شاخص کیفی هوا چقدر گویای «وضعیت واقعی» آلودگی هوای اصفهان است؟

شاخص کیفی هوا عددی است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده‌ها و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد؛ باوجود این برخی روزها به رغم غبارآلود بودن هوای شهر، کیفیت هوا سالم اعلام می شود یا در روزهایی که هوا برای گروه‌های حساس ناسالم است شاخص‌های کیفی برخی ایستگاه‌های پایش شرایط بسیار ناسالم را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهانی‌ها آذر امسال آلوده ترین روزها و ماه سال را تجربه کردند؛ براساس اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست استان از ابتدای این ماه تاکنون ۱۲ روز ناسالم برای گروههای حساس، پنج روز ناسالم برای عموم و هشت روز قابل قبول "سالم" به ثبت رسیده است. 

روزهای سالم و ناسالم براساس میانگین شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) مشخص می‌شود که معیاری برای اندازه گیری غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا از جمله منوکسید کربن، دی اکسیدگوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، ازون و ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ و ۲.۵ میکرون است. 

با وجود این برخی از روزها به رغم غبار آلود بودن، شرایط کیفی هوا براساس میانگین شاخص ها سالم اعلام می شود در حالی که شهروندان غبار سیاه آلودگی را با چشم می بینند و آلاینده ها را نفس می کشند. 

این در حالی است که گاهی نیز بر اساس همین شاخص ها هوا در شرایط ناسالم برای گروههای حساس گزارش شده اما شاخص کیفی برخی ایستگاه های پایش وضعیتی بسیار ناسالم را نشان می دهد. 

از سوی دیگر تفاوت آمار و ارقام میانگین شاخص های کیفی هوای اداره کل محیط زیست و شهرداری اصفهان نیز گاهی چالش برانگیز است. 

در حال حاضر ۲۰ ایستگاه پایش کیفی هوا در سطح شهر اصفهان فعال است که از این شمار اداره کل محیط زیست ۱۱ ایستگاه، شهرداری اصفهان ۹ ایستگاه و اداره کل هواشناسی یک ایستگاه دارد. 

هر کدام از این سازمان ها آماری متفاوت از وضعیت کیفی هوای کلانشهر اصفهان ارائه می کنند در حالی که محیط زیست متولی و مسئول اعلام شرایط کیفی هوا است و این آمار متفاوت سبب سردرگمی و نارضایتی  شهروندان شده است.

 روز یکشنبه ۲۴ آذرماه با وجود آلودگی هوا مدارس تعطیل نشد چرا که براساس اعلام هواشناسی وضعیت کیفی هوا در این روز ناسالم برای گروههای حساس پیش بینی شده بود و شنبه شب گذشته کمیته اضطرار آلودگی هوا برای تصمیم گیری درباره تعطیلی مدارس جلسه ای تشکیل نداد.

این در حالی بود که از بامداد روز یکشنبه براساس شاخص های کیفی، هوای کلانشهر اصفهان در وضعیت ناسالم برای عموم قرار گرفت و در ساعات اولیه صبح با توجه به تردد خودروها میانگین شاخص آلودگی هوا افزایش یافت؛ این وضعیت واکنش شدید شهروندان را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشت. 

به گفته حجت الله علی عسگریان، کارشناس مسئول هواشناسی استان  شاخص کیفیت هوا در روز یکشنبه واقعی نبوده است چرا که  مه غلیظ و رطوبت جو صبح روز گذشته سبب شد که میانگین شاخص آلودگی هوا کمی از وضعیت واقعی بالاتر نشان داده شود در حالی که براساس پیش بینی ها کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است. 

حال با وجود این مسائل سوالاتی مطرح است از جمله اینکه آیا شاخص کیفیت هوا گویای وضعیت واقعی آلودگی هوای کلانشهر اصفهان است؟ میزان خطا در این آمار و ارقام چه قدر است؟ آیا این شاخص ها با یک عدد پایین تر و بالاتر می تواند بیانگر شدت آلودگی، سالم و ناسالم بودن هوا باشد؟ 

بابک صادقیان، مدیر امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: این شاخص‌ها ضابطه و دستور العمل دارد؛ شاخص بین صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۰ تا ۱۰۰ قابل قبول "سالم"، ۱۰۰ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروههای حساس، ۱۵۰ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم و شاخص ۲۰۰ بسیار ناسالم است، از شاخص ۳۰۰ کیفیت هوا در وضعیت هشدار قرار می گیرد. 

وی می افزاید: چاره ای جز پذیرفتن این اعداد به عنوان شاخص و معیار کیفیت هوا نیست زیرا در تمام علوم باید سطحی را برای اندازه گیری مشخص کرد؛ شاخص کیفیت هوا نیز برای تصمیم گیری‌ها اینگونه تعیین شده است. 

مدیر امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان می گوید: اگر دو سه روز متوالی شاخص کیفی هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس باشد مفهوم یک روز ناسالم برای عموم با میانگین  را دارد؛ در جلسه کارگروه استانی هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا این موارد بررسی می شود. محیط زیست و مرکز بهداشت در خصوص اعداد و ارقام و تاثیر این شاخص‌ها صحبت می کنند. 

بیشتر بخوانید:

وی اظهار می کند: اگر مصوبات کارگروه های قبلی را بررسی کنید در برخی روزها میانگین شاخص کیفی هوا  ۱۳۵ بوده اما تعطیل شده است ؛ بنابراین باید روزهای قبل از آن بررسی کرد.  

صادقیان با بیان اینکه تکرار شدن یک وضعیت معیاری برای تصمیم گیری است، می افزاید: برای تعطیلی مدارس در روز یکشنبه جلسه ای نداشتیم اما اطلاع رسانی کردیم‌؛ با توجه به پیش بینی و هشدار هواشناسی مبنی بر وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و علوم پزشکی اعلام شد اما اینکه چرا به یکباره اعداد فراتر رفت سوالی است که باید از هواشناسی پرسید. 

این کارشناس خاطرنشان می کند: شش پارامتر آلایندگی برای شاخص کیفی هوا اندازه گیری می شود که شامل چهار گاز  و دو نوع ذرات معلق است و به ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون و زیر ۲.۵ میکرون تقسیم می شود. 

صادقیان می‌گوید: بررسی‌ها نشان می دهد هم اکنون بیشترین تاثیر آلودگی هوای کلانشهرها ناشی از وجود ذرات معلق pm ۲‌.۵ است؛ هر جا که آلاینده‌های هوا را اندازه گیری می‌کنیم pm۲.۵ بیشترین اثر را در افزایش شاخص آلودگی هوا دارد. 

مدیر امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان تصریح می کند: وجود این ذرات ناشی از مصرف سوخت است و به شدت  فرآیندهای کارگاهی، صنعتی و تولیدی و منابع آلاینده بستگی دارد با وجود این سهم حمل و نقل در آلودگی هوا غالب است.

کد خبر 401334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.