گزارش آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی شهر اصفهان ارائه شد

گزارش آخرین روند پیشرفت پروژه‌های عمرانی شهرداری اصفهان در یکصد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر ارائه شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایرج مظفر، معاون عمران شهری شهردار اصفهان در این جلسه با بیان اینکه در مجموعِ پروژه‌های فعال، ۳۱۵ قرارداد با مبلغ ۶۵۲ میلیارد تومان در مناطق ۱۵گانه انعقاد شده است، اظهار کرد: بودجه عمرانی سال گذشته دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که این میزان امسال به دو هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

مظفر با اشاره به اینکه بودجه خالص عمرانی سال گذشته یک هزار و ۱۳۵ میلیارد تومان بود و امسال این مبلغ به یک هزار و ۸۲۲ میلیارد تومان با ۶۳ درصد افزایش، رسیده است، افزود: در هشت ماهه سال جاری، بیشترین درصد جذب بودجه متعلق به منطقه شش با ۷۲ درصد بوده و کمترین درصد نیز در منطقه دو با ۱۴ درصد تحقق یافته است.  

وی تصریح کرد: ۲۲ درصد پروژه‌های جدید، ۶۲ درصد پروژه‌های مستعد مانند آسفالت و پیاده‌رو و ۱۹ درصد پروژه‌های تکمیلی که در ادامه سال گذشته بوده، تاکنون تامین اعتبار شده است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه پروژه‌های شاخص شهری بر مبنای سیاست شهرداری برای انجام کارهای بزرگ طرح‌ریزی شده‌اند، ادامه داد: با جلساتی که برگزار شد یک سیاست‌گذاری برای اولویت‌بندی انجام حلقه حفاظتی طرح‌ریزی شد و اولویت یک از کارخانه قند تا اتصال آن به بلوار فرزانگان به طول ۹ کیلومتر و ۳۵۰ متر مشخص شد که تا پایان سال ۹۹ به اتمام خواهد رسید؛ در این قطعه تقاطع آفتاب که شامل احداث رینگ در منطقه ۱۴ و احداث بلوار فرزانگان است، تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و ترافیک سنگینی که در بلوار بعثت و شمال شرق اصفهان وجود دارد و دغدغه دیرینه مردم بود حل خواهد شد و ما هم با تمام سختی‌ها امیدواریم که بتوانیم این پروژه را تا آخر سال تمام کنیم.

وی اضافه کرد: تقاطع نصف جهان نیز طبق برنامه ۱۸ ماهه تقریباً ۳۸ درصد پیشرفت داشته و عملیات آزادسازی آن توسط منطقه ۱۵ در مسیر بین کارخانه قند تا اردستانی که حدود شش کیلومتر خواهد بود، درحال انجام است؛ قرار بود در نیمه دوم اجرای این پروژه را آغاز کنیم که متأسفانه مقداری این برنامه با تأخیر مواجه شده است.

مظفر خاطرنشان کرد: در اولویت دوم، از اتوبان ذوب آهن به سمت شرق زندان یک پل احداث می‌شود و از پشت آمادگاه ارتش کنار کارخانه سیمان اصفهان رد شده و به کمربند جنوب سپاهان‌شهر و به پل مقابل سیتی سنتر وصل می‌شود که طول این مسیر ۱۶ کیلومتر بوده و در منطقه پنج و ۱۳ قرار می‌گیرد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در اولویت دوم قرار گرفتن این پروژه به‌خاطر ترافیک سنگین اتوبان شهید دستجردی در کنار پارک صفه بود تا با افتتاح آن خودروها از همانجا در شرق زندان اصفهان به پشت آمادگاه ارتش وصل شده و به سمت کمربندی جنوب سپاهان‌شهر حرکت کنند.

وی درخصوص اولویت سوم این پروژه‌ها گفت: این پروژه در غرب اصفهان خواهد بود، یعنی بخش منطقه دو، ۹ و خمینی‌شهر که عمده آن در خمینی شهر بوده و باید جلساتی با استانداری برای حل آن گذاشته شود؛ چون این پروژه چندان در اختیار شهرداری اصفهان نبود در اولویت سه قرار گرفته است.

مظفر اظهار کرد: اولویت چهارم، تعریض کمربندی شرق است؛ یعنی از پل راهداران، سیتی سنتر تا اراضی راه آهن و تعریض کمربندی شرق و نیز  اتصال آن به کارخانه قند که کیلومتر صفر می‌شود؛ آزادسازی عمده این بخش مربوط به ارتش بوده و قسمت‌هایی از کمربندی نیز فضای سبز شهری را شامل می‌شود.  

معاون عمران شهری شهردار اصفهان ادامه داد: اولویت پنجم نیز در قسمت شمال و در مجاورت شهرهای دولت آباد و خورزوق و در منطقه ۱۲ قرار دارد که ادامه رینگ در منطقه ۱۴ را به میدان استقلال وصل می‌کند.

وی تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها تکمیل این پنج اولویت حداقل پنج سال زمان خواهد برد و با توجه به شرایط بودجه و شرایطی که شهرهای اطراف دارند باید جلساتی برای هماهنگی موضوعات برگزار شود.

مظفر خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ تعداد ۱۷ قرارداد با مبلغ بالای ۱۶۰ میلیارد تومان برای مرکز همایش‌ها منعقد شده و پیشرفت پروژه در یک سال و نیم گذشته تقریباً از ۴۵ درصد به ۷۵ درصد رسیده است؛ امیدواریم با تمام سختی‌های موجود تا پایان ۹۹ سالن مرکز همایش‌ها به سرانجام برسد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان درباره پروژه میدان امام علی (ع)، افزود: این پروژه سه فاز بود که فاز نخست آن مربوط به مباحث ترافیکی و زیرگذر است و فاز دوم میدان اصلی، بدنه‌سازی و فضای چندمنظوره بود؛ در این پروژه بحث بهره‌برداری دارد و سیاست‌گذاری یکی از مشکلات موجود است؛ با این حال با پیش‌بینی انجام شده، چند پروژه مشارکتی منعقد می‌شود تا آزادسازی میدان جلوخان مسجد جامع انجام شده و این میدان تکمیل شود.

وی تصریح کرد: اولویت در پروژه امام علی(ع) تکمیل پروژه تجاری زرین است که جانمایی آن مشخص شده و اخیرا مناقصه به ارزش ۵۰ میلیارد تومان انجام شده تا این مجموعه با حدود ۳۲ هزار متر مربع زیربنا، تقریبا ۱۲ هزار متر مربع تجاری داشته باشد.

مظفر ادامه داد: کل هزینه انجام شده در میدان امام علی (ع) ۳۳۰ میلیارد تومان بوده که شامل ۱۲۵ میلیارد تومان هزینه عمرانی، ۵۶ میلیارد تومان تاسیسات شهری و حدود ۱۹۶ میلیارد آزادسازی می‌شود.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اشاره به احداث پل‌های تقاطع بلوار رضوان، اضافه کرد: باید لوپ‌های این پروژه تکمیل شود که در این خصوص قراردادی با سازمان عمران به مبلغ دو میلیارد منعقد شده که اکنون ۷۳.۵ درصد پیشرفت داشته است و امیدواریم برای یک ماه آینده تکمیل شود.

وی درباره پروژه سالن گلستان شهدا نیز گفت: این پروژه قرار بود با مشارکت بنیاد شهید و استانداری ساخته شود، اما متأسفانه همه هزینه‌های آن به گردن شهرداری افتاد و بنیاد شهید به غیر از اسکلت‌سازه‌ای آن، بقیه کارها یعنی فنداسیون و پارکینگ بتنی را شهرداری انجام داد و اکنون نیز نازک‌کاری سالن با ۵۸ درصد پیشرفت درحال انجام شدن است؛ در این پروژه به دلیل مشکلات فنی در سازه، هشت درصد از برنامه عقب هستیم، با این حال قرار است در اوایل سال آینده تکمیل شده و در اختیار مردم قرار بگیرد.  

مظفر ادامه داد: پیشرفت تقاطع غیرهمسطح شهید روح‌الامین بود که در مقابل مرکز همایش‌ها قرار دارد، ۱۹ درصد از برنامه عقب‌مانده که این درصد تاخیر به دلیل آزادسازی‌هایی است که باید انجام شود.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان تصریح کرد: آزادسازی بلوار فرزانگان به خوبی انجام شده و با ۷۳ درصد پیشرفت تاکنون، اگر آزادسازی‌های آن به‌طور موفقیت‌آمیز انجام شود ما نمی‌توانیم تقاطع آن را به طول شش کیلومتر تا ۲۲ بهمن بهره‌برداری کنیم.

وی ادامه داد: تاخیر در پروژه تقاطع آفتاب با حدود دو کیلومتر رینگ همراه است، تاخیر در پیشرفت آن به دلیل آزادسازی بوده و مقداری هم به دلیل عملیات خاکی زیاد آن است که همین امر نیاز به ماشین آلات فوق‌العاده را به دنبال دارد و کوچک‌ترین تغییرات بر روی برنامه‌ها اثرگذار خواهد بود؛ با این حال قسمت‌هایی از آن که برای برقراری ترافیک نیاز است تا پایان سال انجام خواهد شد.

مظفر خاطرنشان کرد: امیدوارم تقاطع نصف جهان در مجاورت کارخانه قند در پایان زمان پیش‌بینی ۱۸ ماهه خود به اتمام برسد تا ورود کامیون‌ها به داخل منطقه ۱۵ به واسطه آن حذف شود.  

معاون عمران شهری شهردار اصفهان گفت: در پروژه محور میانی چهارباغ طبق برنامه پیش‌رفته و از جدول زمانبندی عقب نیستیم؛ نوع کار اقتضا می‌کند که با میراث و مراجع ذی‌ربط هماهنگ باشیم و آرام آرام کار کنیم و سرعت کار متناسب با برنامه باشد؛ اگر مشکلی نباشد این پروژه تا پایان سال تمام می‌شود.  

وی اظهار کرد: فاز نخست احداث پایانه قدس تمام شده و فاز دوم نیز تا یک ماه دیگر به پایان می‌رسد و فضای ۱۲ هزار متری آن می‌تواند مورد استفاده اتوبوس و خودروهای سواری قرار گیرد؛ خط یک احداث پایانه مجاور صفه نیز رو به اتمام است.

کد خبر 401343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.