سه ‌توصیه ‌کلیدی درباره ‌پوکی ‌استخوان

تبلیغات ‌جعلی فیس بوک درباره داروی پیشگیری ایدز، انواع خطرات ‌دود سیگار برای کودکان، دمنوش‌های مفید برای کاهش عوارض آلودگی هوا، سه ‌توصیه کلیدی درباره پوکی استخوان ‌و رژیم غذایی نامناسب ‌و افزایش ریسک نابینایی ‌در سنین بالا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ تبلیغات با اطلاعات نادرست ‌در فیس بوک درباره یک داروی پیشگیری از ایدز کارشناسان را نگران کرده است. آنها نگران ‌هستند چنین تبلیغاتی استفاده از داروهای پیشگیرانه ‌را کاهش دهد. هرچند بسیاری از کارشناسان روی عدم تمایل فیس ‌بوک به کنترل تبلیغات ‌جعلی سیاسی ‌تمرکز کرده اند، اما به نظر می رسد در این پلتفرم اجتماعی ‌نوع دیگری از اخبار جعلی بدون کنترل منتشر می شود. شرکت ‌های مختلف تبلیغاتی با اطلاعات جعلی در فیس بوک درباره خطرات یک داروی ‌پیشگیری از ایدز به نام Truvada مطالبی را منتشر می کنند.

این دارو برای کاهش احتمال انتقال ‌ویروس ایدز مصرف می شود. تبلیغات فیس ‌بوکی ادعا می ‌کنند مصرف دارو به کاهش تراکم استخوان و ‌خسارت به کلیه های فرد منجر می شود. این در حالی است که به گفته بنیاد ایدز سن فرانسیسکو شواهد بالینی درباره چنین خطرهایی از مصرف دارو اندک است. کارشناسان با تیم سیاست های ‌جمعی ‌فیس بوک و همچنین پنج سازمان حقیقت یاب تماس گرفته اند. این تحقیقات احتمالا با هدف تحریک شکایت علیه شرکت Gilead(تولید کننده داروی مذکور) انجام می شود اما نگرانی اصلی کارشناسان آن است که چنین تبلیغاتی استفاده از داروهای پیشگیرانه گسترش ایدز را کاهش دهد.

انواع خطرات دود سیگار برای کودکان

 مطالعات ‌نشان می ‌دهد دود دست دوم سیگار به عروق ‌خونی ‌کودکان آسیب می رساند. محققان دانشگاه مینه­سوتا با استفاده از امواج اولتراسونیک ‌به بررسی ‌عروق کاروتید گردن، شریان بازویی دست، و آئورت شکمی بالای ناف در ۲۹۸ کودک ۸ تا ۱۸ ساله که سیگار نمی کشیدند پرداختند. یک گروه از این کودکان ‌در معرض دود دست دوم سیگار قرار داده شدند. محققان متوجه شدند دود دست دوم سیگار بر شریان های کاروتید ‌و بازویی تاثیری نداشت. اما قرارگیری ‌در معرض دود دست دوم سیگار موجب افزایش ‌سفتی عروق شکمی کودکان شد.

یافته ها نشان می ‌دهد تاثیرات مخرب دود دست ‌دوم سیگار ابتدا در شریان ها قابل رویت است ‌و ممانعت از قرارگیری در معرض دود دست دوم سیگار می ‌تواند از بروز آسیب های بیشتر پیشگیری نماید. «جاستین رایدر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «مطالعه ما نشان می دهد که کودکان باید از دود دست دوم سیگار در امان باشند چراکه مطلعات قبلی نشان داده اند که قرارگیری ‌در معرض دود دست دوم سیگار فاکتور پرخطر قلبی عروقی است.» «میشل هاربین»، عضو دیگر تیم تحقیق، عنوان می کند: «نتایج ما بیانگر این مطلب است که دود دست دوم سیگار کودکان و نوجوانان را در معرض افزایش سفتی عروق شکمی قرار می دهد. مطالعات قبلی ‌نشان داده اند که سفتی ‌عروق در این ناحیه از بدن عامل افزایش احتمال تصلب شریان است.»

سه توصیه کلیدی درباره پوکی استخوان

سلول‌های موجود در استخوان‌ها به گونه‌ای هستند که استخوان‌های ضعیف و فرسوده را از بین برده و استخوان‌های جدید و قوی را جایگزین می‌کنند. این فرایند به ‌طور طبیعی رخ می‌دهد. هرچند، گاهی اوقات سیستم از بین رفتن و جایگزین شدن ‌به درستی عمل نمی‌کند و بافت استخوانی سریع‌تر از آنچه بازتولید شود تجزیه می‌شود. به طور طبیعی در استخوان‌ها فضای خالی وجود دارد اما زمانیکه میزان استخوان بیشتری از بین برود و فرایند استخوان‌سازی کُند شود، این فضاهای خالی گسترده‌تر می‌شود. در این شرایط استخوان‌ها ضعیف شده و مستعد شکستگی می‌شوند و احتمال پوکی استخوان وجود دارد. عوامل متعددی موجب ضعیف شدن استخوان‌ها و عدم جایگزینی بافت استخوانی تازه می‌شوند که از آن جمله می‌توان به سن، مصرف برخی داروها، بیماری‌های التهابی و تغییرات هورمونی اشاره کرد.

علاوه بر مصرف دارو رعایت نکات ساده‌ای می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به پوکی استخوان کمک کند که شامل موارد زیر است:

افزودن کلسیم به رژیم غذایی: کلسیم به مستحکم شدن استخوان‌ها کمک می‌کند بنابراین دریافت میزان کافی از این ماده معدنیِ ضروری برای افراد مبتلا به پوکی استخوان ضروری است. به گفته محققان بهتر است کلسیم مورد نیاز بدن را از طریق مواد غذایی حاوی آن از جمله محصولات لبنی، گیاهان دارای برگ‌های سبز و غذاهای دریایی تامین کرد.

تحرک داشتن: در کنار رعایت رژیم غذایی، ورزش کردن در کنترل بیماری پوکی استخوان ضروری است. هرچه فرد میزان تحرک کمتری داشته باشد بیشتر احتمال دارد دچار بیماری پوکی استخوان شود.

خودداری از استعمال سیگار و مواد الکلی: استعمال سیگار فاکتور خطرزای اصلی در بروز پوکی استخوان و شکستگی‌های استخوانی است بنابراین برای پیشگیری از ضعیف شدن استخوان‌ها لازم است مصرف سیگار ترک شود. همچنین مصرف مواد الکلی می‌تواند به سلامت استخوان‌ها آسیب وارد کند.

در عین حال توصیه می‌شود که از چکاپ‌های پزشکی در این خصوص در سنین توصیه شده غافل نشوید و حتما به توصیه‌های پزشک معالج خود با اطمینان کامل عمل کنند.

رژیم غذایی نامناسب ‌و افزایش ریسک نابینایی ‌در سنین بالا

محققان ‌تاکید می ‌کنند مصرف مواد غذایی سالم از قوه بینایی در دوره سالمندی محافظت می کند. محققان دریافته اند افرادی که رژیم غذایی مملو از گوشت قرمز و فرآوری شده، غذاهای سرخ شده، غلات تصفیه شده و محصولات لبنی پرچرب دارند سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به مشکل چشمی که به شبکیه چشم آسیب رسانده و بر بینایی مرکزی تاثیر می گذارد، قرار دارند. به این عارضه «دژنراسیون ماکولا وابسته به سن» گفته می شود.

«شروتی دیگ»، عضو تیم تحقیق از دانشگاه بافالو آمریکا، در این باره م اظهار کرد: «درمان دژنراسیون ماکولا عروقی و در مراحل آخر، بسیار تهاجمی و پرهزینه است، و هیچ درمانی هم برای نوع آتروفی آن وجود ندارد و در نهایت موجب نابینایی می شود. از اینرو پیشگیری از این عارضه چشمی بسیار مهم است.»

نتایج نشان می ‌دهد الگوی رژیم غذایی غربی فاکتور پرخطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا است. محققان در این مطالعه احتمال وقوع ابتلا به دژنراسیون ماکولا را در افراد به مدت ۱۸ سال تحت نظر داشتند. «امی میلن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره، گفت: «ما در این مطالعه مشاهده کردیم افرادی که در ابتدای مطالعه مبتلا به دژنراسیون ماکولا نبودند یا بیماری شان در مراحل اولیه بود، و طبق گزارش خودشان رژیم غذایی ناسالم داشتند، در طول ۱۸ سال مطالعه با احتمال بالا نابینایی مواجه بودند.»

دمنوش‌های مفید برای کاهش عوارض آلودگی هوا

متخصص طب ایرانی در خصوص توصیه‌های طب ایرانی و مصرف غذاها در زمان آلودگی هوا، اظهار کرد: مصرف دمنوش گل‌کاوزبان به همراه به‌لیمو کمک زیادی به رفع عوارض سرماخوردگی و آلودگی هوا بر بدن خواهد داشت. در هوای آلوده غلظت بدن انسان بالا می‌رود لذا باید از مصرف مواد غلیظ کننده پرهیز کرد و روی به سمت  مصرف غذاهای سبک بیاوریم.

علیرضا یارقلی ‌با بیان اینکه مصرف غذاهایی مانند ‌حلیم، آش رشته و حبوبات توصیه نمی‌شود، افزود: در هوای آلوده مصرف لبنیات خوب است اما باید از مصرف بیش از حد  این دسته از مواد غذایی پرهیز کنیم. لبنیات پخته شده در غذاهایی مانند فرنی در هوای آلوده موثر خواهد بود. استفاده از انار شیرین، سوپ‌های رقیق و ماءالشعیرهای طبی می‌توانند عوارض هوای آلوده بر بدن را کاهش دهند.  

وی درباره وعده‌های غذایی صبحانه، اظهار کرد: استفاده از زرده تخم مرغ عسلی، مربای به، مربای هویج و شیربادام  برای وعده صبحانه توصیه می‌شود. همچنین ما تاکید  داریم در این روزها از مصرف مواد غذایی شیرین مانند حلوا شکری پرهیز شود لذا این مواد غذایی هضم سختی دارد.  

متخصص طب ایرانی با  تاکید بر تاثیر برخی از دمنوش‌ها و کاهش عوارض آلودگی هوا بر بدن، گفت: استفاده از دمنوش آویشن، بادرنج  بویه و به‌لیمو توصیه می‌شود. همچنین مصرف دمنوش گل‌کاوزبان به همراه به‌لیمو کمک زیادی به رفع عوارض سرماخوردگی و آلودگی هوا بر بدن خواهد داشت.  

وی ‌خاطرنشان کرد: استفاده از مواد ترش و فست‌فودها نیز توصیه نمی‌شود و لازم است به جای مصرف این غذاها از خورشت‌هایی مانند آلو اسفناج و خورشت خلال بادام استفاده کنیم.

کد خبر 401421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثمی NL ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    0 0
    عالی بود ......................عالی