استفاده از ظرفیت خواهرخواندگی برای ترویج لباس‌های ملی

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در افتتاح نمایشگاه "لباس من ایرانیم" گفت: امیدوارم بتوانیم با برگزاری این نمایشگاه، فعالیت بازارچه های محلی را در سطح ملی، منطقه ای و جهانی ارتقا داده و از ظرفیت های خواهر خواندگی برای توسعه این فضا استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد عیدی امروز _یک شنبه ۲۴ آذر ماه_ در افتتاحیه نمایشگاه لباس من ایرانیم، اظهار کرد: در حوزه نمادها، سنبل‌های پوششی که  مختص لباس ها می‌شود ونمادهای مربوط به خوراک که گستردگی بسیار وسیعی دارد از قدرت تاثیر گذاری فوق العاده‌ای برخوردار هستند؛ هر لباس در هر صورتی که باشد مفهومی را به مخاطب شما القا میکند، اما لباس هایی که در بطن و متن سنت شکل گرفته‌اند به یک نوع فرهنگ عامه ما اشاره دارد.

وی افزود: یک لباس از نظر تحلیلگر مردم شناس میتواند روابط مبتنی بر ارزش های مشهور اجتماعی، روابط مبتنی برجهت گیری های اجتماعی، انطباق پذیری اجتماعی و ادغام پذیری اجتماعی را بیان کند، به خصوص لباس هایی که مربوط به بانوان است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: در لباس بانوان دو اصل را در قالب نگاره های هنری فرض می کنیم که باید شامل آن در اصل باشد یعنی نماد جمال و جلال باشد که هم نماد زیبایی و هم نماد شکوه است. در تمام لباس های که در زیست بوم ایران و ویژه بانوان است، هر دو اصل در نظر گرفته می‌شود که بسیار معنا دار و در خور توجه است.

عیدی با اشاره به اهمیت لباس‌های نمادین در حوزه اقتصاد فرهنگ، گفت: تبدیل لباس‌ها با آمیزه های هنری منطبق بر انگاره های معنا دار زیست بوم فرهنگی، می‌تواند زمینه شکوفایی اقتصاد عظیمی را ایجاد کند، اگر بتوانیم آنها را به کالاهای فرهنگی تبدیل کنیم نه تنها به لحاظ اقتصادی می‌توان سود سرشاری متوجه زیست بوم آن کرد بلکه می‌توان سلایق فرهنگی خارج از مرزهای جغرافیایی را نیز نهادینه سازی کنیم. یکی از اقسام اقتصاد فرهنگ که در دنیا سود سرشار عاید جوامع می‌کند لباس‌هایی است که با الهام از فرهنگ دوخته می شود و به خارج از مرزهای جغرافیایی ارسال می‌شود.

وی اضافه کرد: در سیستان و بلوچستان فعالیت‌هایی در این زمینه انجام شده است که سود سرشاری را از این طریق به دست آورده اند، در تهران نیز این روش مرسوم شده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: امیدوارم بتوانیم با برگزاری این نمایشگاه، فعالیت بازارچه های محلی را در سطح ملی، منطقه ای و جهانی ارتقا داده و از ظرفیت های خواهر خواندگی برای توسعه این فضا استفاده کنیم.

کد خبر 401234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.