ارتباط سیگار الکترونیکی ‌با افسردگی

آلودگی ‌هوا و مرگ سالانه ۶۰۰ هزار کودک، رژیم غذایی ‌کتوژنیک ‌و مقابله با بیماری آلزایمر، ارتباط سیگار الکترونیکی با افسردگی، ویتامین‌های مورد نیاز بدن ‌در فصل سرما و روش های ساده برای سفیدی ناخن را در بسته ‌خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ معاون ‌بهداشت وزات بهداشت ‌با اشاره به اینکه آلودگی هوا ششمین ‌عامل مرگ ‌و میر و دومین ‌علت مرگ ‌در بیماری‌های ‌غیرواگیر است، اظهار کرد: مطابق آمار سازمان بهداشت ‌جهانی، سالانه هفت میلیون ‌نفر بر اثر آلودگی هوا ‌در دنیا می‌میرند که این امر نشان‌دهنده وسعت ‌درگیری کشورها با این ‌موضوع و ‌اهمیت ‌توجه به آن است.

علیرضا ‌رئیسی، درباره عوارض آلودگی هوا بر سلامت کودکان، گفت: کاهش وزن نوزادی، کاهش ‌وزن زمان تولد، بیش‌فعالی، اوتیسم، کاهش رشد مغزی، عفونت ‌دستگاه ‌تحتانی تنفس، آسم و سرطان خون بر اثر آلودگی هوا در کودکان ‌ثابت شده است.

وی ‌با بیان اینکه اینکه مرگ سالانه ۶۰۰ هزار کودک ‌زیر پنج سال به دلیل آلودگی هوا ‌در ‌جهان اتفاق می افتد، افزود: ۳۶ درصد علت مرگ‌های ‌مرتبط با ریه، ۳۴ درصد سکته‌های مغزی و ۲۵ درصد سکته‌های قلبی در افراد، ناشی از آلودگی هواست.

ویتامین‌های مورد نیاز بدن ‌در فصل سرما

در ‌فصل زمستان ‌نیاز بدن ‌به ‌انرژی ‌افزایش می‌یابد. ‌در ‌این ‌فصل، سرما باعث ‌ایجاد التهاب ‌مفصل ‌و درد ‌می‌شود ‌و از ‌طرفی ‌سرماخوردگی ‌و آنفلوآنزا ‌شیوع ‌پیدا ‌می‌کند. بسیاری از این بیماریهای زمستانی به علت کمبود مواد معدنی یا ویتامین رخ میدهد از این رو با مصرف ویتامینها، میتوان انرژی مورد نیاز بدن را تامین و از بروز این ‌بیماریها پیشگیری کرد:

ویتامین سیشروع زمستان همراه با ‌عفونت ‌هایی مانند سرماخوردگی، سرفه، تب و آنفلوآنزا است. این در حالی است که مصرف ویتامین ‌سی ‌منجر به تقویت ‌سیستم ایمنی بدن ‌و کاهش طول دوره این بیماریها میشود. ویتامین ‌سی نوعی آنتی اکسیدان است که باعث کاهش التهاب در بدن نیز میشود. در زمستان میتوانید ویتامین سی ‌مورد نیاز خود را از طریق مصرف مرکبات، سبزیجات تیره رنگ و مکمل ‌های این ویتامین دریافت کنید.

ویتامین دی: اگرچه مصرف ویتامین دی در تمام طول سال مورد نیاز است، اما در فصل زمستان و با مایل شدن نور خورشید، نیاز شما به این ویتامین بیشتر میشود. در طول زمستان احتمال بروز دردهای استخوانی و مفصلی به دلیل عدم تابش کافی نور خورشید بیشتر است. به گفته متخصصان تمام بزرگسالان زیر ۷۰ سال باید روزانه ۶۰۰ واحد بین المللی ویتامین دی مصرف کنند ‌و ‌حداقل ۳۰ دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید باشند.

ویتامین ‌ایمصرف ‌این ویتامین ‌برای کمک ‌به ‌حفظ سلامت ‌پوست ‌ضروری ‌است ‌و از خشکی پوست ‌در زمستان ‌جلوگیری ‌می ‌کند. گوشت ‌و ماهی، اسفناج، بروکلی، بادام سرشار از این ویتامین هستند.

ویتامین ‌ب ‌کمپلکس: تمام ویتامین ‌های گروه ب را در زمستان ‌به میزان کافی مصرف کنید. این ویتامینها کربوهیدرات را به انرژی تبدیل میکند تا چربیها ‌و پروتئین ‌ها برای سوخت، مصرف شود. به همین دلیل است که با مصرف ویتامین ب به ویژه ویتامین ب ۱۲ افسردگی ‌و اضطراب ناشی از کوتاه شدن روزها در زمستان را کاهش می ‌یابد.

امگا سه: این یک ویتامین نیست اما نقش مهمی در فصل زمستان ‌برای سلامت شما دارد. اسیدهای چرب امگا سه سطح چربی ‌خوب خون یا اچ دی ال را حفظ میکنند. بسیاری از افراد در طول زمستان دچار بیماریهای مفصلی می‌شوند و این در حالی است که مصرف امگا ۳ منجر به کاهش ‌درد و سفتی مفصلی که از نشانه های آرتروز و آرتریت روماتوئید است می ‌شود.

ارتباط سیگار الکترونیکی ‌با افسردگی

 نتایج ‌یک ‌بررسی که به تازگی انجام گرفته نشان می‌دهد افرادی که سیگار الکترونیکی ‌مصرف می‌کنند دو برابر بیش از افرادی که هرگز از سیگارهای الکترونیکی استفاده نکرده‌اند احتمال دارد به افسردگی بالینی دچار شوند. همچنین این ارتباط در میان افراد جوان‌تر بیشتر دیده می‌شود. سیگارهای الکترونیکی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مصرف ‌کننده از طریق گرما نیکوتین و اسانس موجود در آن را دریافت می‌کند. سیگارهای الکترونیکی برخلاف سیگارهای معمولی بخار تولید می‌کنند. بسیاری از این افراد بر این باورند که بخار تولید شده حاوی آب است اما در حقیقت، بخار تولید شده حاوی مقادیری ماده شیمیایی سمی است که با خطر بروز بیماری‌های قلبی، ریوی و سرطان مرتبط است.

مصرف ‌سیگارهای الکترونیکی ‌در آمریکا از یک ‌دهه ‌گذشته ‌افزایش ‌قابل ‌توجهی ‌داشته ‌است.محققان ‌آمریکایی ‌در بررسی ‌جدید ‌خود ‌به ‌ارتباط ‌قابل ‌توجه ‌میان ‌استعمال سیگارهای الکترونیکی ‌و افسردگی دست پیدا کردند. در این ‌مطالعه پاسخ‌های ۹۰۰ هزار فرد ۱۸ ساله و بالاتر که در سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۶ در یک ‌نظرسنجی ‌مشارکت ‌کرده بودند مورد بررسی قرار گرفت. متخصصان آمریکایی ‌دریافتند که در ۳۴ درصد از مصرف کنندگان فعلی ‌سیگارهای الکترونیکی ‌سابقه افسردگی ‌بالینی ‌وجود داشته‌ ‌و این رقم در افرادی که هرگز استعمال سیگار الکترونیکی نداشته‌اند ۱۵ درصد بوده‌ است. همچنین افرادی که سابقه استعمال سیگار الکترونیکی داشته‌اند ۲۷ درصد بیشتر احتمال دارد دچار افسردگی بالینی شوند.

روش های ساده برای سفیدی ‌ناخن

ناخن ‌های ‌طبیعی ‌و بی ‌نقص ‌باید روشن، کمی ‌صورتی و کاملا شفاف باشد. ساده ترین راه بهداشت ناخن و زیر ناخن برس کشیدن است اما این کار به تنهایی ‌نتیجه ‌مطلوب نمی دهد ‌و باید سراغ روش های دیگری رفت. از جمله :

سرکه ‌سفید :سرکه سفید یکی از بهترین روش های خانگی برای سفیدتر شدن و از بین بردن لکه های ناخن است؛ اسید ملایم سرکه سفید، ذرات رنگی موجود روی ناخن ها را در خود حل می کند. در یک فنجان آب گرم یک قاشق غذاخوری سرکه سفید بریزید و ناخن ها را به مدت ۸ دقیقه در آن قرار دهید، سپس دستان خود را بشویید و مرطوب کننده یا لوسیون بزنید.

جوش شیرین:یک قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن، ۲.۵ قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک لیوان آب گرم را در کاسه پلاستیکی ترکیب کنید و ناخن ها را به مدت ۱۰ دقیقه در آن قرار دهید.

آب لیموترش:لیموترش دارای ماهیت اسیدی است که می تواند به درمان لکه های ناخن کمک کند و باعث سفیدتر شدن آن شود. در یک کاسه یک فنجان آب، دو قاشق غذاخوری صابون مایع و یک چهارم فنجان آب لیموترش بریزید و ناخن ها را به مدت ۵ دقیقه در آن قرار دهید. خمیر دندان:مقداری خمیردندان سفیدکننده را با مسواک و به آرامی به مدت یک تا ۲ دقیقه روی ناخن ها و زیر آن ها بمالید، سپس با آب بشویید.

رژیم غذایی کتوژنیک ‌و مقابله ‌با بیماری آلزایمر

تحقیق ‌جدید نشان می ‌دهد رژیم غذایی کم کربوهیدرات ‌و پرچرب می ‌تواند از طریق ‌حفاظت از نورون ‌ها در مقابل مرگ ‌در زمان پیشرفت ‌بیماری آلزایمر، به ‌مقابله ‌با این بیماری کمک کند. رژیم غذایی کتوژنیک، اصطلاحی است برای رژیم غذایی ‌حاوی میزان کم کربوهیدرات ها. طبق این رژیم غذایی توصیه می شود افراد بیشتر کالری شان را از پروتئین و چربی بدست آورند و کمتر کربوهیدرات مصرف نمایند.

در اوایل ابتلا ‌به بیماری آلزایمر، مغز به واسطه از دست دادن نورون های بینابینی موسوم به GABAergic که مسئول حفظ سایر نورون ‌ها از سیگنال دهی ‌بیش از اندازه زیاد هستند، بیش از حد برانگیخته می شود. از آنجا که نورون های بینابینی در مقایسه با سایر نورون ها نیاز به انرژی بیشتری دارند، در زمان مقابله با پروتئین بتاآمیلوئید بیماری آلزایمر، بیشتر در معرض مرگ قرار می گیرند.

همچنین ‌مشخص شده است ‌که ‌بتاآمیلوئید با تداخل ‌در پروتئین حفظ کننده عملکردهای ‌میتوکندری ‌موسوم به SIRT۳، به ‌میتوکندری آسیب می ‌رساند. ‌به ‌گفته ‌محققان، افزایش میزان SIRT۳ از طریق پیروی از رژیم غذایی کتوژنیک ممکن است شیوه ای برای حفاظت از نورون های بینابینی ‌و به تاخیرانداختن روند پیشرفت بیماری آلزایمر باشد.

کد خبر 401269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.