اجرای برنامه‌های اصلاحی بافت ثامن  براساس رفتارشناسی زائران و شهروندان

رئیس کمیته نظارتی شماره ۴ شورای اسلامی شهر مشهد گفت: برنامه‌های اصلاحی بافت ثامن با توجه به رفتارشناسی زائران و شهروندان انجام می‌شود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، احمد نوروزی اظهار کرد: با اقدام مبتکرانه شهرداری منطقه ثامن، تحقیق جامعی به‌صورت فصلی، از آمار جمعیتی بالایی از زائران و مجاوران حرم مطهر امام رضا(ع) انجام‌شده تا به الگوی دقیق و جامعی از رفتارشناسی فرهنگی اقتصادی مردم و شاخص‌های رضایتمندی آنها برسیم.

وی تصریح کرد: برای اولین بار در تحقیقات انجام‌شده در چنین زمینه‌ای جامعه آماری طرح تحقیقاتی، گروه بزرگی از زائران بومی و غیربومی حرم رضوی را شامل شده که در حجم بسیار وسیع و در مدت‌زمان طولانی، در هر فصل و به‌صورت آنلاین انجام‌گرفته تا اطلاعات به‌دست‌آمده با جزئیات دقیق‌تر و کارایی بیشتر باشد.

نوروزی افزود: با تحقیقات انجام‌شده میانگین زمانی دقیقی از طول مدت زیارت شهروندان و مسافران در هر بار تشرف به حرم رضوی و تعداد دفعات زیارت آنها به دست آمده و درحال تکمیل است. ازجمله اطلاعات مفید استخراج‌شده از طرح تحقیقاتی در جریان، نحوه مسافرت و دسترسی به حرم، میزان استفاده از شبکه حمل‌ونقل عمومی و میزان و نحوه استفاده از اماکن اقامتی تفریحی و تجاری و نحوه استفاده از امکانات خدماتی و رفاهی در منطقه ثامن و سایر مناطق شهر مشهد بوده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه در مطالعات انجام‌شده مشخص‌شده مدت ماندگاری زائران در شهر مشهد به میزان معناداری افزایش‌یافته، گفت: این آمار نشان می‌دهد اقدامات انجام‌شده در سطح شهر برای ایجاد سرگرمی‌های مفید و پر کردن اوقات فراغت زائران تاکنون مثبت بوده و راه درستی را پیموده‌ایم. ازجمله اطلاعات برداشت‌شده از تحقیقات میدانی می‌توان به این نکته اشاره کرد که وفاداری زائر به مقصد تا حدود بسیاری افزایش‌یافته و بیش از ۸۱ درصد زائران شهر مشهد تنها باهدف شهر مشهد و تشرف به حرم امام رضا(ع) اقدام به مسافرت نموده‌اند.

وی ادامه داد: این نکات می‌تواند اطلاعات بسیار مهمی را برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در اختیار مدیریت شهری شهر مشهد و مدیریت کلان استان قرار دهد.

نوروزی گفت: آمار بسیار بالایی از مسافران شهر مشهد تمایل به استفاده از مجتمع‌های تجاری، خرید سوغات، گردش در شهر مشهد و استفاده از فضاهای تفریحی و رفاهی این شهر داشته‌اند. لذا باید به مقوله ایجاد سرگرمی‌های مفید برای زائران بیش‌ازپیش توجه کرد تا رضایت بیشتر آن‌ها را جلب کنیم.

به گفته وی، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بخش اعظمی از زائران و مجاوران برای تشرف به حرم از خودروی شخصی استفاده نکرده و اولویت را برای شبکه حمل‌ونقل عمومی از جمله قطار شهری، خطوط بی‌آرتی و خطوط اتوبوس‌رانی قائل شده‌اند. لذا در این زمینه باید تلاش و دقت بیشتری جهت بهبود کیفیت شبکه حمل‌ونقل عمومی به خرج دهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد با اشاره به آن‌که برخی نکات ریز ازجمله کمبود فضای سبز و یا سرویس‌های بهداشتی در منطقه ثامن سبب افت رضایت زائران و شهروندان شده بود گفت: درحالی‌که در پروژه‌های عمرانی این منطقه سالیانه میلیاردها تومان هزینه می‌شود؛ تأمین چنین امکاناتی با هزینه بسیار اندک به نسبت بودجه عمرانی منطقه کارآسانی است که می‌تواند رضایتمندی زائران و شهروندان را تا درصد بسیار بالایی افزایش دهد لذا پس برای تأمین نظر اقشار استفاده‌کننده از بافت ثامن می‌بایست در برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های ریز و کلان منطقه دقت نظر و بازنگری شود تا امکان تأمین رضایت بیش‌ازپیش هم‌وطنان و شهروندان با کمترین هزینه و با دقت بیشتر در برنامه‌ریزی‌ها فراهم آید.

کد خبر 401372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.