اعداد تنها ملاک تصمیمات کارگروه اضطرار آلودگی هوا نیست

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان گفت: در جلسات کارگروه اضطرار آلودگی هوا تنها اعداد مطرح نیست، بلکه تحلیل‌های مختلف توسط دستگاه‌های مختلف بررسی می‌شود بنابراین هرکس تخصص کار خود را دارد و اظهار نطر درباره آلودگی هوا کار هرکسی نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور شیشه‌فروش در مراسم تقدیر از مشترکین نمونه شرکت گاز استان اصفهان اظهار کرد: توجه به مشترکان نمونه، گام ارزشمندی برای تقدیر از افرادی است که فعالانه در مصرف انرژی کشور مشارکت می‌کنند.

وی افزود: پهنه استان در منطقه خشک و نیمه خشک قرار داشته و متاثر از ۱۷ کانون گرد و غبار است؛ کم بارشی خاصیت این مناطق بوده و میزان بارش استان کمتر از ۱۲۰ میلیمتر بوده و میزان متوسط کشوری ۲۵۰ میلی‌متر است، این میزان در جهان ۸۵۰ میلی‌متر است بنابراین استان با شرایط ویژه طبیعی روبه‌رو است.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان تصریح کرد: پس از شناسایی کانون‌های گرد و غبار به کمک سازمان نقشه بردای و سازمان زمین شناسی، ۶۰ میلیارد تومان بودجه برای کاشت نهال در سطح ۱۰ هزار هکتار از اراضی استان تخصیص داده شده و سه هزار هکتار مالچ باشی در مناطق کویری نیز انجام شده است و بدین شکل سیلاب‌های اول امسال که کانون‌های گرد و غبار را فعال کرده بود کنترل شده و اجازه نداده این گرد به آلودگی اضافه شود.

وی با اشاره به اینکه پائیز و زمستان در اصفهان وارونگی دما را شاهد هستیم، ادامه داد: آلاینده‌هایی که از صنایع و خودروها وارد هوا می‌شود به دلیل شکل‌گیری صنایع در سال‌های گدشته و نیز ازدیاد خودروها در خیابان‌های سطح شهر است بنابراین تصمیم گرفته شد در خصوص حمل‌ونقل شهری و صنعت اقدامات ویژه تا دو سال آینده انجام شود.

شیشه‌فروش با بیان اینکه ۶۸ درصد آلودگی هوا به منابع متحرک بازمی‌گردد، اضافه کرد: با راه‌اندازی مترو روزی ۹۰ هزار سفر در شهر تسهیل شده و صنایع بزرگ نیز ملزم شده‌اند که تا شعاع ۵۰ کیلومتر از شهرها دور شده و دودکش‌های خود را متناسب با استانداردهای زیست محیطی قرار دهند.

وی ادامه داد: نیروگاه‌ها روزانه ۴۰۰ تن گوگرد را در استان تولید می‌کردند که با گازرسانی به آن‌ها این معضل حل شد و در کنار آن تولید بنزین یورو ۴ با نظارت محیط زیست در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با اشاره به آلودگی هوای اصفهان در روزهای اخیر، خاطرنشان کرد: شرایط اضطرار آلودگی هوا را هواشناسی اعلام می‌کند اما گاهی این پیش‌بینی‌ها محقق نمی‌شود بنابراین محیط زیست ملزم به سنجش غلظت آلاینده‌ها است؛ علوم پزشکی نیز اگر تشخیص داد که این میزان آلودگی برای مردم مضر است، درخواست تشکیل کارگروه را می‌دهد.

وی اظهار کرد: برای روز گذشته (یکشنبه) هیچ پیش‌بینی نبود و صبح آلودگی‌ها تجمیع شده بود اما وقتی آلودگی هوا سنجیده شد، کارگروه برای آلودگی امروز (دوشنبه) تشکیل شد.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: در این جلسات تنها اعداد مطرح نیست، بلکه تحلیل‌های مختلف توسط دستگاه‌های مختلف بررسی می‌شود بنابراین هرکس تخصص کار خود را دارد و اظهار نطر درباره آلودگی هوا کار هرکسی نیست.

وی اضافه کرد: مصرف سالانه گاز در استان ۲۱ میلیارد متر مکعب بوده و این میزان مصرف، ۴۱ میلیون متر مکعب گاز CO۲ را در اصفهان تولید می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با تاکید بر اینکه از همه ما ایمن زندگی کردن را خواسته‌اند، افزود: همه شهروندان باید در استفاده از وسائل گرمایشی نکات ایمنی را رعایت کنند تا سال را با کمترین خطر به پایان برسانیم.

کد خبر 401415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.