کاهش التهاب با مصرف روغن ماهی

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد روغن ماهی به دلیل برخورداری از اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند التهاب را کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، التهاب پاسخ دفاعی سیستم ایمنی بدن است؛ عوامل مختلفی مانند سلول‌های آسیب دیده، سموم و عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها می‌تواند این پاسخ دفاعی را تحریک کند. با این وجود چنانچه التهاب ادامه‌دار شود، به صورت مزمن درآمده و باعث بروز مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی، روماتیسم مفصلی و دیگر مشکلات جدی می‌شود. نتایج یک مطالعه‌ که در مجله NEJM منتشر شد نشان داد EPA که یک اسید چرب امگا ۳ است و در روغن ماهی وجود دارد، می‌تواند خطر ابتلا به سکته قلبی، سکته مغزی و مرگ‌ و میر ناشی از این بیماری ها را کاهش دهد.

بدن انسان مولکول‌های ضد التهاب SPM را با تجزیه‌کردن اسیدهای چرب ضروری مانند اسیدهای چرب امگا ۳ تولید می‌کند. مولکول‌های ضد التهاب SPM، التهاب رگ‌های خونی را کنترل کرده و تاثیر زیادی بر گلبول‌های سفید خون دارد. گروهی از محققان انگلیسی به منظور پی‌بردن به ارتباط بین مصرف مکمل روغن ماهی و سطح SPM  مطالعه جدیدی انجام دادند؛ آن‌ها برای نیل بدین هدف داده‌های پزشکی ۲۲ فرد سالم را که در رده سنی ۱۹ تا ۳۷ سال قرار داشتند، بررسی کردند.

 محققان به افراد گروه کنترل، شبه دارو و به گروه دیگر، مکمل روغن ماهی دادند؛ در ابتدای مطالعه از هر فرد شرکت کننده در طول ۲۴ ساعت، پنج بار آزمایش خون گرفته شد. طی انجام مطالعه محققان با بررسی نمونه خون افراد متوجه شدند که مکمل روغن ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳، سطح مولکول‌های SPM خون را افزایش می‌دهد. البته افزایش سطح SPM به زمان و مقدار داروی مصرفی شرکت‌کنندگان بستگی داشت.

 به گفته محققان، سطح SPM در بدن افرادی که به التهاب مزمن مبتلا هستند در مقایسه با افراد سالم، کمتر است. یافته‌های جدید نشان می‌دهد مکمل‌های روغن ماهی، سلول‌های ایمنی بدن را تحریک کرده و نقش موثری در مقابله با باکتری‌ها دارد. علاوه بر این، این مکمل‌ها فعالیت سلول‌هایی را که باعث انعقاد خون می‌شود، کاهش می‌دهد.

کد خبر 401489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.