بسته و صنعتی تلقیح مصنوعی این نوع گوسفند به منظور تولید نوع دورگه انجام می‌شود.

وی در خصوص مزایای تولید گوسفند دورگه از نژاد رومانوف تصریح کرد: رشد این گونه بیشتر است همچنین چند قلوزایی و حذف جفت‌گیری فصلی، تعدد زایش تا سه بار در هر سال و تولید بره بیشتر و تولید گوشت بیشتر در یک سال از مزایای پرورش گونه رومانوف است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص تعداد واحدهای دامداری صنعتی نژاد اصیل رومانوف در استان، گفت: واحدهای صنعتی تولید نژاد رومانوف اخیرا در استان دریافت مجوز داشته‌اند که از آن جمله مجوز یک واحد پرورش بز شیری شش هزار رأسی سانن و آلپاین در شهرستان برخوار، یک واحد صنعتی پرورش گوسفند رومانوف پنج هزار رأسی در شهرستان مبارکه، یک واحد ۵۰۰ رأسی رومانوف در شهرستان فریدونشهر صادر شده است اما این نژاد اجازه چرا در مرتع را ندارد.

اصفهان مهمترین تولیدکننده فرآورده‌های لبنی است

وی در تعریف واحد سنتی و صنعتی دامداری با بیان اینکه واحد سنتی دارای ۱۰۰ راس دام و واحدهای بیش از ۱۰۰ راس دام واحد صنعتی است، گفت: با توجه به اینکه بیشتر پرورش گوسفند به صورت سنتی و نیمه صنعتی است تعداد واحدهای صنعتی دام سبک در کل استان ۱۰۰ واحد است.

اسماعیلی در خصوص وضعیت تولید شیر خام، اظهار کرد: استان اصفهان با تولید بیش از یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن شیر خام در سال ۹۷ دارای رتبه اول در کشور و چندین سال متوالی است به دلیل توسعه گاوداری‌های صنعتی در استان جایگاه اول را در کشور داریم.

وی شیر مصرفی استان را ۷۵۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: اگر سرانه مصرف شیر جمعیت پنج میلیونی این استان ۱۵۰ لیتر در سال محسوب شود، ۷۵۰ هزار تن شیر و فرآورده‌های لبنی به مصرف خود استان می‌رسد و ۶۰۰ هزار تن تولیدی دیگر به صورت شیرخام، شیرخشک به دیگر استان‌ها و کشورهایی همچون روسیه، گرجستان و ارمنستان صادر می‌شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص تولید نژاد بز مهاباد در اردستان، گفت: این نوع بز نژاد مقاومی است که در مراتع حاشیه کویر شامل شهرستان‌های اردستان، نایین، خوروبیابانک، کاشان و آران و بیدگل پرورش می‌یابد و از ویژگی‌های آن مقاوم در برابر کم‌آبی و قانع بودن آن است همچنین میزان تولید شیر، بزغاله‌زایی و کیفیت فرآورده‌های لبنی خوبی دارد و امکان پرورش این بز در دیگر شهرستان‌ها نیز وجود دارد.

دامداران نسبت به هویت‌گذاری و بیمه دام خود اقدام کنند

وی با تاکید بر وجود ظرفیت خوب پرورش دام سبک در استان اصفهان، اظهار کرد: از دامداران درخواست می‌کنم حتما در مورد هویت گذاری و بیمه دام‌های خود اقدام کنند زیرا بیماری‌های واگیردار مانند تب برفکی، سیل، صاعقه، سرقت و دیگر حوادث می‌تواند خسارات بسیاری به آنها وارد کند به همین دلیل دولت موضوع بیمه دام سبک، سنگین و هویت‌گذاری آنها را الزامی کرده است.

اسماعیلی با بیان اینکه در صورت بیمه نبودن دام هیچ گونه خسارتی به دامدار پرداخت نمی‌شود، افزود: تنها راه کاهش خسارت بیمه دام‌ها به‌ویژه بیمه حمایتی است، به عنوان مثال امسال تعرفه بیمه کاهش و پرداخت غرامت به دامدار افزایش یافته است.

وی افزود: دولت با این اقدام از دامداران حمایت می‌کند به طوری که پرداخت خسارت در دام سبک حدود یک میلیون و در دام سنگین حدود شش تا هفت میلیون است، دامداران نیز باید برای بیمه دام‌های خود به کارگزاری‌های بیمه یا شرکت‌های تعاونی دامداران شهرستان‌ها مراجعه و نسبت به هویت گذاری و بیمه دام خود اقدام کنند.

کد خبر 401594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.