ساتیا نادلا و تدابیر مدیریتی او در مایکروسافت

ساتیا نادلا، مدیر هندی‌تبار شرکت مایکروسافت است که در فوریه سال ۲۰۱۴ میلادی به‌ عنوان بهترین گزینه برای جانشینی استیو بالمر، مدیر پیشین مایکروسافت برگزیده شد؛ وی توانست تنها در مدت پنج سال ارزش سهام شرکت را به سه برابر افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ساتیا نادلا در ۱۹ آگوست ۱۹۶۷ متولد شد و پیش از انتصاب به سمت مدیرعاملی بیش از ۲۲ سال از عمر خود را صرف خدمت در بخش‌های گوناگون این شرکت کرد.  وی علی‌رغم علاقه به علوم کامپیوتر به اجبار تحصیلات کارشناسی خود را در رشته مهندسی برق به پایان رساند و موفق شد در ۲۱ سالگی به آمریکا سفر  کرده و به تحصیل در علوم کامپیوتر بپردازد. در ادامه شما را اهداف بلندپروازنه ساتیا نادلا، داستان موفقیت‌های وی و تبدیل شدن به نخستین فرد برتر در مدیریت کسب و کار می‌پردازیم:

دستیابی به اهداف بلندپروازانه

نادلا در طول دو سال تحصیلات تکمیلی، به استعدادهای نهفته‌ای که در زمینه علوم آی‌تی داشت پی برد و به منظور دستیابی به اهداف دیرینه خود که مهم‌ترین آن‌ها ایجاد یک زندگی بهتر برای مردم جهان بود، به کسب مهارت در زمینه‌های دیگر هم‌چون MBA  پرداخت. او پس از پایان تحصیلات به عنوان کارمند تکنولوژی به استخدام مؤسسه‌ "سان مایکروسیستمز" درآمد، اما از آنجایی که این شرکت توانایی برآوردن اهداف بلندپروازانه و آینده‌نگرانه نادلا را نداشت، وی پس از مدتی به سوی شرکت مایکروسافت سوق داده شد و فعالیت حرفه‌ای خود را در این شرکت با توسعه ویندوزNT  ( سیستم‌عاملی مخصوص کاربران زمینه‌های تجاری) آغاز کرد؛ نادلا به سرعت به عنوان فردی شناخته شد که توانایی رهبری و مدیریت سخت‌ترین شرایط را با استفاده از ایده‌هایی خاص و منحصر به فرد دارد.

اوج موفقیت ساتیا نادلا

روند صعودی پیشرفت نادلا در این شرکت با ارائه میکروکامپیوترها و نرم‌افزارهای بسیار موفق آغاز شد و با مدیریت و معاونت بخش‌های مختلف اجرایی و تحقیقاتی ادامه یافت . او با تغییر فرهنگ مایکروسافت از ارائه خدمات مشتریان به خدمات ابری زیرساختی و انتقال سرورهای ویندوز و ابزارهای توسعه آن به سرویس‌های ابری "آژور" که در پیشرفت آینده شرکت نقشی اساسی داشت، به اوج موفقیت خود رسید. از بزرگ‌ترین موفقیت‌های او پیش از مدیرعاملی نیز می‌توان از راه‌اندازی جستجوگر "بینگ" و هدایت گروه Cloud and Enterprise نام برد. شرکت مایکروسافت رشد قابل توجه در زمینه آفیس، مایکروسافتERP ، خدماتCRM ، سرور BizTalk،توسعه تکنولوژی‌های پیشرفته DRM و ITV، شبکه Xbox Live و خدمات اشتراکی Office ۳۶۵ خود را مدیون خدمات بی‌شائبه نادلا در طول ۲۲ سال همکاری با این شرکت است.

مدیرعامل مایکروسافت

نادلا همچنین رهبری تولید محصولاتی هم‌چون سرور ویندوز، سرور SQL و ابزارهای توسعه نرم‌افزارهای مایکروسافت را بر عهده داشت؛ این خدمات منجر به سودآورترین و سریع‌ترین دوره در رشد تاریخی شرکت مایکروسافت شد، چرا که ترجیح اکثر مشتریان، بهره‌مندی از خدمات ابری بود. نادلا با آگاهی کامل از این ترجیح زمینه‌های هر چه بیشتر رشد شرکت را فراهم آورد. این اقدامات و پیشرفت‌ها، او را به بهترین، مناسب‌ترین و بی‌رقیب‌ترین گزینه برای مدیرعاملی مایکروسافت پس از استیو بالمر تبدیل کرد.  فعالیت سخت‌کوشانه و مستمر  نادلا در مایکروسافت نتوانست او را از ادامه تحصیل بازدارد و نادلا موفق شد تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه شیکاگو  به پایان برساند.

تجاری شدن ویندوز

 نخستین اقدامات نادلا پس از انتصاب به سمت مدیرعاملی، تغییر نگرش کلی شرکت از تمرکز بر سیستم‌عامل ویندوز و نرم‌افزارهای آن به پردازش داده‌های هوش مصنوعی، توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب، توسعه مایکروسافت ابری آژور برای ایجاد، توسعه و مدیریت برنامه‌های کاربردی بود. از دیگر اقدامات او در این زمان می توان به گسترش صفحات وب، تقویت و ارتقاء نرم‌افزاهای تلفن‌های همراه، ارائه نرم‌افزار آفیس برای آی‌پدهای اپل و همچنین تکمیل فرآیند خرید شرکت نوکیا بود. البته این قرارداد پس از دو ماه و با توجه به ضرر بالایی که نادلا آن را از قبل پیش‌بینی کرده بود، لغو شد. پس از آن نادلا اقدام به ارائه تلفن‌های همراه ویندوز کرد که با شکست مواجه شد، اما این شکست زمینه‌های پیشرفت‌های بزرگ‌تری را در پی داشت که توانست ویندوز را به محصولی تبلیغاتی و تجاری در سراسر جهان تبدیل کند.

نخستین فرد برتر در مدیریت کسب و کار

پس از آن نادلا اقدام به معرفی ویندوز ۱۰ و امکان به‌روزرسانی رایگان ویندوزهای ۷ و ۸ برای کاربران، پشتیبانی سرویس آژور از سیستم‌عامل لینوکس و انتشار SQL Server برای این سیستم‌عامل کرد. از دیگر برنامه‌های بلندمدت او می‌توان در زمینه بازی‌های ویدیوئی، تکمیل پروسه ناتمام تولید لپ‌تاپ و عرضه نخستین سری لپ‌تاپ‌های "سرفیس‌بوک" به بازار نام برد. پس از آن او اقدام به خرید شرکت‌های "بازی‌های ویدیوئی موجانگ" و "لینک‌دین" کرد. وی توانست در طول مدت تنها پنج سال ارزش سهام  مایکروسافت را به سه برابر برساند و نام این شرکت را در چهارمین رده پس از اپل، آمازون و آلفابت قرار دهد. شرکت مایکروسافت برای نخستین بار توانست تحت مدیریت ساتیا نادلا به ارزش یک تریلیون دلاری دست یابد؛ این امر منجر به قرار گرفتن نام نادلا در نخستین جایگاه فهرست مجله"فورچون" و برترین فرد در زمینه مدیریت کسب و کار شد.

کد خبر 401209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.