حضور چهار نسل از شاعران در جشنواره شعر روح‌الله

دبیر علمی شانزدهمین جشنواره سراسری شعر روح الله گفت: چهار نسل از شاعران هر سال در جشنواره شعر روح الله شرکت می‌کنند.

به گزارش ایمنا به نقل از ستاد اطلاع رسانی شانزدهمین جشنواره سراسری شعر روح الله ، عباس شاهزیدی با اشاره به برگزاری مستمر این رویداد اظهار کرد: این جشنواره پس از شانزده دوره امروز در سنین بالندگی و به ثمر نشستن قرار دارد و یکی از جشنواره های مطرح و شناخته شده در حوزه شعر از لحاظ کمی و کیفی در سراسر کشور است. این جشنواره که پیش از این با نام شعر بهمن برگزار می شد، با آنکه به صورت موضوعی اجرا می شود و معمولا جشنواره های موضوعی کم فروغ هستند از رویدادهای پرطرفداری است که در تمام این سال‌ها اغلب شاعران با سلیقه های گوناگون و در تمامی قالب‌های ادبی در این جشنواره شرکت کرده اند و علتش هم این موفقیت استمرار مثال زدنی است که شاهد آن هستیم.

وی در ادامه افزود: ما امروزه با نسل سوم و چهارم جوانان انقلاب روبرو هستیم کسانی که تنها نام روح الله را شنیده اند ولی در همه دوره های جشنواره شاعرانی شرکت کرده اند که مربوط به نسل اول تا نسل چهارم هستند بنابراین نسل امروز بسیاری از ندیده ها و نشنیده ها را می تواند از آثار شاعران دوره انقلاب بشنود و این هم اندیشی باعث تحکیم اندیشه های نسل جدید در مورد امام (ره) و انقلاب خواهد شد.

دبیر علمی شانزدهمین جشنواره سراسری شعر روح الله، پیرامون شیوه و مبنای قضاوت آثار و قضاوت در قالب های مختلف شعری و رده های متفاوت سنی اذعان داشت: در دوره هایی که در کنار دوستان و اساتید دیگر شاهد روند برگزاری این جشنواره بوده ام از داوران مطرح و منصف و اساتید است استانی  و کشوری در بررسی آثار استفاده شده است، ضمن آنکه کلیه آثار پیش از داوری کد گذاری گردیده و در مرحله نهایی یک بار دیگر توسط کلیه داوران مورد ارزیابی قرار گرفته است . ضمنا آثار در دو بخش زیر سی سال و بالای سی سال مورد داوری بوده و آثار شاعران جوان بیشتر با توجه به تازه جویی های مضمونی و نوآوری های ادبی امتیاز دهی شده است.

وی پیرامون پنهان ماندن شخصیت شاعر امام (ره) نزد نسل کنونی گفت: امام (ره) در وهله ی اول یک فقیه کاملا اصولی است و سپس فیلسوفی اسلامی است که در کوچه های فقاهت و فلسفه  و تفسیر و بلاغت شعر نیز می خواند و البته شعر نیز می سراید. اما اینکه همه مردم ایران خبر شاعری امام (ره) را یک شب پس از ارتحال ایشان فهمیدند خود بهترین دلیلی است که ایشان نمی خواستند مقام علمی و فقاهتشان تحت الشعاع شاعری قرار بگیرد. همانگونه که مولوی به آبا و اجداد عالم و مفسر قرآن اش بیشتر می بالد تا به شاعری اش. در واقع شعر ابزاری است برای بیان مفاهیم و اندیشه هایی که گاه یک بیتش کار چندین سخنرانی را می کند. در واقع نوعی موجز گویی است زیرا شاعر له زبان فطرت مردم سخن می گوید لاجرم تاثیر بیشتری نیز دارد.

شاهزدیدی اظهار داشت: دوام این جشنواره مستلزم عزم و آزاده جدی مسئولین موسسه است تا هر ساله آن را بدون وقفه برگزار کنند ضمن آنکه نوعی نگاه همه جانبه به تمامی اهل ادب با همه گرایش ها داشته باشند زیرا امام (ره) مربوط جناح و گروه خاصی نیست، که تا کنون موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) اصفهان به عنوان برگزار کننده این رویداد با حساسیت توانسته این موارد را رعایت کرده و اعتماد ورضایت اهل هنر را به خوبی جلب نماید.

کد خبر 401242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.