ثبت اولین سد دو قوسی ایران و جهان در فهرست میراث صنعتی

مدیرکل میراث فرهنگی البرز از ثبت سد امیر کبیر و ثبت برج آب رزکان نو در فهرست میراث صنعتی کشور خبر داد.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام فخرالدین صابری اظهار کرد: پرونده این دو اثر نیمه اول آذرماه در همایش ثبت میراث صنعتی کشور که در استان خوزستان برگزارشد، به ثبت رسید.

وی با اشاره به ویژگی سد امیر کبیر توضیح داد: این سد که در ۲۳ کیلومتری جاده کرج- چالوس واقع شده، اولین سد دو قوسی ایران و جهان است که در سال ۱۳۳۷ شمسی احداث و در سال ۱۳۴۰ شمسی افتتاح شد.

وی اضافه کرد: ارتفاع این سد تا تاج آن ۱۸۰ متر و طول دیواره آن به ۳۶۰ متر می رسد.

این مسئول همچنین به ویژگی برج آبی رزکان نو نیز اشاره کرد و گفت: این برج  اولین مخزن آب شرب کرج محسوب می‌شود  و تنها برج به جا مانده در استان البرز است.

وی با بیان اینکه ارتفاع این برج به عنوان اولین سیستم لوله کشی آب شهری کرج ۱۶ متر است، اضافه کرد: این برج از جنس آجر بوده و استحکام و ایستایی زیادی دارد.

صابری در ادامه بر تشدید نظارت بر فعالیت تاسیسات گردشگری فعال در محورهای مواصلاتی استان خبر داد و گفت: نظارت بر فعالیت واحدهای پذیرایی و اقامتی استان با هدف ارائه خدمات بهینه و نظارت بر چگونگی ارائه این خدمات انجام می گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز ابراز کرد: کمیته نظارت از ابتدای دی ماه تا پایان سفرهای نوروزی به کار خود ادامه خواهد داد .

وی توضیح داد: در این بازدیدها با واحدهای متخلف طبق ضوابط و مقررات برخورد خواهد شد و واحد هایی که خدمات مناسب ارائه می کنند به عنوان واحد نمونه معرفی و مورد تشویق قرار خواهند گرفت.

منبع: ایسنا

کد خبر 401403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.