چالش‌های حمل و نقل عمومی در کلانشهر اصفهان

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، به منظور تعامل و پاسخگویی به مسائل ترافیکی از ۲۶ آذرماه تا ۲۹ دی ماه اقدام به برگزاری تریبون تخصصی با حضور دانشجویان کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخستین تریبون تخصصی دانشجویان دانشکده حمل و نقل و عمران شهری شامگاه گذشته -۲۴ آبان ماه- در دانشگاه اصفهان با حضور مدیران، اساتید و دانشجویان در محل این دانشکده برگزار شد، در  این جلسه که در جریان سلسله نشست‌های تخصصی حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری برگزار شد قبل از طرح سوالات دانشجویان، جواد شعرباف، مشاور عالی شهردار اصفهان با اشاره به قوانین مصوب سال‌های ۸۶ و ۸۷، گفت: بر این اساس قوانین با اصلاح نحوه تخصیص اعتبارات حاصل از یارانه سوخت، باید سالانه چهار هزار میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی کشور کمک ‌می شد، اما این امر محقق نشد.

وی با اشاره به آشنایی با مسائل شهری و تجربه ۴۰ ساله در حوزه مدیریت شهری، افزود: امروز حمل و نقل عمومی و مسئله محیط زیست، اولویت کلانشهرها است در حالی که با افزایش میزان تورم تامین اعتبار پروژه‌ها عملا ممکن نیست.

مشاور عالی شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: خط یک مترو اصفهان با ۱۵ کیلومتر طول و ۲۰ ایستگاه، در ۱۶ سال و تا آخر سال ۹۶ با صرف ۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و وام ۵۰۰ میلیارد تومانی به بهره‌برداری رسید.

شعرباف با بیان اینکه ساخت هر کیلومتر مترو در زیر زمین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، عنوان کرد:  بودجه عمرانی شهرداری دو هزار میلیارد تومان است در حالی که طول خط درون شهری مورد نیاز کلانشهر اصفهان ۱۰۰ کیلومتر است.  طول خط مورد نیاز برای بیرون از شهر نیز ۱۵۰ کیلومتر است که متولی اجرای آن وزارت راه و شهرسازی و دولت است.

مشاور عالی شهردار اصفهان تاکید کرد: ۷۰ درصد از میزان جابه‌جایی‌ها در شهر باید با حمل و نقل عمومی انجام شود و از این میان مترو باید سهم ۲۰ تا ۳۰ درصدی در جابه‌جایی و انتقال مسافر داشته باشد، اما چنین استانداردی رعایت نشده است.

شعرباف گفت: سیاست مشخصی در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی وجود ندارد یا اگر سیاستی نیز باشد اجرایی نمی‌شود، به علاوه درآمد شهرداری‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده در حالی که هزینه‌ها سه برابر شده است.

وی اظهارکرد: شهرداری در این شرایط باید به ناچار از پروژه‌های فاینانس یا اوراق مشارکت، تامین درآمد کند که استفاده از این دو نیز به دلیل استقبال کم مردم از اوراق  مشارکت و تخصیص نیافتن وام با مشکلاتی مواجه است.

مشاور عالی شهردار اصفهان تصریح کرد: با وجود این شرایط، با حمایت‌های بی دریغ شورای اسلامی شهر، حمایت مدیریت شهری پروژه ساخت خط دو مترو در ۱۴.۵ کیلومتر فعال است که باید براساس یک زمان بندی مشخص به بهره‌برداری برسد تا توجیه اقتصادی داشته باشد و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

شعرباف با بیان اینکه مترو وسیله‌ای ایمن، پاک و سریع برای جابجایی تعداد زیادی مسافر است، تاکید کرد: کلانشهرهایی که جمعیت آنها بیشتر از یک میلیون نفر است باید زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی خود را توسعه دهند.

وی تاکید کرد: هزینه نگهداری زیرساخت‌های حمل و نقلی نیز بسیار سنگین است و تنها درصدی از این هزینه از مسافران دریافت می‌شود، امیدواریم شرایط اقتصادی کشور بهبود پیدا کند و بازه پروژه‌های توسعه حمل و نقل عمومی و احداث خط دو مترو زیاد طولانی نشود زیرا در غیر این صورت توجیه اقتصادی ندارد.

مشاور عالی شهردار اصفهان گفت: منشا آلودگی هوا که امروز و در این ساعت با آن مواجه هستیم، مجموعه‌ای از این عوامل است و چنانچه این مسائل رفع نشود همچنان در جابه‌جایی با مشکل مواجه خواهیم بود.

لزوم توجه به حمل و نقل یکپارچه

در ادامه جلسه علیرضا صلواتی، معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: سیاست های چند دهه گذشته موجب کاهش تعداد مسافران حمل و نقل عمومی شده است و زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و ریلی شهر زمانی که هزینه‌ها بسیار پایین‌تر بود، فراهم نشد.

وی خاطر نشان کرد: امروزه شهر اصفهان با توجه به نگرش انسان محور به دنبال گسترش پیاده‌روسازی است و دیگر خیابان سازی و تعریض خیابان پاسخگوی نیاز شهرها نیست.

معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان عنوان کرد: مبنای شهرسازی شهرهای آمریکا خودرو محور است در حالی که شهرسازی شهرهای اروپایی متراکم و برمبنای استفاده از وسایل حمل و نقل کوچک است، اما شهرهای کشور شهرسازی اروپایی بر مبنای فرهنگ ترافیکی آمریکایی دارد.

صلواتی افزود: با به کارگیری این روش بسیاری از بافت‌های فرسوده شهرها تخریب شده است و اکنون به سمت بازآفرینی رفته‌ایم.

وی اظهار کرد: زمانی مسیریاب‌ها و استفاده از اسنپ و تپسی راه حلی برای کنترل ترافیک کلانشهر تهران بود اما این دو راهکار به دلیل حجم بالای ترافیک دیگر کارایی چندانی ندارد.

معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با تاکید بر لزوم توجه به حمل و نقل یکپارچه و فراهم آوردن زیرساخت‌ها، گفت: استفاده از دوچرخه، اتوبوس، مترو و پیاده‌روی شهروندان میزان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را افزایش می‌دهد.

جامعه پویا نیازمند حمل و نقلی پویا است

امیر احمد زندآور رئیس کمیسون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه با بهره‌برداری از خط یک مترو روزانه ۸۰ هزار نفر از مترو استفاده می‌کنند، گفت: ۵.۵ کیلومتر از خط یک مترو به دلیل هزینه سنگین ناتمام مانده است زیرا ساخت هر خط مترو در زیر زمین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد در حالی که چنانچه بودجه مورد نیاز محقق شود، ظرف مدت یکسال مقدار باقی مانده از خط یک مترو اصفهان تکمیل می‌شود.

رئیس کمیسون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان خاطر نشان کرد: ساخت خط دو مترو از سمت دارک و زینبیه آغاز شده و سه تا چهار ایستگاه پیشروی داشته است، به علاوه از سمت خمینی شهر نیز فعالیت در ایستگاه‌های داخلی شروع شده است.

زندآور تاکید کرد: ساخت مترو و تامین هزینه آن به عهده دولت است اما به دلیل مشکلات اقتصادی این امکان وجود ندارد بنابراین به منظور تامین هزینه ساخت مترو، اوراق مشارکت اسلامی طی سه مرحله و به مبالغ ۵۰۰ و ۶۰۰ میلیارد تومان خریداری شده است.

وی تاکید کرد: شورای اسلامی شهر با تمامی توان خود از اجرای خط دوم و سوم قطار شهری اصفهان و مطالعات آن حمایت می‌کند.

رئیس کمیسون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: دغدغه‌های جدی در زمینه حمل و نقل عمومی وجود دارد و هزینه‌های خرید اتوبوس و نگهداری از زیرساخت‌های حمل و نقلی افزایش پیدا کرده است که نیازمند توجه بیشتر مدیران، مسئولان و مردم نسبت به حمل و نقل عمومی است.

زندآور اظهار کرد: شهر اصفهان با جمعیتی بالای دو میلیون نفر، ۶۳۰ هزار خانوار، ۸۰۰ هزار خودرو و ۱۱۸۰وسیله نقلیه که از اطراف وارد شهر می شوند، توان تحمل این بار را ندارد و خیابان سازی و تعریض خیابان کارساز نیست.

وی ادامه داد: مسائل حمل و نقلی و فرهنگی باید در راس برنامه‌های شهری باشد تا دغدغه‌ها و مسائل در این حوزه رفع شود و در این جلسات می‌تواند راهکارهای ارزشمندی برای بهبود شرایط ارائه شود زیرا جامعه پویا نیازمند حمل و نقلی پویا است تا شهروندان از وسایل راحت، ایمن و ارزان استفاده کنند.

در بخش دوم جلسه، دانشجویان به ارائه سوالات خود پرداختند؛ آلودگی ناوگان اتوبوسرانی، ساخت پارکینگ‌های عمومی در خیابان‌های شلوغ، زمینه‌های ارتباط بیشتر دانشگاه با سازمان‌ها برای انجام پژوهش‌های کابردی، مشکلات مسیرهای دوچرخه‌سواری در شهر، امکان ساخت اتوبوس به جای خرید آن از جمله سوالات مطرح شده بود.

پس از طرح سوالات، مسئولان حاضر در جلسه به بیان توضیحات خود پرداختند.

تایید ساخت تراموا در یکی از کریدورهای شهر

قدرت افتخاری، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه در خصوص سوالات مطرح شده درباره ناوگان اتوبوسرانی، گفت: ۵۰ سال شرکت واحد اتوبوسرانی به صورت غیر علمی اداره شده است و زیرساخت‌های علمی و مکانیزه برای ثبت و ضبط اطلاعات وجود ندارد در حالی که ثبت این اطلاعات نیاز به تجهیزات دارد.

وی افزود: طی دو سال گذشته اقداماتی برای برطرف کردن مشکلات و ناملایمات انجام شده است، ۴۳۰ دستگاه اتوبوس با عمر فعالیت سه تا چهار سال در قلعه شور متوقف بود که از آن جمله ۱۵۰ دستگاه اتوبوس گاز سوز بودند.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه ادامه داد: سطح علمی دانشگاه ظرفیت لازم برای ساخت اتوبوس را دارد تا بتوان قطعاتی مثل گیریبکس را در داخل کشور ساخت، اما استفاده نکردن از این ظرفیت جای تامل دارد.

افتخاری تاکید کرد: عمر متوسط ناوگان اتوبوسرانی پنج سال است، اما در حال حاضر  عمر متوسط ناوگان ۱۰ سال است که نمی‌توان با این میزان فعالیت انتظار استاندارد یورو چهار و یورو پنج را از ناوگان داشت با این حال ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دودزا از سیستم حمل و نقلی خارج شده، اما اتوبوسی در ازای آن جایگزین نشده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر سازمان اتوبوسرانی، ۱۳۰ دستگاه اتوبوس با استاندارد یورو چهار، ۳۰۰ دستگاه با استاندارد یورو سه و ۸۰۰ دستگاه با استاندارد یورو دو در اختیار دارد، اما اتوبوس‌هایی نیز وجود دارد که وضعیت مناسبی ندارند.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه گفت: انتخاب اتوبوس به عنوان وسیله‌ای برای جابه‌جایی اهمیت زیادی دارد بدین معنا که بسیاری از شهروندان تنها مجبور به استفاده از اتوبوس هستند زیرا زیرساخت‌های شهری برای استفاده مردم از سایر وسایل حمل و نقل عمومی مهیا نیست.

افتخاری ادامه داد: زمانی مکان ایستگاه اتوبوس، ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر بالاتر از تقاطع انتخاب می‌شد اما امروز با وجود همه مسائل مکان ایستگاه اتوبوس بر سر تقاطع‌های انتخاب می‌شود تا ارتباط و اتصال بین مبدا، وسایل حمل و نقل عمومی و مقصد سفر به شکل بهتری فراهم شده و بدون وقفه باشد.

وی عنوان کرد: میلیاردها تومان صرف تهیه طرح‌های تفصیلی می‌شود اما زیرساخت‌های مناسبی برای اراضی مدنظر در طرح پیش بینی نمی‌شود که نتیجه آن نبود امکانات مناسب برای جابه‌جایی و آلودگی هوا است.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با اشاره به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر وضعیت مطالعات در خصوص تراموای شهر اصفهان، گفت: مطالعات مربوط به ساخت تراموا در قالب مطالعات جامع حمل و نقل شهر اصفهان انجام شده است، توجه به ساخت تراموا موجب ایجاد تنوع در سیستم حمل و نقل عمومی می‌شود.

افتخاری افزود: ساخت تراموا در یکی از کریدورهای شهر به تایید وزارت کشور رسیده است.

معاونت حمل و نقل و ترافیک آماده همکاری با دانشجویان است

جمشید لقایی، رئیس گروه مطالعات حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان آخرین در ادامه این جلسه به دانشجویان توصیه کرد به سایت شهرداری اصفهان مراجعه کنند و از میان ۱۳۶ عنوان پژوهشی موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنند و در سایت مدیریت دانش لیست کامل پروژه‌ها را ببینند.

وی خاطر نشان کرد: این سازمان با همه دانشگاه‌ها تفاهم نامه همکاری داشته و برنامه‌هایی برای حمایت مالی و معنوی از پایان نامه‌های دانشجویی دارد. دانشجویان می‌توانند با مراجعه به محل معاونت از داده‌ها و اطلاعات این سازمان برای پیشبرد پژوهش‌های خود استفاده کنند.

رئیس گروه مطالعات حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به مسیرهای دوچرخه سواری، افزود: توجه به شرایط اصفهان، توسعه سریع این مسیرها اهمیت زیادی دارد، اخیرا نیز مسیری در طول خیابان عباس آباد برای تردد دوچرخه انتخاب شد که محل پارک غیر مجاز خودرو بود اما با مقاومت‌هایی در درون و بیرون شهرداری و مقاومت‌های مردمی مواجه شده است.

لقایی افزود: فرهنگ‌سازی و ترغیب مردم به رعایت حقوق دیگران در این راستا اهمیت زیادی دارد و باید به سطحی برسیم که شهروندان با پایبندی به اصول رفتاری قوانین را رعایت کنند.

کد خبر 401327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.