ایزوگام گنبد امامزاده هفده‌تن موقتی است

رئیس میراث فرهنگی، گردشگی و صنایع دستی گلپایگان گفت: موقتا ایزوگام مخروطی شکل با حداقل چسبندگی به کاشی‌ها توسط اوقاف انجام شده است تا اینکه در اوایل سال‌ آینده مرمت اصولی سقف و کاشی‌های گنبد انجام شود.

مصطفی قانونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از گلپایگان در تشریح خبری مبنی بر ایزوگام شدن گنبد امام زاده هفده تن گلپایگان، اظهار کرد: در سال‌های ۹۱ و  ۹۲  کاشی‌های گنبد امام زاده هفده تن که دچار فرسودگی شدید شده بود تعویض و کاشی نو جایگزین آن شد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگی و صنایع دستی گلپایگان گفت: در پی بارش‌های بهاری، آب به دو پوش و تزئینات قوس‌های گنبد نفوذ پیدا کرد و تخریب شد که مجددأ نیاز به مرمت اساسی پیدا کرد.

قانونی گفت: بارندگی‌های سال زراعی جدید مجددأ به گنبد آسیب وارد ‌کرد به حدی که آب به داخل دوپوش نفوذ داشت و برای حفظ گچکاری و تزیینات داخل صحن و همچنین ایستایی خود گنبد تصمیم به ایجاد حفاظت اضطراری شد.

وی افزود: ایجاد حفاظ داربست در دستور کار قرار گرفت، اما به دلیل بادگیر بودن بنا و ریزش کاشی‌ها خطرات جانی را برای زائرین این امامزاده به همراه داشت.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگی و صنایع دستی گلپایگان گفت: موقتا ایزوگام مخروطی شکل با حداقل چسبندگی به کاشی‌ها توسط اوقاف انجام شده است تا اینکه در اوایل سال‌ آینده مرمت اصولی سقف و کاشی‌های گنبد انجام شود.

کد خبر 401560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.