لیاخوف کجایی؟

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

روایت مجید انصاری از جزئیات رایزنی با اعضای شورای نگهبان

مجید انصاری درباره جزئیات جلسه با شورای نگهبان گفت: در جلسه‌ای که با اعضای شورای نگهبان داشیم، من جمع‌بندی‌های خودم را که طی یک مدت طولانی از جمله زمان حضورم به عنوان معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، درباره آسیب‌شناسی مجلس و مشکلاتی که درباره مجلس وجود دارد، می‌خواستم ارائه کنم که بعضی از این موارد می‌توانست در روند بررسی و تائید صلاحیت‌ها موثر باشد.عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: گزارش من یک گزارش تفصیلی بود که شامل اشکالات به وجود آمده در ادوار مختلف مجلس و کاهش اثرگذاری قوه مقننه و نمایندگان مجلس است که در آن به بررسی  علل و عوامل آن پرداخته‌ام و دسته‌بندی‌هایی داشته‌ام و یک بخشی از آن مربوط به شورای نگهبان است.  او درباره نتیجه جلسه با شورای نگهبان گفت: من می‌خواستم این موارد را در جلسه با شورای نگهبان مطرح کنم، اما روزی که برای جلسه به شورای نگهبان رفته بودم، همان روز سامانه ثبت دارایی مسئولان در شورا مستقر شده بود و اعضای شورای نگهبان مشغول مراحل ثبت دارایی‌های خودشان بودند و به تدریج به جلسه آمدند و جلسه به طور کامل شکل نگرفت، لذا فرصت نشد من در این باره صحبت کنم و درباره موضوعات دیگری بحث کردیم.   وی افزود: موضوع مدنظر من به جلسه دیگری موکول شد و قرار شد که اعضای شورای نگهبان یک وقتی بگذارند که من بروم و مسائل را توضیح بدهم.  انصاری درباره اینکه آیا قرار است این جلسات ادامه‌دار باشد، گفت: جلساتی که در کار نیست. آن جلسه‌ای که من رفته بودم به طور کامل تشکیل نشد و من می‌خواستم که همه اعضای شورا در جلسه حضور داشته باشند و چون به تدریج آمدند ما مباحث دیگری را مطرح کردیم.

حق شناس: اعتمادملی به دنبال تشویق جامعه برای حضور در انتخابات است

محمدجواد حق شناس  با اشاره به اینکه حزب اعتمادملی در تلاش است تا با فضای  یاس و ناامیدی از انتخابات مقابله کرده و خطرات ناشی از نادیده گرفتن انتخابات را به مردم ‌گوشزد کند، اظهار کرد: ضدانقلاب و براندازان چهل سال است که رویکرد تحریم انتخابات را دنبال کرده و اعتقاد دارند که مشارکت حداکثری به نظام مشروعیت می دهد. از سویی جریانی در داخل کشور اصالتی برای انتخابات و جمهوریت نظام قائل نیست و اعتقادی به رای مردم ندارد. البته وقتی جامعه حضور حداکثری در انتخابت دارد، این جریان با اقبال مردم مواجه نمی‌شود و به همین دلیل هم آنها با مشارکت حداکثری مخالفت دارند. وی ادامه داد: این جریان تمامیت‌خواه رای همسو با خود را متبرک و رای مخالف خود را غیرمتبرک می داند و تلاش می کند اقلیتی همسو با خود در انتخابات مشارکت کند. در حال حاضر شاهد «روی هم افتادگی» نگاه براندازان و تمامیت‌خواه در رابطه با انتخابات هستیم و این دو جریان مانند دو لبه قیچی عمل می کنند تا مشارکت حداکثری در انتخابات شکل نگیرد.  این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: از سویی  هم با ناکارآمدی نهادهای انتخابی به دلیل عوامل درونی خود آنها و موانع سایر نهادها مواجه هستیم. همه این عوامل جامعه را برای حضور در انتخابات دلسرد کرده است و در این شرایط، اعتمادملی تلاش می‌کند که با جامعه گفت وگو کرده و مردم را متوجه خطرات یاس و ناامیدی از نهادهای انتخاباتی کند. ما همچنین باید با نهادهایی مثل شورای نگهبان و صدا و سیما گفت وگو کنیم تا مردم را پیش از این ناامید نکنند.  این عضو شورای مرکزی اعتماد ملی با اشاره به دستور دبیرکل حزب مبنی بر مشارکت فعال در انتخابات گفت: نهادهایی که در انتخابات تاثیرگذار هستند باید بدانند کاهش آرای اصلاح‌طلبان به معنای افزایش سبد رای اصولگرایان نیست بنابراین همه باید تلاش کنیم تا گفت وگوهای صریح شفافی با مردم داشته باشیم و جامعه را برای حضور در انتخابات تشویق کنیم. حزب اعتماد ملی در همین راستا اعضای شورای مرکزی خود را به استان‌ها فرستاد تا با مردم وارد گفت وگو شوند. همچنین از اعضای خود که آماده حضور در انتخابات نبودند دعوت کرد تا در انتخابات ثبت‌نام کنند.

صادق خرازی: اگر به جایگاه سال ۹۲ برگردیم به روحانی رای می‌دهم

صادق خرازی دبیرکل حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان که با حضور دری یکی از برنامه‌های  شبکه افق در پاسخ به سوالی درباره حمایت اصلاح‌طلبان از دولت حسن روحانی و وضعیت کنونی دولت، گفت: معمولاً دولت‌ها در دور دوم، مقبولیت‌شان کمی خدشه‌دار می‌شود. مخصوصاً اکنون که افکار عمومی به رییس دولت و ارکان آن اعتراض جدی دارد.وی با بیان اینکه وضع دولت در افکار عمومی  مناسب نیست، اظهار داشت: به‌رغم احترامی که برای آقای روحانی قائل هستم و انس چهل‌ساله‌ای که با وی دارم، دولت نقاط ضعف جدی دارد. فعال سیاسی اصلاح‌طلب، شور و نشاط ایجادشده در انتخابات ۹۶ را مورد اشاره قرار داد و در تحلیل علّت کاهش محبوبیت دولت، به فقدان جوانگرایی و عدم به‌کارگیری نیروهای کارآمد و متخصص از سوی دولت دوازدهم اشاره کرد.خرازی ابراز امیدواری کرد دولت با به‌کارگیری حداکثر توان خود برای حل مشکلات و اقدامات سنجیده، جلوی ریزش سرمایه اجتماعی خود را بگیرد. دبیرکل حزب ندای ایرانیان در پاسخ به سوالی درباره نسبت اصلاحات و دولت روحانی گفت: در انتخابات ۹۲ سه دیدگاه وجود داشت. جمع کثیری از اصلاح‌طلبان سر سازگاری با روحانی نداشتند، اما در نشست‌هایی که وی با مرحوم هاشمی و خاتمی داشت، خود را به‌عنوان نماد اعتدال‌گرایی جا انداخته بود. خرازی ادامه داد: از آنجایی که کشور با نوعی بحران اعتدال‌گرایی مواجه بود، درنتیجه با حمایت اصلاح‌طلبان، روحانی پیروز انتخابات شد. وی در پاسخ به این سوال که شما بین عارف و روحانی، کدام را ترجیح دادید، گفت: من روحانی را به سایر گزینه‌ها رجحان می‌دادم، چرا که او جهان‌دیده و دارای تجربه بود و به سیاست‌خارجه اشراف داشت، اما در مسیر، برخی رفتارهای  روحانی، فاصله او با اصلاح‌طلبان را بیشتر کرد. دبیرکل حزب ندای ایرانیان، فقدان احزاب قدرتمند و با فکر را در کشور مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: نتیجه چنین وضعیتی این است که ما همیشه‌ صفر یا صد هستیم. اگر ما حزب داشتیم و روحانی و احمدی نژاد و دیگرانی که بعداً می‌آیند، می‌نشستند و به امضای  یک قرارداد مشروط برای اداره کشور می‌رسیدند، امروز دولت به بحران مشروعیت نمی‌رسید.   خرازی در ادامه گفت: همین الان اگر به جایگاه سال ۹۲ برگردیم به روحانی رای می‌دهم.

شاید فالوورهای قالیباف هم به او رای ندهند

حسین کنعانی مقدم  درباره احتمال رسیدن اصولگرایان به لیست مشترک و هم‌چنین برخی زمزمه‌های درباره ائتلاف پنهانی قالیباف و جبهه پایداری گفت: شورای ائتلاف با محوریت روحانیت مبارز در حال رایزنی با اضلاع مختلف اصولگرایی است و احتمال رسیدن به لیست مشترک زیاد است. اما امکان دارد این لیست از هر دو مجموعه افرادی را در خود داشته باشد و اگر پایداری‌ها به این نتیجه برسند که لیست مورد قبول است، ممکن است از برخی از خواسته های خود عقب‌نشینی کنند.   این فعال سیاسی اصولگرا افزود: دو طرف شرایطی دارند و آن‌ها را مطرح می‌کنند. برخی باید نرمش قهرمانانه از خود نشان دهند تا بتوانند به نقطه مشترک دست یابند، در غیر این صورت تعدد لیست‌ها موجب شکست آرای اصولگرایان خواهد شد. او هم‌چنین درباره شانس چهره‌هایی مانند قالیباف، میرسلیم، آقاتهرانی و مصباحی مقدم برای سرلیستی اصولگرایان گفت: انتخابات شانسی نیست؛ اگر فردی به جز اصلح بودن رای مردم را هم داشته باشد می‌تواند موفق شود در غیر این صورت صرف اینکه برخی سلبریتی سیاسی باشند یا فالوور انتخاباتی داشته باشند، مبنای آن نیست که مردم به آن کاندیداها رای دهند، اینجا دیگر بحث تعیین سرنوشت کشور است. برخی که چهره‌های تلویزیونی هستند ممکن است رای داشته باشند اما نه رای معنادار. مردم در این انتخابات خیلی تمایلی ندارند که سلبریتی ‌های سیاسی وارد مجلس شوند چونکه پیشتر چوب آن را خورده‌اند.

درجریان تصمیم عارف برای کاندیدا نشدن نبودیم

علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و یکی از فعالین سیاسی اصلاح طلب معتقد است که ریزش رای اصلاح طلبان در دی ماه سال ۹۶ اتفاق افتاده است و آنچه اخیرا اتفاق افتاده، منجر به ریزش رای اصولگرایان در بدنه خودشان شده است.  این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین معتقد است که با عدم شرکت در انتخابات آینده‌ای روشن نصیب کسی نمی‌شود ولی با شرکت در انتخابات اگرچه آینده خیلی روشن نیست، اما ممکن است همچنان کورسوی امیدی وجود داشته باشد. برای عدم شرکت در انتخابات هیچ کس تابه حال نتوانسته افقی ترسیم کند. ولی برای شرکت در انتخابات تا حدی می توان افق هایی ترسیم کرد ولو اینکه آن افق ها خیلی هم افق های روشنی نباشد. بنابراین بهتر است بگوییم بخشی از مردم متاثر از فضای انتخابات تصمیم می گیرند و این تصور وجود دارد که بخشی از آنها نهایتا متقاعد به رای دادن در انتخابات شوند. آراء این بخش از مردم هرمقدار که باشد به نفع اصلاح طلبان است. وی افزود: دامنه براندازها خیلی وسیع است. آنها آنقدر نفوذ دارند که در همین تجمع میدان انقلاب در روز دوشنبه ۴آذر، پلاکاردهای این جریان را در داخل جمعیت می‌دیدیم که شعار می‌دادند انتخابات باعث مشکلات است! یعنی علیه انتخابات، علیه اساسی ترین رکن قانون اساسی پلاکارد بالا برده بودند. بنابراین این براندازها خطرناک‌تر از براندازهای خارج نشین و براندازهایی هستند که رسما اعلام کرده‌اند. این براندازها خطرناک ترند و نفوذ بالایی دارند. این براندازها رهبری را تحت فشار قرار داده بودند که انتخابات را از قانون اساسی حذف کند. به نظر می‌رسد که به همین دلیل است که ایشان در سند اسلامی- ایرانی پیشرفت یکی از تاکیدهایی که کردند این بود که «نظام جمهوری اسلامی باید بر اساس رای مردم اداره شود» و بر انتخابات تاکید کردند. دبیرکل حزب اتحاد ادامه داد: نظام متشکل از ارکان گوناگون بوده که رهبری یکی از مهمترین آنهاست. مجلس، دولت و قوه قضائیه نیز هرکدام جزئی از این نظام هستند. بنابراین هرکسی که اصل هر یک از این ارکان را هدف حمله خودش قرار دهد، در حقیقت اصل نظام را هدف گرفته است.  وی خاطرنشان کرد :اینکه پلاکارد می‌آورند لیاخوف کجایی؟ یعنی می‌خواهند اصل مجلس را بزنند نه نمایندگانی که ممکن است موضع گیری هایی کرده باشند. هدف این افراد «اصل مجلس» است. کسانی که اصل مجلس را هدف گرفته‌اند، اصل نظام را می زنند. این‌ها برانداز هستند. همان براندازان جسوری که در تجمع بزرگ حامیان نظام به صحنه می‌آیند و شعارهای خودشان را در دل جمعیت مطرح می کنند. 

کد خبر 401308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.