اجرای طرح پیرایش شهری در ۱۶ محور

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان از اجرای طرح پیرایش شهری در ۱۶ محور منتخب مناطق ۱۵ گانه و ناژوان خبر داد و گفت: اجرای این طرح به کاهش اغتشاشات بصری شهری و شلوغی جداره‌های شهر کمک می‌کند.

سیداحمد حسینی نیا در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: معاونت شهرسازی و معماری در چارت جدید ابلاغی از سوی وزارت کشور دارای زیرمجموعه‌هایی بوده که ذیل آن اداره کل نظارت بر ضوابط شهرسازی و اداره کل توسعه شهری و منطقه‌ای است.

وی با بیان اینکه مدیریت کمیسیون‌های ماده صد یکی از زیرمجموعه‌های معاونت شهرسازی و معماری بشمار می‌رود، خاطرنشان کرد: از سال گذشته اداره شهر دوستدار کودک با هدف پیوستن به شبکه جهانی شهرهای دوستدار کودک در این معاونت دایر شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه کمیته شهرسازی اسلامی براساس چارت جدید ابلاغی وزارت کشور در این معاونت تشکیل شده است، گفت: دفتر معماری و طراحی شهری همچنین اداره مطالعات شهری طبق سنوات قبل همچنان در معاونت شهرسازی و معماری فعال است.

وی با اشاره به سبقه تاریخی شهر اصفهان، خاطرنشان کرد: اصفهان از غنای فرهنگی بالایی برخوردار است و در سه دوره تاریخی پایتخت کشور بوده که شکوه معماری آن در در دوران صفویه رقم خورده است.

حسینی‌نیا در خصوص برنامه سنجش‌پذیر شهردار که مباحث شهرسازی و معماری در آن توأم با کیفیت است، گفت: معاونت شهرسازی و معماری که ذیل مدیریت ارشد شهرداری قرار دارد فعالیت خود را براساس برنامه سنجش‌پذیر شهردار که نگاه کیفی به مباحث شهر دارد، انجام داده و همسو با سبقه تاریخی و فرهنگی شهر حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: برای اجرای فعالیت عمرانی در مباحث کیفی، شاید ابتدا براساس ادراک ذهنی و فرمول‌ها طرح یا اثری را طراحی کنیم، اما وقتی وجوه دیگر همچون ارزش‌های اسلامی، فرهنگی و هویتی را بررسی و ارتباط آن را با معماری و شهرسازی تدقیق می‌کنیم، گریزی نداریم که در راستای مباحث کیفی گام برداریم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه در بررسی وجوه کیفی طراحی شهری و معماری از منظر رهیافت‌های نظری دو رویکرد کالبدی و اجتماعی- مکانی مورد توجه است، گفت: در مطالعاتی که دانشگاه‌ها در این راستا انجام داده‌اند به چند مولفه اصلی دست یافته اند که می‌تواند مباحث سنجش و مقوله کیفیت محیطی را تحلیل و ارزیابی کند.

وی تأکید کرد: از جمله این موارد دسترسی و بهم پیوستگی، رعایت اصل ارتباط و دسترسی مسیرها همچنین مولفه راحتی و آسایش شهروندان است؛ اینکه آسایش و آرامش را با طراحی خوب شهری برای شهروندان ایجاد کنیم.

گفت وگوی بین افراد جامعه را به عنوان طراحان شهری و معماری احیا کنیم

حسینی نیا افزود: برای حضورپذیری شهروندان در فضاهای عمومی شهر باید گفت وگوی بین افراد جامعه را به عنوان طراحان شهری و معماری احیا کنیم.

وی گفت: مقوله آخر هویت و حس مکان است، اینکه شهروندان در چه مکانی قرار می‌گیرند و آیا تعلق خاطر به محیط دارند؟ این مباحث در خلق فضاهای شهری بسیار حائز اهمیت است و سعی شده در مجموعه معاونت شهرسازی براساس محوریت برنامه سنجش‌پذیر شهردار اصفهان تبیین شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه در یکسال گذشته پیگیری‌های زیادی برای رسیدن به هدف شهر دوستدار کودک انجام شده است، افزود: اصفهان کاندیدای دریافت نشان شهر دوستدار کودک شده تا حضورپذیری کودکان را در شهر داشته باشیم.

وی ادامه داد: در کنار مباحث ایمنی و امنیت، چارچوب‌ها برای نقش‌پذیری کودکان در برنامه‌ریزی شهری مورد توجه قرار گرفته است.

حسینی‌نیا با بیان اینکه شهرداری اصفهان به عنوان نخستین کاندیدای شهر دوستدار کودک تفاهمنامه‌ای با یونیسف امضا کرده است، گفت: پیگیری‌های صورت گرفته در این راستا منجر به برگزاری یک کنفرانس ملی با حضور شهرداران و اعضای شورای شهر ۳۱ استان کشور با همکاری شهرداری اصفهان، یونیسف، وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد که در این کنفرانس اساتید و حرفه‌مندان عضو شبکه دوستدار کودک تجربیات خود را برای شرکت‌کنندگان تبیین کردند و پیرو آن نگاه کیفی و جریان‌سازی را برای شهر از رده سنی کودکان آغاز کرده‌ایم.

وی از اجرای طرح پیرایش شهری در ۱۶ محور منتخب مناطق ۱۵ گانه و ناژوان خبر داد و گفت: اجرای این طرح به کاهش اغتشاشات بصری شهری و شلوغی جداره‌های شهر کمک می‌کند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: اعتقاد داریم سبک اصفهان را در معماری‌های شهر پیش برده‌ایم، البته شکل‌گیری رفتار در محیط براثر ارتباط بصری رخ می‌دهد، از این رو موضوع پیرایش شهری مورد توجه قرار گرفته تا از طریق فروکاستن زوائد شهری بتوانیم جداره‌ها و نماهای پیوسته و منظمی را در شهر ایجاد کنیم.

حسینی‌نیا با اشاره به شرایط خاص نماسازی ساختمان‌ها در شهر اصفهان گفت: براساس فصل ۱۵ دفترچه ضوابط بازنگری که در تاریخ ۲۳ بهمن ماه سال ۹۰ به شهرداری اصفهان ابلاغ شد، دو موضوع چارچوب اقلیمی و مکتب ومعماری اصفهان مورد تأکید قرار گرفته و خروجی آن به این سمت می رود که باید برای شهر اصفهان رنگی منطبق با اصول تعریف شده و متریال و مصالح استفاده شده در نمای ساختمان ها براساس تعاریف صورت گرفته، باشد.

وی ادامه داد: براساس دفترچه ضوابط بازنگری، در بافت تاریخی شهر برای نمای ساختمان‌ها باید حداقل ۶۰ درصد مصالح آجر با رنگ کرم و بژ باشد که در بافت های غیرتاریخی این میزان حداقل ۵۰ درصد است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان افزود: بافت‌های تاریخی همچون مناطق یک، سه، چهار، پنج و شش همچنین بخشی از منطقه ۱۱ شهر اصفهان است و سایر مناطق شهر مشمول این مبحث نمی‌شود.

وی با بیان اینکه فصل ۱۵ دفترچه ضوابط بازنگری درخصوص طراحی سیما و منظر شهری در حال بازنگری است، افزود: در نمای ساختمان‌های شهر استفاده از چوب تا پنج درصد، سنگ تا ۱۰ درصد و شیشه تا سقف ۲۰ درصد تعریف شده است.

کد خبر 401367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.