۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۱
سد راه دیگران

همزیستی مسالمت‌آمیز شهروندان در محیط‌های شهری نیازمند احساس مسئولیت متقابل نسبت به حقوق دیگران است. هیچ یک از شهروندان حق ندارد برای نیل به اهداف و مقاصد خود، سد راه دیگران شود و سبب محدودیت سایر شهروندان شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از لنجان، تابلوهای تبلیغاتی که در پیاده‌رو و محل پارک خودروها در حاشیه خیابان قرار داده شده، موتورسیکلت‌هایی که در پیاده‌رو پارک شده و اجناسی که در کنار پیاده‌راه‌ها چیده شده، مناظری است که هر روز با آن مواجه هستیم؛ این‌ها نتیجه تجاوز به حقوق دیگران است، شهروندانی که با خودخواهی یا از سر ناآگاهی و با سد معبر قصد دارند به اهداف خود برسند؛ سد معبر چهره شهر را نازیبا، آمد و شد را مختل و وقوع حوادث را تشدید می‌کند. 

باغبادران از شهرهای شهرستان لنجان در استان اصفهان نیز از این آسیب شهری در امان نبوده و برخی شهروندان با نادیده گرفتن حقوق دیگران، سد راهشان می‌شوند.

تجاوز به حقوق شهروندان

مرتضی صادقی، از گردشگرانی که به باغبادران سفر کرده است، می‌گوید: شهر باغبادران را به دلیل آب و هوای سالم برای تفریح در روزهای پایانی هفته انتخاب می‌کنیم، اما متاسفانه اگر نیاز به خرید مواد غذایی و... داشته باشیم پیدا کردن جای پارک در خیابان‌های این شهر بسیار دشوار است.

وی می‌افزاید: متاسفانه عرض خیابان‌های شهر باغبادران کم است و برخی از اصناف برای جذب مشتری و معرفی شغل خود اقدام به اشغال خیابان‌ها با قراردادن کالاها و یا تابلوهای تبلیغاتی می‌کنند.

این گردشگر اصفهانی تصریح می‌کند: قطعا سد معبر توسط سوپرمارکت‌ها، میوه فروشی‌ها، خشکبار فروشی‌ها و... که بساط کاسبی‌شان همواره سهم مردم را از پیاده‌رو و خیابان اشغال می‌کند سبب بروز بعضی مشکلات شده و گاهی مواقع به دلیل پارک دوبل گره‌های ترافیکی در معابر این شهر ایجاد می‌شود.

رسول مختاری از شهروندان ساکن در باغبادران نیز می‌گوید: همه معابر این منطقه باریک هستند و در شرایط عادی رفت‌وآمد سخت است، اما متاسفانه برخی کسبه و دستفروشان به این مسئله توجهی نمی‌کنند و با گذاشتن تابلوهای تبلیغاتی یا توقف در مسیرهای پرتردد شرایط تردد را برای شهروندان سخت‌تر می‌کنند.

وی می‌افزاید: از غروب به بعد و به‌ویژه روزهای پایانی هفته، ازدحام جمعیت و تعداد خودروها به قدری زیاد می‌شود که مسیرهای کوتاه را نیز باید به آهستگی طی کنند.

این شهروند باغبادرانی می‌گوید: در ایام مختلف هفته ماموران شهرداری برای جمع‌آوری و ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی، دستفروشان و... اقدام می‌کنند و برای چند روزی موقتا این مشکل رفع می‌شود، اما دوباره شرایط به حالت قبل باز می‌گردد.

اما صادق ایزدی، از کسبه شهر باغبادران نیز قرار دادن وسایل مغازه‌ها در معابر را اقدامی از سر ناچاری می‌داند و اظهار می‌کند: ماموران شهرداری تابلوهای تبلیغاتی کسبه شهر را جمع‌آوردی کرده و به دنبال آن تعهد اخذ می‌کنند و این درحالیست که بعضی نقاط شهر کور است و باید توجه داشت این اقدام لازمه کار کاسب و برای تبلیغ کارش مفید است و اینگونه اقدامات شهرداری قطعا باعث رکود کسب و کار خواهد شد.

وی می‌گوید: با توجه به اینکه هر ساله اتحادیه‌ها، اداره امور مالیاتی و... از کسبه مبالغی را از مغازه‌داران دریافت می‌کنند و در این شرایط اقتصادی درآمد کسبه به شدت کاهش یافته است انتظار می رود شهرداری همراهی لازم را به کسبه شهر داشته باشد.

سد معبر، معضلی فراگیر

حجت الله امینی، شهردار باغبادران اظهار می‌کند: بارها برای همه ما پیش آمده که هنگام عبور در مسیر پیاده‌روهای شهرهای مختلف ایران به دلیل وجود بعضی موانع به ناچار برای مدتی صبر کرده یا مسیر را بجای پیاده‌رو از خیابان طی کرده‌ایم که این مسئله باعث بروز بعضی مشکلات برای شهروندان و یا وسائل نقیله عبوری در خیابان‌ها شده است.

وی می‌افزاید: اتفاقات زیادی باعث به وجود آمدن سد معبر می‌شود که از آن جمله می‌توان به  تخیله نخاله‌های ساختمانی و مصالح در معابر، حضور دستفروشان و متکدیان در معابر پر تردد و یا کسبه‌ای که پیاده ‌وی جلوی محل کسب خود را ملک خود تلقی کرده و وسائل قابل عرضه و بساط کسب و کار خود را در بیرون از مغازه قرار می‌دهند، اشاره کرد.

شهردار باغبادران تصریح می‌کند: سد معبرها ایجاد آلودگی‌های بصری در شهر را باعث شده که زمینه بروز بعضی مشکلات برای شهروندان را فراهم می‌کند به گونه‌ای که این موضوع برای شهرداری و مردم به عنوان یک دغدغه اساسی مطرح است.

امینی می‌گوید: در دیدارهای چهره به چهره شهروندان با شهردار و اعضاء شورای اسلامی شهر باغبادران، مراجعات مردمی به شهرداری و یا تماس‌هایی که با کارشناسان مدیریت شهری داشته‌اند موضوع سد معبر مطرح شده، زیرا در بعضی مواقع تضییع حقوق شهروندان و بعضی خسارت های جبران ناپذیری را برای آنان در پی دارد.

وی ادامه می‌دهد: امروزه شهرهای ایران با مشکلات و معضلات متعددی روبه رو هستند که بسیاری از آنها ناشی از آگاه نبودن شهروندان به حقوق و تکالیف شهروندی است، و یکی از موارد رعایت حقوق شهروندی توجه به حریم‌های اجتماعی است، اما متاسفانه کم نیستند کسبه‌ای که فکر می‌کنند پیاده‌روی مقابل مغازه آنان متعلق به آنها است.

شهردار باغبادران اضافه می‌کند: اشغال و مسدود کردن معابر به لحاظ قانونی یک عمل مجرمانه بوده و قانون مجازات اسلامی برای فعل سد معبر جرم تعریف کرده و از طرفی در قانون شهرداری‌ها نیز این مهم در ماده ۵۵ به عنوان یک تخلف شناخته شده و به شهرداری اجازه داده شده است، بدون حضور ماموران قضایی سد معبر را برطرف کنند.

امینی عنوان می‌کند: در شهر باغبادران عمده مشکلی که در حوزه سد معبر با آن مواجه هستیم موضوع دستفروشان است که در ورودی شهر مستقر می‌شوند یا در پایان وقت اداری و ساعت‌های پایانی شب در بعضی معابر و خیابان‌ها حضور می‌یابند و به عرضه کالاهای خود می‌پردازند.

وی اظهار می‌کند: این مسئله علاوه بر ایجاد نازیبایی در شهر باعث ایجاد ترافیک سنگین در معابر می‌شود و با توجه به تعامل خوب مدیریت شهری باغبادران با نیروی انتظامی و پلیس راهور سعی شده توقف خودروهایی که برای فروش کالا در ورودی شهر و یا معابر حضور پیدا می‌کنند کاهش یابد.

شهردار باغبادران می‌افزاید: متاسفانه با ساماندهی که در مسیر جاده اصفهان_شهرکرد انجام شد، بسیاری از دستفروشان که عمدتا نیز فروشنده میوه هستند به شهر باغبادران هجوم آورده‌اند و دلیل این مسئله نیز آن بوده که بیشترین خودروهایی که در مسیر اصفهان_شهرکرد تردد می‌کنندف مسافران و گردشگرانی هستند که باغبادران را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند.

ساماندهی دستفروشان

امینی تصریح می‌کند: حضور تعداد زیادی از دستفروشان نگرانی‌هایی را برای مردم خصوصا کسبه ایجاد کرده است، زیرا معتقد هستند حضور این تعداد از دستفروشان تاثیر منفی بر رونق بازار آنان دارد؛ از این رو به دنبال ساماندهی دستفروشان هستیم.

وی می‌گوید: البته برخی شهروندان نیز معتقد هستند حضور دستفروشان باعث تنظیم بازار خواهد شد و عقیده‌ای که برخی شهروندان دارند آن است که حضور این افراد می‌تواند توازن را در بازار ایجاد کند.

شهردار باغبادران اضافه می‌کند: شهرداری با مکان یابی‌های انجام شده محل مناسبی را برای راه‌اندازی بازار روز در نظر گرفته و در آینده نزدیک این مهم در شهر باغبادران به مرحله اجرا خواهد رسید تا از یک سو شاهد ساماندهی دستفروشان باشیم و از طرفی با راه‌اندازی این بازارچه محصولات بومی محلی را عرضه کنیم که موجب رونق اقتصاد شهروندان خصوصا افرادی که در حوزه مشاغل خانگی مشغول هستند می‌شود و قطعا برای احداث این بازارچه و زمان برگزاری آن نیز از شهروندان نظرسنجی خواهیم کرد.

امینی ادامه می‌دهد: متاسفانه در برخی مواقع شاهد هستیم که هنگام عبور از یک خیابان به دلیل ساخت و سازهایی که در حال انجام است نیمی از خیابان یا پیاده‌رو را برای انجام امور اجرایی به مسدود کرده‌اند و یا با رعایت نکردن نکات ایمنی در عملیات ساخت و ساز سقوط مصالح یا ابزارهای ساختمانی در خیابان به واقع و در نهایت باعث  آسیب شهروندان شده است.

وی عنوان می‌کند: توپوگرافی شهر باغبادران و پیچ و خم‌های فراوانی که در معابر وجود دارد باعش شده برخی کسبه گمان کنند محل کسب آن‌ها دید لازم را ندارد و برهمین اساس فکر می‌کنند می‌توانند فضای تبیلغاتی خود را از پیشانی مغازه‌ها و یا شیشه‌های محل کسب خود به معابر گسترش دهند.

شهردار باغبادران خاطرنشان می‌کند: افرادی  که تابلوهای تبلیغاتی بزرگ را در معابر قرار  می‌دهند شاید بتوانند کار خود را معرفی کنند، اما به همان میزان باعث کاهش دید دیگر کسبه خواهند شد و این مسئله باعث تضییع حق مجاور می‌شود از طرفی این مسئله باعث ایجاد خیرگی خودروهای عبوری و ایجاد مانع برای رانندگان خواهد شد.

امینی با بیان اینکه کسبه باید راهکارهای صحیح تبلیغاتی را برای معرفی خود در پیش بگیرند، می‌گوید: امروز می‌توان با تبلیغ بر سردرب مغازه‌ها و محل‌های کسب در فضای مجازی مشتریان را جذب کرد، شهروندان نیز از کسبه قانونمند بیشتر استقبال می‌کنند.

بیشتر بخوانید در:

چرا سد معبر جرم است؟

وی عنوان می‌کند:  در قانون جدید راهنمایی و رانندگی در محدوده و حریم شهرها در مواقع بروز تصادفات سهمی را برای متولیان امر همچون شهرداری‌ها در نظر گرفته‌اند، زیرا در ماده ۵۵ و ۹۶ قانون شهرداری‌ها بیان شده معابر در مالکیت شهرداری بوده و شهرداری‌ها موظف هستند با سد معبر برخورد کند.

شهردار باغبادران تاکید می‌کند: برخورد نکردن شهرداری با متخلفان باعث افزایش سهم تقصیر شهرداری در بعضی حوادث می‌شود و باید شهرداری خسارت‌هایی را پرداخت کند؛ نباید فراموش کرد این خسارت‌ها از جیب شهروندان پرداخت خواهد شد، بنابراین نمی‌توان برای تبلیغات بیشتر خسارت‌هایی را به مردم وارد کنیم.

کد خبر 401199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.