پیامدهای ورود نظامیان به سیاست

مشکلات خودروسازی در ایران ، واکنش ها به اظهارات جعفری فرمانده سابق سپاه پاسداران و اقتصاد غیرنفتی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ سه شنبه ۲۶ آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز با تیتر «پیامدهای منفی ورود نظامیان به سیاست» به بررسی واکنش ها به اظهارات جعفری فرمانده سابق سپاه پاسداران پرداخت و نوشت: زمان برگزاری انتخابات نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود و برخی جریان‌های سیاسی تلاش می‌کنند با هر وسیله‌ای رقیب را از میدان رقابت بیرون کنند. یک روز رقیب را ضدانقلاب می‌خوانند و روز دیگر تمام مشکلات کشور را به ناکارآمدی رقیب منتسب می‌کنند. از بن‌بست اقتصادی و معیشتی سخن می‌گویند اما در مقابل درباره دو لایحه مهم FATF یعنی CFT و پالرمو، سکوت کرده و نظام بانکی کشور را به دردسر می‌اندازند. از گسترش تولیدملی و صادرات غیر نفتی حرف می‌زنند و با این حال می‌گویند کشور در همین شرایط تحریم قادر است به روال عادی خود ادامه دهد. با این وجود برخی نیروهایی که بر اساس قانون و توصیه رسمی بنیانگذار انقلاب اسلامی در وصیتنامه سیاسی – الهی خود، اساسا حق حضور در انتخابات و دخالت در امور سیاسی را ندارند. درخواستی که از سوی سردار جعفری مطرح شد و صدای علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس را درآورد. مسئول قرارگاه فرهنگی اجتماعی حضرت بقیه‌ا... ضمن ابراز نارضایتی از روند بررسی صلاحیت گلایه کرده بود که چرا شورای نگهبان «مبانی فکری افراد» را بررسی نمی‌کند. او تأکید داشت «در کشورهایی که مهد دموکراسی هم هستند باید نگاه فرد با نگاه حکومت بخواند» و «اینکه صرفا کسی می‌گوید در چارچوب هستم کافی نیست». این فرمانده پیشین سپاه پاسداران حتی مدعی شد در همه کشورها، عقبه فکری افراد را بررسی می‌کنند و شورای نگهبان نباید آنانی را که به علوم انسانی غربی گرایش دارند، برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی تأیید صلاحیت کند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز با تیتر «غول های مچاله» به بررسی مشکلات خودروسازی در ایران پرداخت و نوشت: چرا خودروسازان ایرانی نمی‌توانند به سطح مطلوبی از استانداردها برسند؟» این پرسشی است که همیشه مطرح می‌شود و همیشه نیز پاسخی برای آن پیدا نمی‌شود. به نظر می‌رسد باید پذیرفت که خودروسازان ایرانی به استخوانی در گلو تبدیل شده‌اند، چون از یکسو هر وقت کسی می‌خواهد از معایب صنایع انحصاری و تاوانی که آنها روی دوش مردم می‌گذارند، سخن بگوید مثالش می‌شود خودروسازهای ایرانی و از سوی دیگر هر وقت هر صنعتی هم می‌خواهد بگوید مظلوم واقع شده است از خودروسازان حرف می‌زند که به باور بسیاری از فعالان صنعتی طی سالیان گذشته همواره نورچشمی سیاستگذاران اقتصادی بوده‌اند. درواقع کار خودروسازان به جایی رسیده است که از هر طرف به آنها نگاه می‌کنی چیزی جز زیان و تحمیل کالاهای بی‌کیفیت را به ذهن متبادر نمی‌کنند. البته این برداشت می‌تواند بسیار ناگوار باشد، چون به هر حال در دنیایی که چیزی جز صنعت نمی‌فهمد، خودروسازان بخش بزرگی از مدار صنعتی بودن یا صنعتی شدن ایران را در اختیار دارند و جدا از آن‌که تعداد زیادی پرسنل مولد در اختیار دارند، می‌توانستند معیار خوبی برای جهش صنعتی محسوب شوند. اما بدون تعارف نحوه سیاست‌گذاری اجرایی در حوزه اقتصاد طی سالیان متمادی کار را به جایی رسانده است که درست در اوج نیاز به تولید و صنعت در کشور خودروسازان به نمادی برای زورگویی اقتصادی به مصرف کنندگان یا همان تحمیل‌کنندگان کالای بی‌کیفیت تبدیل شده‌اند. البته زورگویانی که ظاهرا ورشکست نیز محسوب می‌شوند. به تازگی مسئولان دولتی راه عبور از این ‌هاله نافرجام را که برای خودروسازان شکل گرفته است، خصوصی سازی معرفی می‌کنند. اما آیا خصوصی‌سازی می‌تواند برای معضل خودروسازی در کشور مفید باشد؟

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چتر شایعات بر سر دلار» به بررسی تلاش‌های بانک مرکزی برای حفظ ثبات در بازار ارز پرداخت و نوشت: بازار ارز از آن دسته بازارهایی است که در هیچ زمان از گزند شایعات در امان نبوده، چراکه دلالان و سودجویان با امید به‌جیب‌زدن اندک سودی حرفی را مطرح می‌کنند و برای تماشای نتیجه کار خود یک قدم عقب می‌ایستند. البته در این میان برخی از افراد سوار بر موج شایعات می‌شوند و خود را برای فعالیت در این بازار آماده می‌کنند. البته هستند کسانی که طعم تلخ ضرر را چشیده‌اند و دیگر حسابی بر روی این شایعات باز نمی‌کنند.

بازار ارز از جمله بازارهایی است که به هر رویدادی واکنش نشان داده و به سرعت تیتر خبر رسانه‌ها می‌شود. همانطور که می‌دانیم حاشیه‌های مربوط به بازار ارز طی یک سال گذشته به اوج خود رسید، در آن زمان بسیاری از افراد به دنبال تغییرات در بازار ارز بودند و هر لحظه با بررسی اخبار مربوط به تغییرات نرخ در این بازار به دنبال فرصتی برای خرید و یا فروش در مواقع ضروری بودند. در آن زمان حجم بالایی از ارز بازار روانه خانه‌ها شد و حالا افراد خانه‌دار هم که فعالیت‌ زندگی‌شان با ارز مرتبط نبود، وارد خرید و فروش در این بازار شده بودند. پس از آنکه ارز به شدت و به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافت تب و تاب برای خروج از بازار به دلیل جلوگیری از ضرر بیشتر در میان معامله‌گران به راه افتاد، در این میان عده‌ای سرمایه‌های خود را به باد داده و از سوی دیگر برخی از افراد قبل از هدر رفتن اموالشان از این بازار کوچ کردند. اما شرایط به آن شکل باقی نماند و با آرام گرفتن جو روانی به وجود آمده و همچنین کنترل‌هایی که در این بازار انجام شد پس از گذشت ماه‌ها آرامش نسبی در این بازار به وجود آمد. البته که با فروکش کردن التهاب به وجود آمده نمی‌توان افزایش نرخ ارز نسبت به گذشته را نادیده گرفت. اما هرچه بود دلار دیگر پرچمدار نوسانات در بازارهای اقتصادی نبود. 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عبور رشد از یخبندان» به بررسی اقتصاد غیرنفتی  پرداخت و نوشت: رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید در نیمه نخست سال جاری رشد اقتصادی بخش غیرنفتی به نیم درصد رسیده است. رشد اقتصادی بدون نفت نیز در فصل تابستان ۰/۶ درصد گزارش شد. در بهار سال جاری هم رشد اقتصادی محاسبه شده از طرف بانک مرکزی ۰/۴ درصد عنوان شد تا این متغیر در دو فصل متوالی بالای صفر باقی بماند. بنابراین به نظر می‌رسد رشد اقتصادی از وضعیت یخبندان پاییز و زمستان سال ۹۷ عبور کرده است. مهم‌ترین عامل مثبت بودن رشد اقتصادی در نیمه نخست سال، بهبود تولید بخش کشاورزی بوده است. رشد ارزش افزوده گروه کشاورزی در بهار ۶/۵ درصد ثبت شد که این رقم در تابستان سال جاری به ۹/۵ درصد افزایش یافته است. بارش‌های ابتدای سال و انگیزه‌های صادراتی ناشی از نرخ ارز، دو عامل موثر در بهبود تولید این بخش به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، گروه صنعت و معدن نیز به یاری بخش کشاورزی آمده و در تابستان سال جاری رشد ۰/۴ درصدی را ثبت کرده است. حال آنکه میزان رشد ارزش افزوده بخش صنعت در فصل بهار نزدیک به صفر ثبت شده بود. نکته قابل توجه گزارش رشد در تابستان، بخش خدمات است که رشد آن منفی ۱/۴ درصد بوده است. این در حالی است که عمدتا رشد بخش خدمات در آمارهای سال‌های اخیر روند مثبتی را طی کرده بود.

کد خبر 401480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.