بایدها و نبایدهای عمل‌های جراحی‌ کاهش وزن

کاهش حجم معده، توقف جذب کالری‌ها و مواد مغذی توسط دستگاه گوارش، از راهکارهای مورد استفاده در عمل‌های جراحی‌ کاهش وزن است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه راهکارهای موثر برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل به‌شدت در حال افزایش است، به گونه‌ای که بسیاری افراد پا را از رژیم‌های غذایی فراتر گذاشته‌ و به‌ سراغ عمل‌های کاهش وزن می‌روند. انواع مختلفی از جراحی‌های کاهش وزن وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارد، اما آیا این عمل‌های جراحی برای همه افراد مناسب است؟ در ادامه شما را با بعضی از روش‌های جراحی کاهش وزن و تاثیر آن‌ها بر افراد آشنا می‌کنیم:

جراحی کاهش وزن به چه کسانی توصیه می‌شود؟

داوطلبان جراحی کاهش وزن باید مقدار زیادی اضافه وزن داشته باشند. از ویژگی های این افراد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شاخص توده بدنی BMI بیش از ۴۰ (اضافه وزن بیشتر از ۴۵ کیلوگرم)
  • شاخص توده بدنی ۳۵ تا ۴۰ (حدود ۳۶ کیلوگرم اضافه وزن)، ابتلا به دیابت یا سندرم متابولیک، آسم، بیماری‌های قلبی یا وقفه تنفسی در خواب 
  • شاخص توده بدنی ۳۵ تا ۴۰ و ابتلا به نوع خاصی از دیابت یا بیماری‌های سندرم متابولیک

انواع جراحی کاهش وزن

جراحی کاهش وزن دارای انواع مختلفی است؛ در بعضی از جراحی‌ها مانند "معده‌برداری آستینی" (gastric sleeve) و "حلقه‌گذاری معده" (gastric banding)، پزشک اندازه معده را کوچک می‌کند. این عمل‌ها  جزء جراحی‌های محدودکننده محسوب می‌شود. در سایر عمل‌های جراحی مانند "سوئیچ اثنی‌عشری" (تغییر مسیر جریان صفرا) پزشک با قرار دادن راه فرعی در روده باعث جذب کمتر مواد غذایی می‌شود. پزشکان این جراحی‌ها را malabsorptive (اختلال در جذب مواد مغذی دستگاه گوارش) می‌نامند.

اقدامات قبل از عمل جراحی‌ کاهش وزن

پزشک ابتدا آمادگی جسمی و روحی بیمار را برای انجام عمل جراحی بررسی کرده و جوانب مثبت و منفی روش انتخابی را شرح می‌دهد. ترک سیگار، کاهش وزن و کنترل قند خون از جمله اقداماتی ضروری قبل از انجام عمل جراحی است. افراد باید یک هفته قبل از عمل از مصرف آسپرین یا هر نوع مکمل‌های گیاهی حاوی آن پرهیز کرد و ۲۴ تا ۴۸ ساعت پیش از عمل، فقط مایعات شفاف بنوشند. این عمل‌ها با بیهوشی کامل انجام می‌شود.

 روش‌های جراحی کاهش وزن

جراح از روش جراحی باز (برش هشت تا ۱۰ اینچی روی شکم) یا لاپاروسکوپی برای عمل استفاده خواهد کرد؛ در لاپاروسکوپی جای زخم‌ها کوچک‌تر است، عوارض آن کمتر و زمان بهبودی سریع‌تر است.

جراحی بای پس معده

این عمل با ایجاد یک کیسه کوچک به‎‌ عنوان معده جدید برای فرد داوطلب انجام می‌شود؛ در این عمل با برش روده کوچک در قسمت بالای معده، اتصال یک انتهای آن به کیسه کوچک معده و انتهای دیگر به ادامه روده کوچک در پایین معده اصلی، شکل "Y" ایجاد می‌شود. در جراحی بای پس معده، معده اصلی همچنان وجود دارد که نقش آزاد کردن آنزیم‌های پانکراس را برای کمک به هضم مواد غذایی خارج‌شده از کیسه کوچک، بر عهده دارد. پزشکان در اکثر موارد از لاپاراسکوپی برای انجام این عمل استفاده می‌کنند.

 معده‌برداری "آستینی"

در این عمل، جراح حدود ۷۵ درصد معده فرد را خارج کرده و معده‌ای به شکل لوله یا آستین ایجاد می‌کند که همچنان به روده کوچک متصل است. بعد از عمل، معده تنها می‌تواند حدود ۵۶ تا ۸۵ گرم ماده غذایی را در خود جای دهد که این امر با احساس سیری سریع و کاهش حس گرسنگی همراه است، زیرا بیشتر بافت‎هایی که هورمون گرسنگی یا "گرلین" تولید می‎کند، برداشته می‌شود. این روش جراحی برگشت‌پذیر نیست.

 حلقه‌گذاری قابل تنظیم معده 

در این عمل جراح یک حلقه سیلیکونی قابل بادشدن را در قسمت بالای معده قرار می‌دهد؛ سپس پزشک این حلقه را باد کرده و قسمتی از معده را فشرده می‌کند تا یک کیسه کوچک با دهانه باریک در این اندام ایجاد کند. او برای انجام این کار از لاپاروسکوپ استفاده می‌کند. پس از انجام این عمل، غذا به دیواره معده فرد فشار آورده و برای کاهش اشتها، سیگنال‌هایی را به مغز ارسال می‌کند. در این شیوه جراحی در صورت لزوم می‌توان حلقه را مجدداً تنظیم یا حذف کرد.

 خوردن بعد از جراحی کاهش وزن

پس از عمل کاهش وزن، ابتدا افراد باید از رژیم غذایی حاوی مایعات پیروی کنند، اما بعد از چند هفته، مصرف غذاهای جامد بلامانع است. آن‌ها باید برای تهیه برنامه غذایی به یک متخصص تغذیه آشنا به جراحی‌های کاهش وزن مراجعه کنند. این افراد دیگر نمی‌توانند غذاهایی که پیش از عمل مصرف می‌کردند را در رژیم غذایی خود جا دهند. آن‌ها باید حجم وعده‌ها و میزان کالری دریافتی را کاهش داده و از دریافت مواد مغذی کافی اطمینان حاصل کنند.

 تغییر سبک زندگی بعد از جراحی

ماندگاری نتایج عمل و لاغر ماندن، نیازمند یک تعهد طولانی‌مدت است. بنابراین لازم است افراد تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کرده و نسبت به آن‌ها پایبند باشند. این افراد باید در طول روز وعده‌های غذایی کوچک میل کرده و تغذیه مناسب و ورزش را به عادت روزانه خود تبدیل کنند.

 خطرات جراحی کاهش وزن

کلیه عمل‌های جراحی خطراتی را به همراه دارد. اما برای جراحی کاهش وزن، عوارض جدی کمتری وجود دارد. افراد مسن‌تر، دارای سابقه ترومبوز ورید عمقی (لخته‌شدن خون) و اضافه وزن زیاد در معرض خطر بیشتری قرار دارند؛ بهترین راه برای جلوگیری از عوارض جراحی‌های کاهش وزن این است که فرد پس از انجام عمل تا مدت معلوم، تحت نظر پزشک بوده و به برنامه رژیم غذایی تجویز شده پایبند باشد.

کد خبر 401346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.