بانداژی که شکستگی را زود درمان می‌کند

محققان به تازگی بانداژی ابداع کرده‌اند که با عمل جراحی روی شکستگی قرار می‌گیرد و فرایند درمان آن را تسریع می‌کند.

به گزارش ایمنا، هنگامی‌که استخوان می‌شکند، بدن انسان نوعی ماده شیمیایی زیستی با قدرت درمانی به نام ادنوسین (adebosine) را به محل مذکور منتقل می‌کند. اکنون محققان یک بانداژ جدید طراحی کرده‌اند که این ماده شیمیایی زیستی را جذب و حفظ می‌کند تا فرایند درمان آسان شود.

به طور معمول ماده ادنوسین به سرعت و به طور طبیعی به محل شکستگی ارسال می‌شود تا متابولیسم بدن را تنظیم کند؛ این امر فرایند درمان را بهبود می‌بخشد. گروهی از محققان دانشگاه دوک، روشی نوین برای به دام انداختن و نگهداری ادنوسین در محل شکستگی ابداع کرده‌اند که فرایند درمان را در مدت طولانی، تسریع می‌کند.

نمونه اولیه این بانداژ که می‌توان آن را به وسیله جراحی به طور مستقیم روی استخوان شکسته به کار برد، دارای مولکول‌های بورونات ( boronate) است که با مولکول‌های ادنوسین موجود در محل شکستگی پیوند برقرار می‌کند. همزمان با ضعیف‌شدن تدریجی استخوان ادنوسین به آرامی در محل مورد نیاز آزاد می‌شود.

محققان استخوان‌های شکسته موش‌ها را  با سه نوع بانداژ درمان کردند. یکی از این بانداژها طوری طراحی شده بود که ادنوسین تولید شده در بدن حیوان را حفظ کند، بانداژ دیگر به گونه‌ای بود که میزان ادنوسین افزایش یابد و بانداژ دیگری نیز دارای هیچ گونه ماده شیمیایی نبود.

طی انجام این مطالعه و پس از یک بازه سه هفته‌ای در تمام موش‌ها نشانه‌هایی از درمان مشخص شد، اما اما فرایند تشکیل استخوان در موش‌هایی که با بانداژ دارای ادنوسین درمان شده بودند، بهتر بود. اکنون دانشمندان مشغول کار روی بانداژی هستند که توانایی حفظ ادنوسین را ارتقا دهند.

نتایج این تحقیق در مجلهAdvanced Materials  منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر 401215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.