آماده‌باش سیلاب برای تمامی واحدها و سدهای استان خوزستان

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: با تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در سازمان آب و برق خوزستان و صدور دستورالعمل‌های لازم، تمامی واحدها و سدها در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند.

به‌گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، داریوش بهارلویی اظهار کرد: پیرو رصد همه روزه شرایط آب و هوایی و منابع آبی سدها و رودخانه‌های استان خوزستان و همچنین صدور اخطاریه‌های سازمان هواشناسی، از روز ۲۳ آذر ماه هشدار آماده باش واحدهای سازمانی صادر شده است.

وی گفت: با توجه به نظام‌نامه سیلاب وزارت نیرو و تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در آب و برق خوزستان، ضمن بررسی جوانب مختلف، وظایف واحدهای درگیر سیل احتمالی معین و تیم‌های عملیاتی از ۴۸ ساعت قبل در حالت آماده باش قرار دارند.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: در حال حاضر سدهای استان اصفهان ظرفیت خالی بیش از ۹ میلیارد مترمکعب را داراست. برآورد مدل‌های موجود میزان حجم ورودی آب به سدها را در اثر بارش‌های مؤثر پیش بینی شده بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب نشان می‌دهند. این رقم نسبت به حجم خالی موجود بیانگر آن است که هر سیلاب محتمل ورودی به رودخانه‌های استان توسط سدها مهار کامل خواهد شد.

بهارلویی گفت: نگرانی بیشتر در خصوص جریانات بعد از سدها می‌باشد که نیاز است مورد رصد قرار گیرد. اگرچه به منظور کاهش خطرپذیری این مناطق خروجی آب سدها کاهش معنادار و مؤثر داده شده است.

وی یادآور شد: پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد حوضه‌های مارون، زهره و کارون و مناطق جنوب، جنوب شرق و شرق استان از شدت بارش بیشتری برخوردار هستند. بر مبنای همین موضوع در حال حاضر مجموع خروجی دو سد مارون و جره ۶ مترمکعب بر ثانیه بوده که در حداقل ممکن قراردارد.

بهارلویی گفت: تشکیل ستاد مدیریت سیلاب، انجام محاسبات فنی دقیق در خصوص میزان رواناب‌ها، تطبیق شرایط بارشی با حوضه‌های آبریز و مناطق پرخطر، تهیه نقشه و وظایف گروه‌های عملیاتی برای واکنش مناسب در خصوص وقایع منابع آبی و سیل، اطلاع رسانی، آمادگی تمام سدها و نیروگاه‌های استان برای انجام عملیات مهار سیل و نهایتاً تنظیم جریان خروجی حداقلی سدها برای جلوگیری از تداخل جریان سیل و آب خروجی از اقداماتی بوده است که طی ۴۸ ساعت گذشته انجام شد.

وی در پایان تاکید کرد: مردم عزیز استان خوزستان و سایر هموطنانی که احتمال بارش شدید در مناطق و یا شهرهای آنها اعلام شده است از نزدیکی به روخانه‌ها، مسیل‌ها، کانال‌های بزرگ و مناطق پر خطر دوری نموده و از سفرهای غیرضروری بپرهیزند.

کد خبر 401524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.