فضای عمومی دلخواه یک شهروند چه شکلی است؟ + عکس

فضاهای عمومی مهم‌ترین مکان برای جذب مردم و افزایش میزان تعاملات انسانی است؛ بنابراین بهبود وضعیت و شرایط آن‌ها نقش بسزایی در افزایش سرزندگی جوامع دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جهان امروز، دنیای پیچیدگی روابط و کمرنگی تعاملات اجتماعی است چرا که هر یک از گروه‌های انسانی به نوعی سرگرمی خاص خود را دارند و از تعاملات محدود با گروهی خاص از هم‌ردیفان خود بهره می‌برند.

با این حال افزایش دایره ارتباطات نقش مهمی در بهبود روحیه ساکنان جوامع دارد و می‌تواند منجر به افزایش نشاط و سرزندگی در یک جامعه شود. در این میان توجه به فضاهای عمومی از مهم‌ترین عوامل ایجاد روابط میان انسان‌ها به حساب می‌آید بنابراین لازم است فضاهایی ایجاد شود که مردم تمایل دارند در آن‌ها حضور به هم رسانند. در ادامه با چند مورد از عوامل مؤثر در جذب مردم به یک فضای عمومی آشنا می‌شویم.

رنگ

ظاهر یک محیط از اهمیت بسزایی برخوردار است حال آنکه بسیاری از فضاهای عمومی دارای ظاهری خشک، خشن و کسل‌کننده هستند. افزودن عناصر آب و سرسبزی به کمک فواره‌، درخت، گیاه، گل‌، چمن و غیره، فضای متفاوتی ایجاد می‌کند ولی تنوع بیشتر رنگ‌ها نقشی اساسی در جذابیت یک محیط دارد و شیوه‌ای ارزان‌قیمت و در دسترس برای ایجاد تغییرات ظاهری به حساب می‌آید.

دیوارها و نماهای نقاشی شده، پله‌ها، درب‌ها و ورودی‌های رنگارنگ و بهره‌گیری از هنرهای خیابانی تک‌بعدی، دوبعدی و در حالت پیشرفته‌تر سه‌بعدی از بهترین شیوه‌های استفاده از رنگ‌ها در زیباسازی و جذاب کردن فضاهای عمومی است که در سراسر جهان بکار گرفته می‌شود.

وجود تکنیک‌ها و فن‌آوری‌های امروزی نیز امکان ترکیب رنگ و نور را با یکدیگر فراهم می‌آورد به طوری که بسیاری از شهرهای جهان هم‌چون هنگ‌کنگ با هدف به نمایش درآوردن نماها و آثار هنری خود، از این تکنیک‌ها برای برگزاری جشنواره‌های نورانی بهره می‌گیرد. البته این راهکار هم‌چون مرمت و بازسازی میادین و پارک‌ها در مقیاس بزرگ به کار نمی‌رود و در اغلب موارد راهکاری کوچک و موقتی است که البته می‌تواند منجر به تغییرات مثبت بزرگ و اساسی شود. هرچند، این امر به معنای ناتوانی تأثیر توسعه مجدد یک محیط بر فضاهای عمومی نیست و رنگ‌ها دارای نقش‌هایی اساسی در جذب مردم به سمت فضاهای عمومی هستند.

مسیری برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری

فضاهای عمومی تنها در صورتی رونق می‌گیرند که در طراحی، برنامه‌ریزی، امکانات و ساخت آن‌ها، عابرین پیاده در محوریت قرار گرفته باشند. برای مثال ایجاد پارک‌ها و باغ‌های عمومی، محل استراحت کافی، تراس‌های سرسبز و زمین‌ بازی برای کودکان در خیابان‌ها و محوطه‌هایی که ممنوعیت تردد خوردو دارد می‌تواند نقش بسزایی در جذب عموم مردم در استفاده از این فضاهای عمومی داشته باشد.

از سوی دیگر افزایش سرزندگی و پویایی یک محیط تأثیر بالایی در افزایش علاقه مردم به برقراری تعاملات دوستانه با یکدیگر دارد و می‌تواند شهرهایی پر جنب و جوش و زنده ایجاد کند. البته این اصل تنها برای شهرهای بدون خوردو صادق نیست ولی حذف خودروها عاملی اساسی در این زمینه محسوب می‌شود. علاوه بر این عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران از مهم‌ترین مؤلفه‌های سیاست‌های شهری بشمار می‌روند و توجه به آن‌ها در تقسیم‌بندی فضاهای مشترک از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این تقسیم‌بندی‌ها، جاده‌ها و مسیرهای عبور و مرور به گونه‌ای طراحی می‌شود که تداعی‌کننده فضایی برای زندگی باشد و از آن‌ها به عنوان مسیرهای ترافیکی یاد نشود. در این مسیرها به رانندگان تنها به عنوان میهمانان گذرا نگریسته می‌شود و در طول آن‌ها از ویژگی‌های جهت‌داری هم‌چون علائم راهنمایی و رانندگی، چراغ‌ها و تابلوهای راهنمایی و خطوط عابرپیاده استفاده نشده و به جای آن پارکینگ‌های دوچرخه، نیمکت و صندلی، جعبه‌های گل و محیط‌های کوچک دوستانه برای گپ زدن ایجاده شده است.

البته در صورتی که ایجاد چنین فضاهایی ممکن نباشد لازم است جریانات مختلف ترافیکی به صورت کاملا واضح از یکدیگر تفکیک شود به گونه‌ای که ایمنی دوچرخه‌سواران و عابران پیاده کاملا تضمین شود. علاوه بر این محدودیت تردد وسایل نقلیه ماشینی در مناطق خاص به منظور کنترل ترافیک، گسترش پیاده‌روها، باریک کردن بزرگراه‌ها، اعمال محدودیت سرعت، استفاده بیشتر از درختان و گیاهان سرسبز و اقداماتی از این قبیل می‌تواند نقشی اساسی در افزایش رفتارهای محتاطانه در میان رانندگان و حتی ارتقای میزان دوستی‌ها و تعاملات میان عابران پیاده و جذب آن‌ها به فضاهای عمومی داشته باشد.

فضاهایی تمیز، سالم و ایمن

مسلم است که سنگ‌فرش‌های شکسته، پارک‌های تاریک و بدون برنامه‌ریزی، نماهای نامناسب، چراغ‌های سوخته، شکسته یا کم‌نور، مبلمان خیابانی شکسته، میدان‌های غیرجذاب با فضایی آلوده و غیره موانعی اساسی در مسیر حضور عموم مردم در یک فضای عمومی به حساب می‌آید.

بنابراین کاملا مشخص است که تمیز کردن این فضاها، قرار دادن سطل‌های زباله، تعمیر بخش‌های تخریب‌شده، به‌کارگیری راهکارهای دوستدار محیط زیست، ترمیم و بازسازی سنگ‌فرش‌های شکسته و سست، تعویض لامپ‌های سوخته و شکسته، تجهیزات فرسوده و استفاده از طراحی‌های جذاب برای هر یک از این بخش‌ها، همچنین افزایش ایمنی، هم در بخش امنیت جانی و هم در بخش امنیت اجتماعی تأثیر بالایی در جذب مردم به فضاهای عمومی دارد.

افزایش امنیت جانی کاربران یک فضا می‌تواند با راهکارهایی هم‌چون حصارکشی اطراف زمین بازی کودکان و تفکیک آن از خیابان، جلوگیری از ورود وسایل نقلیه موتوری، استفاده از علائم راهنما و غیره صورت بگیرد و ایجاد نماهای روشن، فراهم آوردن نور کافی، جلوگیری از ایجاد نماهای کور و ایجاد دید کافی و مسیر باز برای محوطه به سمت خیابان از جمله مواردی است که در افزایش سطح امنیت اجتماعی مؤثر است.

افزودن عنصر بازی

علاوه بر امکانات و تجهیزات ورزشی، بازی یکی از جذاب‌ترین عناصر موجود در یک فضای عمومی به حساب می‌آید که منجر به افزایش تعاملات مردمی با یکدیگر می‌شود. این عنصر فراتر از استانداردهایی است که در زمین‌های بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دربردارنده عناصر تعاملی هم‌چون تاب‌ها و الاکلنگ‌های بزرگ یا بازی‌های تخته‌ای مثل شطرنج البته در مقیاس عظیم برای بزرگسالان نیز می‌شود.

در این بخش می‌توان از ترکیب عناصر آب و هنر برای افزایش آرامش فضا نیز بهره برد. استفاده از نیمکت‌ و صندلی در اطراف این محوطه‌های بازی برای نشستن، تشویق کردن و تماشا کردن، همچنین بهره بردن از محیط‌های آلاچیق مانند که مردم را از اثرات باد، باران، سرما و گرما حفظ می‌کند از جمله مهم‌ترین عوامل جذب مردم به یک فضای عمومی به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید:

راهکارهای ساده برای داشتن محله‌های زیبا

شاخص‌های فضای عمومی کارآمد برای شهروندان

تغییر ظاهر شهرهای جهان با ایده‌های کوچک اما خلاق + عکس

ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 401545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.