احیای بافت تاریخی کاشان با رونق گردشگری

مدیرعامل شرکت عمران و احیای بافت فرسوده شهرداری کاشان گفت: در گذشته به دلیل نبود امکانات رفاهی کافی و وجود برخی مشکلات در اداره خانه‌های تاریخی، شاهد تخریب و تفکیک آن توسط صاحبان این منازل بودیم که این روند با افزایش رونق اقتصادی به واسطه حضور گردشگران در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است.

به گزارش ایمنا، مهدی هوشمندی‌نژاد با بیان اینکه بافت تاریخی کاشان تا اوائل دهه هفتاد به نوعی در کما به سر می‌برد، اظهار کرد: از حدود سال ۷۳ به بعد با احیای خانه‌های تاریخی در کاشان بافت قدیمی این شهر نیز جان تازه‌ای به خود گرفت.

وی با اشاره به سکونت بعضی از اتباع خارجی در بافت قدیمی و تاریخی و بی‌توجهی آن‌ها به کهن شهر کاشان و بافت تاریخی آن، تصریح کرد: در چند سال اخیر با کم شدن اسکان اتباع خارجی و استفاده از ظرفیت بافت تاریخی کاشان برای توسعه گردشگری خوشبختانه شاهد اتفاقات خوب و مثبتی در احیا بافت تاریخی کاشان هستیم.

مدیرعامل شرکت عمران و احیای بافت فرسوده شهرداری کاشان با بیان اینکه با تبدیل بافت تاریخی به جاذبه‌های گردشگری و توریستی هم‌اکنون شاهد بازگشت بعضی از ساکنان بومی این مناطق به بافت قدیمی هستیم، خاطرنشان کرد: در گذشته به دلیل نبود امکانات رفاهی کافی و وجود برخی از مشکلات در اداره خانه‌ها شاهد تخریب و تفکیک آن توسط صاحبان این منازل بودیم که این روند با افزایش رونق اقتصادی به واسطه حضور گردشگران در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است.

هوشمندی‌نژاد با اشاره به انجام برخی از اقدامات برای حفظ بافت تاریخی در شهرهای مختلف جهان و حتی ایران خاطرنشان کرد: می‌توانستیم همزمان با افزایش سهولت تردد در بافت تاریخی و قدیمی نسبت به حفظ عناصر تاریخی آن نیز دقت بیشتری کنیم که این مهم در سال های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

وی وجود خیابان‌های صلیبی و شطرنجی را یکی از آسیب‌های جدی در بخش تاریخی کاشان دانست و گفت: وجود این خیابان‌ها بافت تاریخی کاشان را از هم گسسته است.

مدیرعامل شرکت عمران و احیای بافت فرسوده شهرداری کاشان با اشاره به سابقه کاشان در ساخت معابر شهری افزود: نخستین معبر کاشان خیابان چهارباغ(حدفاصل بین میدان ۱۵خرداد تا میدان درب عطای کنونی) است که این معبر در سال ۱۲۸۰ هجری شمسی ایجاد شده است.

کد خبر 401279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.