خواص سیب و خداحافظی با کلسترول

زمان مناسب مراجعه برای جراح فک و صورت، علل احساس درد ناگهانی درپا، شیوع رو به افزایش سرطان ها در ایران، تاثیر رژیم غذایی در بروز بیخوابی زنان و خواص سیب و خداحافظی با کلسترول را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

 به گزارش خبرنگار ایمنا، دبیر انجمن جراحان دهان و صورت، گفت: در صورت نیاز به انجام جراحی‌های دهان و بافت‌های نگهدارنده دندان، درمان ناهنجاری‌های اسکلتی فک و صورت و ناهنجاری‌های مادرزادی در ناحیه فک و صورت از جمله شکاف لب و کام، به جراح فک و صورت مراجعه کنید.

دبیر انجمن جراحان دهان، فک و صورت در آستانه برگزاری هجدهمین کنگره جراحان دهان، فک و صورت، اظهار  کرد: انجمن جراحان دهان، فک و صورت یکی از قدیمی‌ترین انجمن‌های علمی پزشکی در کشور به شمار می‌رود و این رشته تحت تاثیر تحولات در سطح بین‌الملل قرار گرفته و از سال‌های بسیار قدیم جراحی دهان به جراحی دهان فک و صورت تغییر نام یافت.

کبیری با تاکید بر اینکه کشور ما در حوزه جراحی دهان، فک و صورت صاحب‌ نام بوده و قابلیت‌های بی نظیری در دنیا دارد، گفت: همکاران ما به صورت فردی هر کدام در سطح جهان مطرح هستند و بخش اعظم تجارب خود را در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی به دست آورده‌اند.

 وی با بیان زمینه‌های مختلف آموزشی در رشته جراحی دهان، فک و صورت، افزود: انجام جراحی‌های پیشرفته دهان و بافت‌های نگهدارنده دندان، درمان صدمات و جراحات و شکستگی‌های بافت سخت و نرم، درمان ناهنجاری‌های اسکلتی و رشدی تکاملی ناحیه فک و صورت، درمان ناهنجاری‌های مادرزادی در ناحیه دهان و فک و صورت از جمله شکاف لب و کام، ارائه خدمات صحیح و بنیادی در حیطه زیبائی و تناسب اجزای صورت، انجام می‌شود.

دبیر انجمن جراحان دهان فک و صورت با اشاره به اینکه خط اول درمان صحیح شکستگی‌های صورت را جراحان دهان، فک و صورت انجام می‌دهند، اظهار کرد: این در حالی است که بسیاری از مردم تصور می‌کنند در صورت شکستگی در ناحیه صورت باید به سایر تخصص‌ها مراجعه کنند ...

کبیری خاطرنشان کرد: جراحان دهان و فک و صورت در حوزه جراحی‌های حفره دهان و دندان نظیر ضایعات پاتولوژیک و ایمپلنت و بازسازی استخوان و... همچنین درمان بسیاری از مشکلات ناحیه فک و صورت  نظیر شکستگی‌های استخوانی و ناهنجاری‌ها و ضایعات پاتولوژیک و حتی جراحی‌های زیبایی با دسترسی ورودی از حفره دهان و کاهش عوارض ناشی از ورود ازناحیه صورت در درمان موثر و بدون عارضه بیماران نقش بارزی دارند ...

علل احساس درد ناگهانی در پا

گرفتگی پا زمانی ایجاد می‌شود که عضلات آن به شدت منقبض شود به طوری که از شدت انقباض درد شدیدی فرد تجربه خواهد کرد. این اتفاق معمولا در عضلات ساق زیر زانو اتفاق می‌افتد، با این حال عضلات کف پا نیز ممکن است به طور ناگهانی دچار انقباض و درد شود. این انقباض و درد از چند ثانیه تا دقایقی ممکن است ادامه داشته باشد و حتی به مدت ۲۴ ساعت حساس بماند.

معمولا گرفتگی عضلانی زمانی که در حال استراحت هستید رخ می‌دهد، به خصوص هنگام خواب شبانه که ممکن است حتی موجب بیدار شدن ناگهانی فرد شود.

علت گرفتگی عضلانی همیشه شناخته شده نیست. در بسیاری از موارد گرفتگی عضلات پا در شب بدون هیچ دلیل شناخته شده رخ می‌دهد و معمولا بی ضرر است. به طور کلی، گرفتگی عضلات پا در شب به احتمال زیاد به خستگی عضلانی و مشکلات عصبی مربوط می‌شود. خطر ابتلا به گرفتگی پا در شب با سن افزایش می‌یابد.

زنان باردار نیز با احتمال بالاتری تجربه گرفتگی عضلات پا در شب را دارند. در موقعیت‌های نادر، گرفتگی عضلات پا در شب با یک اختلال زمینه‌ای مانند بیماری عروق محیطی (تنگی عروق سبب کاهش جریان خون به اندام)، دیابت یا تنگی نخاعی همراه است.

کارهایی که هنگام گرفتگی عضلانی باید انجام شود

اگر گرفتگی ها خیلی به ندرت و هر از چند گاهی پیش آید، نیاز به هیچ اقدامی نیست، ولی چنانچه مرتبا دچار حملات گرفتگی عضلانی می شوید، باید برخی نکات را رعایت کنید. حتما در خوردن داروهای خود با پزشک مشورت کنید. اگر داروهای خاصی را مصرف می کنید، ورزش های مناسب انجام دهید تا دچار گرفتگی عضله نشوید.

آخرین تمرین کششی را پیش از رفتن به رختخواب انجام ندهید. حتما حرکات ورزشی را ۳ بار در شبانه روز انجام دهید. برخی افراد با بهبود حملات گرفتگی عضلانی، دیگر این تمرینات را رها می‌کنند. برخی افراد حتی پس از ترک تمرینات اعتقاد دارند که تعداد دفعات و شدت حملات گرفتگی عضلانی، نسبت به گذشته به طور چشمگیری کاهش یافته است.

تاثیر رژیم غذایی در بروز بی‌خوابی زنان

مطالعه محققان بر روی زنان بالای ۵۰ سال نشان می دهد رژیم غذایی نقش بسیار محتملی بر اختلال خواب این افراد دارد. یافته های محققان دانشگاه کلمبیا نیویورک نشان می دهد کربوهیدارت های تصفیه شده در بروز بیخوابی در زنان مسن نقش دارند. مطابق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها آمریکا، خواب کوتاه مدت و اختلالات خواب با مشکلات قلبی عروقی، دیابت و افسردگی مرتبط هستند. به همین دلیل، محققان درصدد یافتن شیوه های پیشگیری یا درمان بیخوابی و سایر اختلالات خواب هستند.

محققان در مطالعه اخیر دریافتند رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده، بخصوص مواد قندی افزودنی، نوشابه گازدار، برنج سفید و نان سفید، با ریسک بالاتر بیخوابی مرتبط است. این مسئله بخصوص در زنان ۵۰ سال به بالا مشهودتر است. «جیمز گنگویچ»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «بیخوابی غالبا با رفتاردرمانی شناختی یا دارو درمان می شود. اما می تواند پرهزینه بوده یا عوارض جانبی داشته باشد.»

محققان در این مطالعه، داده های مربوط به ۵۳,۰۶۹ شرکت کننده زن در رده سنی ۵۰ تا ۷۹ سال را بین سال های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ بررسی کردند. محققان  تاکید دارند هنوز مشخص نیست که آیا مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده منجر به بیخوابی می شود یا اینکه افراد مبتلا به بیخوابی تمایل بیشتری به مصرف اینگونه خوراکی ها بخصوص مواد قندی دارند.

گنگویچ در این باره تصریح کرد: «زمانیکه قندخون به سرعت افزایش می یابد، بدن از طریق ترشح انسولین واکنش نشان می دهد، و اُفت قندخون می تواند منجر به آزادشدن هورمون های نظیر آدرنالین و کورتیزول شود که می توانند موجب اختلال در خواب شوند.»

شیوع رو به افزایش سرطان ها در ایران

رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران، در چهارمین کنگره بین المللی کلینیکال انکولوژی و چهاردهمین کنگره سالانه انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران با اشاره به مهم ترین محورهای کنگره امسال، اظهار کرد: بهینه سازی وضعیت بیماران مرهون پیشرفت علم و دانش پزشکی در سال های اخیر است. به طوری که رادیوتراپی، شیمی درمانی و جراحی، هر کدام سهمی در نجات جان بیماران مبتلا به سرطان و بهبود کیفیت زندگی آنها دارند.

وی، به موضوع بررسی وضعیت ژنتیکی بیماران مبتلا به سرطان اشاره کرد و گفت: در بعضی از سرطان های شایع مثل سرطان سینه، پروستات، روده بزرگ و...، با استفاده از بررسی های ژنتیکی، می توان درمان های خیلی صحیح تر و جواب بهتری گرفت. به طوری که روند درمان مقرون به صرفه شده و از هزینه ها می کاهد.

محمدرضا قوام نصیری، افزود: با استفاده از بررسی های ژنتیکی، می توان پیش بینی کرد افراد به ظاهر سالم، در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند یا خیر. همین مسئله باعث خواهد شد که عللاوه بر تشخیص زودرس بیماری، از هزینه های تکرار درمان ها جلوگیری کرد

وی با تاکید بر سرطان های شایع منطقه ای، گفت: شیوع سرطان های گوارش، سینه، سر و گردن که در کشور ما قابل ملاحظه هستند، می بایست مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند تا بدانیم میزان شیوع آنها چقدر است و بر همان اساس، هزینه ها را سمت این سرطان ها سوق دهیم.

قوام نصیری تصریح کرد: بررسی میزان شیوع سرطان ها بر اساس هر ۱۰۰ هزار جمعیت می بایست صورت بگیرد و این موضوعی است که در آمریکا، اروپا و آسیا هم دنبال می شود.

وی با اشاره به شیوع رو به افزایش سرطان در دنیا و ایران، گفت: سرطان در بعضی از کشورها دومین عامل مرگ و میر است و از همین رو، باید نسبت به تشخیص زودرس سرطان ها اقدام کرد تا بتوان از هزینه های درمان کم کرد.

خداحافظی با کلسترول با مصرف روزانه دو سیب

مطالعات جدید محققان دانشگاه ریدینگ در انگلیس نشان می‌دهد مصرف دو سیب در روز به کاهش کلسترول و احتمال بروز بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند. هر عدد سیب متوسط، حاوی ۴ گرم فیبر و ۹۵ کالری است. این میوه خوشمزه منبع غنی ویتامین C و A‌ و مواد معدنی فسفر، پتاسیم، کلسیم و آهن است. این میوه سرشار از ترکیبی به نام پلی‌فنول است. پلی فنول و فیبر موجود در موجود در سیب در کاهش کلسترول کلی و LDL‌ نقش دارند و نشانگرهای مرتبط با سلامت عروق خونی را در بیمارانی که به کلسترول بالا مبتلا هستند، بهبود می‌بخشند.

فیبر موجود در سیب از تجمع پلاک در شریان‌ها جلوگیری می‌کند و ترکیب فنولی موجود در پوست سیب، مانع از رسوب کلسترول در دیواره رگ‌ها می‌شود. هنوز مشخص نیست که بین فیبر و پلی فنول، کدامیک سهم بیشتری در کاهش احتمال بیماری‌های قلبی دارند.

برخی از خواص دیگر سیب:

- از آلزایمر جلوگیری می‌کند.

- از بروز پارکینسون جلوگیری می‌کند.

- از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند و باعث سفیدشدن دندان می‌شود. - خواص ضد سرطانی دارد. - برای کلیه‌ها مفید است و از بروز دیابت نوع  دو جلوگیری می‌کند.

- جذب اکسیژن توسط ریه‌ها را افزایش می‌دهد. - باعث سلامت مغز می‌شود.

- باعث کاهش فشار خون می‌شود. - به کاهش وزن کمک می‌کند.

- باعث کاهش کلسترول می‌شود.

- احتمال سکته مغزی را کاهش می‌دهد. - از تشکیل سنگ کیسه صفرا جلوگیری می‌کند.

- مانع یبوست می‌شود. - سندرم روده تحریک پذیر را درمان می‌کند.

- احتمال بواسیر را کاهش می‌دهد.

- مواد سمی را از کبد خارج می‌کند.

- خوردن پنج سیب در هفته احتمال آسم را کاهش می‌دهد. - میزان آب بدن را افزایش می‌دهد.

- باعث کاهش بیماری‌های پوستی می‌شود. - از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند.

- خاصیت سم‌زدایی دارد.

- از جذب سرب و جیوه توسط بدن جلوگیری می‌کند. - به رفع تشنگی کمک می‌کند.

- باعث افزایش استقامت ورزشکاران می‌شود. - سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

- احتمال ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌دهد.

کد خبر 401576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.